گوگل به منظور مقابله با محتواهای معروف به «سئو انگلی» سیاستهای ضد اسپم خود را بهروزرسانی کرد.
به گزارش تکناک، گوگل این کار را در راستای بهبود کیفیت نتایج جستوجوی خود اجرایی کرده است. محتوای سئو انگلی اغلب ارتباطی با محوریت اصلی وبسایت ندارد، اما از رتبهبندی آن در گوگل سوءاستفاده میکند.
فهرست مطالب
نمونه محتواهای سئو انگلی
به عنوان نمونه، برخی وبسایتهای خبری کدهای تخفیف خرید آنلاین را در بخشهای پنهان خود منتشر میکنند. یا سایتهای آموزشی، محتوای بازاریابی نامرتبط به موضوع سایت را ارائه میدهند.
گوگل پیشتر در ماه مارس اعلام کرده بود که با این نوع «سوءاستفاده از اعتبار سایت» مقابله خواهد کرد.
اکنون با بهروزرسانی سیاستهای خود، تصریح کرده است که اهمیتی ندارد خود ناشر، محتوا را تولید کرده باشد یا برونسپاری کرده باشد؛ در هر صورت، این اقدام نقض سیاستهای جستوجوی گوگل به حساب میآید.
تأکید بر مسئولیت ناشران
کریس نلسون، یکی از اعضای تیم کیفیت جستوجوی گوگل، در اینباره گفت: «ارزیابیهای ما نشان داده است که هیچ سطحی از دخالت مستقیم ناشر، ماهیت اساسی محتوای متعلق به شخص ثالث یا بهرهجویی از سیگنالهای رتبهبندی سایت میزبان را تغییر نمیدهد.»
وی توضیح داد: «مواردی مانند همکاری با سرویسهای برند سفید، توافقنامههای مجوز، یا مالکیت جزئی، ماهیت این سیاستها را نقض نمیکند و ناشران همچنان مسئول محتوای میزبانیشده در سایت خود هستند.»
تکرار موارد مشابه در سایتهای معروف
این مشکل محتواهای سئو انگلی تنها به وبسایتهای کوچک محدود نمیشود. سال گذشته مشخص شد که سایت Sports Illustrated محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را برای توصیه محصول در بخشی جداگانه و عجیب از وبسایت خود منتشر کرده است.
در پاسخ به انتقادات، این رسانه اعلام کرد که این محتوا توسط یک شرکت بازاریابی شخص ثالث نوشته شده است و ارتباطی به تیم تحریریه Sports Illustrated ندارد.
بررسیها نشان داد که شرکت بازاریابی AdVon Commerce مسئول تولید این محتوا بوده و محتوای مشابهی را برای سایتهایی نظیر USA Today نیز ارائه کرده است.
با بهروزرسانی سیاستها، گوگل تأکید کرده است که نیازی نیست یک سایت به صورت مستقیم مسئول تولید محتوای سئو انگلی باشد تا جریمه شود. هدف این سیاست، جلوگیری از سوءاستفاده از رتبهبندی سایتها و ارائه نتایج دقیقتر و معتبرتر به کاربران است.
این اقدام گوگل گامی جدی برای مبارزه با اسپم و حفظ اعتبار سایتها است. ناشران وبسایتها باید توجه بیشتری به محتوای منتشرشده در پلتفرمهای خود داشته باشند و از همکاری با شرکتهای بازاریابی که سیاستهای گوگل را نقض میکنند، اجتناب نمایند.