گوگل در پرونده انحصار تبلیغات دیجیتال شکست خورد و به سوءاستفاده از قدرت بازار خود در صنعت فناوری تبلیغات محکوم شد.
به گزارش تکناک، وزارت دادگستری ایالات متحده موفق شد در پرونده انحصار تبلیغات دیجیتال علیه گوگل، این شرکت را به سوءاستفاده از قدرت بازار در صنعت فناوری تبلیغات محکوم کند. در حکمی که قاضی فدرال، لئون برینکما، صادر کرد، گوگل بهدلیل انجام اقدامات ضدرقابتی در بازار سرورهای تبلیغاتی ناشران و سامانههای تبادل تبلیغات، مسئول شناخته شد. به گفته دادگاه، این اقدامات به ناشران و کاربران اینترنت آسیب چشمگیری رسانده است.
قاضی برینکما در حکم خود نوشت:
مدارک نشان میدهد گوگل بهطور عمدی برای بهدستآوردن و حفظ قدرت انحصاری در دو بازار تبلیغات نمایشی، سلسلهای از اقدامات ضدرقابتی انجام داده است. این شرکت بیش از یک دهه ازطریق قراردادها و ادغامهای فنی، سرورهای تبلیغاتی ناشران را به پلتفرمهای تبادل تبلیغات گره زده و انحصار خود را حفظ کرده است.
در این پرونده، دادگاه گوگل را براساس بندهای ۱ و ۲ قانون ضدانحصار شرمن، درزمینه ابزارهای تبلیغات دیجیتال و پلتفرمهای تبادل تبلیغات گناهکار دانست؛ اما ادعای دولت درباره انحصار در بازار شبکههای تبلیغاتی را رد کرد.

لیآن مولهالند، معاون امور نظارتی گوگل، در واکنش به این رأی اعلام کرد:
ما در نیمی از این پرونده پیروز شدیم و به بخش دیگر اعتراض خواهیم کرد. دادگاه تأیید کرد که ابزارهای تبلیغاتی ما و خریدهایی مانند DoubleClick آسیبی به رقابت نزدهاند. بااینحال، با نظر دادگاه درباره ابزارهای ناشران مخالفیم. ناشران گزینههای متعددی در اختیار دارند و بهدلیل سادگی و اثربخشی و قیمت مناسب، محصولات گوگل را انتخاب میکنند.
همچنین، قاضی فدرال به حذف پیامهای داخلی کارکنان گوگل اشاره کرد و گفت این اقدام میتوانست موجب مجازات شود. باوجوداین، دادگاه بدون نیاز به آن تصمیم نهایی را برپایه شواهد و شهادتها صادر کرد.
در جریان دادگاه، وزارت دادگستری مدعی شد که گوگل سه بازار مختلف در حوزه تبلیغات دیجیتال را بهطور غیرقانونی در انحصار خود گرفته است: ابزارهای تبلیغاتی ناشران و شبکههای تبلیغاتی برای آگهیدهندگان و پلتفرمهای تبادل تبلیغات. همچنین، این نهاد دولتی از پیونددادن غیرقانونی سرویسهای تبلیغاتی ناشران و پلتفرمهای تبادل تبلیغات انتقاد کرد و آن را ناقض قوانین ضدانحصار دانست. به باور دولت، نتیجه این عملکرد کسب سود انحصاری برای گوگل و تضعیف دسترسی و قدرت انتخاب ناشران و آگهیدهندگان بوده است.
گوگل در دفاع از خود، ساختار ارائهشده دولت را «ساختگی» توصیف کرد و گفت ابزارهایش باعث کسب درآمد ناشران و تبلیغدهندگان میشود. این شرکت تأکید کرد که حضورش در بخشهای مختلف بازار موجب هماهنگی بهتر سرویسها برای مصرفکنندگان شده است و رفتارهایش در منطق تجاری ریشه دارد، نه تمایل به انحصار.
این رأی در حالی صادر شده است که گوگل و وزارت دادگستری خود را برای مرحله تعیین راهکارهای اجرایی پرونده جستوجو (Search) در دادگاه دیگری در واشنگتن آماده میکنند؛ پروندهای که در آن، دولت بایدن پیشنهاد داده است گوگل تجزیه و مرورگر کروم از سایر خدمات این شرکت جدا شود.