افشاگری مهندس سابق OpenAI، پرده از واقعیتهای کمتر شنیدهشدهای برمیدارد؛ از ساخت فشرده Codex فقط در ۷ هفته تا مشکلات فنی درونشرکتی.
به گزارش تکناک، مهندس سابق شرکت OpenAI بهتازگی در یادداشتی، تجربیات خود را از کار در این شرکت تأثیرگذار افشا کرده است. کالوین فرنچاوون (Calvin French-Owen) که پیشتر یکی از اعضای تیم توسعهدهنده محصول Codex بود، پساز یک سال همکاری، از OpenAI استعفا داد تا به دنیای راهاندازی استارتاپ بازگردد. فرنچاوون پیشتر یکی از بنیانگذاران استارتاپ Segment بود که در سال ۲۰۲۰، با مبلغ ۳/۲ میلیارد دلار به شرکت Twilio فروخته شد.
در یادداشت خود، او به جزئیاتی از فرهنگ سازمانی و مشکلات فنی و روندهای داخلی OpenAI اشاره کرد که بخشی از آن برای متخصصان آشنا بود؛ اما برخی دیگر تصورات عمومی درباره شرکت را به چالش میکشید.
فهرست مطالب
رشد انفجاری در یک سال
فرنچاوون در گزارش خود نوشت که در مدت یک سال، تعداد کارکنان OpenAI از ۱,۰۰۰ به ۳,۰۰۰ نفر افزایش یافت. این رشد سریع در پاسخ به محبوبیت روزافزون محصولات شرکت بود. به گفته او، این شرکت در ماه مارس اعلام کرده بود که ChatGPT بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. او افزود:
رشد سریع باعث میشود همهچیز از هم بپاشد؛ از نحوه ارتباطات داخلی گرفته تا ساختار گزارشدهی، فرایند عرضه محصول، مدیریت منابع انسانی و حتی سیستمهای استخدام.
به نقل از تککرانچ، با وجود اندازه بزرگ فضای داخلی OpenAI هنوز تا حد زیادی شبیه به استارتاپی کوچک است. کارکنان قدرت عمل و آزادی تصمیمگیری بسیاری دارند؛ اما این موضوع باعث شده است تا تیمهای مختلف پروژههای مشابه را بهصورت موازی و بدون هماهنگی توسعه دهند. فرنچاوون مثال زد:
دستکم شش کتابخانه مختلف برای مدیریت صف یا حلقههای عامل دیدهام.
او به تفاوت سطح مهارتهای برنامهنویسی در شرکت نیز اشاره کرد. از مهندسان سابق گوگل که کدهایی با مقیاس میلیاردی مینویسند تا فارغالتحصیلان دکتری که هنوز تجربه عملی کافی ندارند. به همین دلیل، او مخزن کد اصلی شرکت را «محل انباشتگی» توصیف کرد.

ساخت Codex در ۷ هفته با حداقل خواب
یکی از نکات برجسته گزارش، نحوه ساخت عامل کدنویسی Codex است. فرنچاوون گفت تیمی متشکل از هشت مهندس، چهار پژوهشگر، دو طراح، دو نیروی بازار و یک مدیر محصول این ابزار را در مدت تنها ۷ هفته توسعه دادند و عرضه کردند. او افزود که اعضای تیم تقریباً در این مدت نخوابیدند؛ اما نتیجه حیرتانگیز بود:
صرفاً با فعالسازی Codex، کاربران فوراً جذب آن شدند. این قدرت ChatGPT است.
فرنچاوون گفت که OpenAI بهشدت زیر ذرهبین رسانهها و عموم قرار دارد و این فشار باعث شکلگیری فرهنگ پنهانکاری شده است. او نوشت:
یکی از دوستانم شوخی میکرد که ‘این شرکت با حالوهوای توییتر اداره میشود!
درحالیکه شرکت سعی میکند از افشای اطلاعات جلوگیری کند، پستهای وایرال در شبکه اجتماعی X را بهدقت دنبال میکند و در مواردی واکنش نشان میدهد.
مشکلات ایمنی و برداشتهای نادرست
یکی از نکات مهمی که فرنچاوون به آن اشاره کرد، برداشتهای نادرست درباره رویکرد OpenAI به ایمنی بود. بهگفته او، برخلاف انتقادات عمومی تمرکز داخلی شرکت بیشتر بر خطرهای عملی مانند گفتار نفرتپراکن، سوءاستفاده، سوگیریهای سیاسی، ساخت سلاحهای زیستی، آسیب به خود و حملات مبتنی بر تزریق دستورات است. او نوشت:
OpenAI خطرهای بلندمدت را نادیده نمیگیرد. محققانی در شرکت وجود دارند که روی این موضوعها کار میکنند و شرکت میداند که میلیونها نفر روزانه از محصولاتش برای مشاوره پزشکی و رواندرمانی و سایر خدمات استفاده میکنند.
در پایان، فرنچاوون خاطرنشان کرد که فضای رقابتی شدیدی در جریان است و شرکتهای رقیب و دولتها و حتی خود OpenAI، یکدیگر را بهدقت زیرنظر میگیرند. او گفت: «شرایط واقعاً حساس و سرنوشتساز به نظر میرسد.»