سازنده بازی Codex Mortis اعلام کرد که بازی جدیدش بهطور کامل با هوش مصنوعی ساخته شده و حالا دموی رایگان آن روی استیم منتشر شده است.
به گزارش سرویس خبری بازی های کامپیوتر تکناک، بیشتر استودیوهای بازیسازی یا بهصورت بیسروصدا از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند یا ترجیح میدهند کلا از صحبت درباره این موضوع دوری کنند، اما یک تیم کوچک تصمیم گرفته دقیقا خلاف این مسیر حرکت کند.
توسعهدهندگان بازی Codex Mortis اعلام کردهاند که بازی جدیدشان در سبک بولت هل (Bullet Hell) بهطور کامل با هوش مصنوعی ساخته شده است؛ بدون هیچ طراحی دستی توسط انسان، بدون کدنویسی نوشتهشده بهصورت سنتی و بدون تولید موسیقی به روشهای مرسوم. حالا هم یک دموی رایگان از این بازی روی استیم منتشر شده تا هرکسی بتواند آن را امتحان کند.
بر اساس توضیحات درجشده در صفحه استیم، «تمام کدها، آثار هنری، صداها، موسیقی و متنها با هوش مصنوعی تولید شدهاند». این یکی از معدود مواردی است که یک توسعهدهنده نهتنها به استفاده از هوش مصنوعی اشاره میکند، بلکه عملا آن را به محور اصلی معرفی بازی تبدیل کرده است. حتی چهره شخصیتهایی که در تریلر دیده میشوند ظاهرا سلفیهای تغییر دادهشده اعضای تیم با کمک هوش مصنوعی هستند که روی بدن جادوگران مرده قرار گرفتهاند.
این اولین بار نیست که یک بازی ساخته شده با کمک هوش مصنوعی در دسترس عموم کاربران قرار میگیرد. پیش از این نیز یک نسخه از بازی ماینکرفت توسط AI ساخته و منتشر شده بود.

گیمپلی بازی بهطور کلی آشناست، با این تفاوت که پای نکرومنسی در میان است. نسخه کامل بازی قرار است از حالت تکنفره و همکاری چندنفره پشتیبانی کند. برداشتهای اولیه از بازی ترکیبی از تردید و کنجکاوی است. در نسخه قابلاجرای بازی، گرافیک نسبت به تریلر صیقلیتر یوتیوب کمی خامتر بهنظر میرسد و برخی بازیکنان میگویند رابط کاربری هنگام استفاده از کنترلر چندان خوشدست نیست.
با این حال، چرخه اصلی گیمپلی شامل ترکیب جادوها، زنده ماندن در برابر موج حملات دشمن و احضار مینیونها بهقدر کافی کار میکند تا نشان دهد یک بازی کاملا تولیدشده توسط ماشین دستکم قابل اجرا و بازی کردن است.
اینکه بازی واقعا سرگرمکننده باشد، موضوعی جداگانه است. بهنظر میرسد استودیو هم کاملا از این مسئله آگاه است و بیش از هر چیز دیگر، روی ساخته شدن صددرصدی بازی با هوش مصنوعی مانور میدهد؛ با این امید که شفافیت باعث جلب توجه شود، نه واکنش منفی. برخی بازیکنان این پروژه را یک تجربه یا حتی یک اثر هنری آزمایشی میدانند و عدهای دیگر آن را نمونهای تازه از نفوذ هوش مصنوعی در توسعه بازیها تلقی میکنند؛ نفوذی که میتواند جای هنرمندان انسانی را بگیرد.
به نقل از گیزموچاینا، تیم سازنده Codex Mortis از این بحث و جدلها فاصله نمیگیرد. با توجه به قیمت پایین پیشبینیشده برای نسخه نهایی، آنها روی کنجکاوی مخاطبان و مقرونبهصرفه بودن بازی حساب باز کردهاند.
در نهایت، دموی رایگان این فرصت را در اختیار همه میگذارد تا خودشان قضاوت کنند آیا یک بازی که تماما با ابزارهای هوش مصنوعی ساخته شده است میتواند شخصیت و هویت داشته باشد یا در نهایت دقیقا همان حسی را منتقل میکند که از محصولی کاملا الگوریتمی انتظار میرود.

















