یافته‌های جالب درباره افشای اطلاعات موتور جست‌وجوی گوگل

موتور جست‌وجوی گوگل

چند روز پس از افشای ۲,۵۰۰ سند داخلی از اطلاعات موتور جست‌وجوی گوگل، حقایق جالبی از این اتفاق به‌دست آمده است.

به‌گزارش تک‌ناک، مجموعه‌ای از 2,500 سند داخلی، از‌جمله برخی اسناد مرتبط با موتور جست‌وجوی گوگل، باعث ردشدن اظهارات گذشته‌ی این شرکت شده است. اولین نکته این است که الگوریتم موتور جست‌وجوی گوگل فاش نشده است و متخصصان سئو ناگهان به تمام پاسخ‌ها دست پیدا نکرده‌اند. با‌این‌حال، اطلاعاتی که این هفته فاش شد (مجموعه‌ای از هزاران سند داخلی گوگل) همچنان بسیار عظیم است. این افشاگری نگاهی بی‌سابقه به عملکردهای درونی گوگل است که معمولاً به‌شدت محافظت می‌شوند.

شاید برجسته‌ترین افشاگری از میان 2,500 سند مذکور این است که آن‌ها نشان می‌دهند نمایندگان گوگل در گذشته، هنگام بحث درباره‌ی چگونگی ارزیابی و رتبه‌بندی محتوا با بزرگ‌ترین کنترل‌کننده‌ی اینترنت برای موتور جست‌وجوی خود، مردم را گمراه کرده‌اند.

نحوه‌ی رتبه‌بندی محتوای گوگل همچون جعبه‌ سیاه است. وب‌سایت‌ها برای بقا به ترافیک جست‌وجو وابسته‌اند و بسیاری از آن‌ها برای شکست‌دادن رقبا و رسیدن به صدر نتایج، به هر دری می‌زنند و هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند. رتبه‌بندی بهتر به‌معنای بازدید بیشتر از وب‌سایت و در‌نتیجه درآمد بیشتر است. ازاین‌رو، گردانندگان وب‌سایت به تک‌تک کلماتی که گوگل منتشر می‌کند و هر پست رسانه‌های اجتماعی کارمندان بخش جست‌وجو اهمیت می‌دهند. حرف آن‌ها را وحی منزل می‌پندارند و این باور به همه‌ی کسانی سرایت می‌کند که از گوگل برای پیدا‌کردن پاسخ‌ پرسش‌های خود استفاده می‌کنند.

به‌عنوان مثال، سخن‌گویان گوگل سال‌های متمادی بارها انکار کرده‌اند که کلیک‌های کاربران در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها تأثیر می‌گذارد؛ اما اسناد افشا‌شده به چندین نوع کلیک که کاربران می‌کنند، اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که این کلیک‌ها در رتبه‌بندی صفحات در جست‌وجو مؤثرند. شهادت دادگاه ضد‌انحصارطلبی وزارت دادگستری ایالات متحده پیش‌از‌این یکی از عوامل رتبه‌بندی به نام Navboost را فاش کرد که از کلیک‌های جست‌وجوگران برای ارتقای محتوا در موتور جست‌وجو استفاده می‌کند.

رند فیشکین، کارشناس کهنه‌کار SEO، در ایمیلی به ورج گفت:

برای من، نتیجه‌ی بزرگ‌تر و کلی‌تر این است که شواهد محکمی علیه اظهارات عمومی بیشتری از گوگل درباره‌ی این موضوع وجود دارد که چه اطلاعاتی را جمع‌آوری و موتور جست‌وجوی آن‌ها چگونه کار می‌کند.

افشای اطلاعات محرمانه گوگل پس‌از‌آن شروع شد که متخصصان سئو، رند فیشکین و مایک کینگ، در اوایل این هفته برخی از محتوای اسناد لورفته را همراه با تحلیل‌هایی خود منتشر کردند. اسناد API فاش‌شده حاوی مخازنی از اطلاعات و تعاریف مربوط به داده‌هایی است که گوگل جمع‌آوری می‌کند و برخی از این اطلاعات ممکن است بر نحوه‌ی رتبه‌بندی صفحات وب در جست‌وجو تأثیر بگذارند. در ابتدا، گوگل از پاسخ به پرسش‌ها درباره‌ی صحت اسناد لو‌رفته طفره می‌رفت؛ اما سرانجام در روز چهارشنبه درستی آن‌ها را تأیید کرد.

اسناد فاش‌شده نشانه‌ای از چگونگی وزن‌دهی ویژگی‌های مختلف ارائه نمی‌دهند. همچنین، ممکن است برخی از ویژگی‌های ذکر‌شده در اسناد، مانند شناسه‌ای برای «وب‌سایت‌های شخصی کوچک» یا تنزل رتبه برای بررسی محصولات در مقطعی مستقر شده باشند؛ اما از آن زمان کنار گذاشته شده باشند یا اینکه ممکن است اصلاً برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده نشده باشند.

این گزاره که بزرگ‌ترین پلتفرم جست‌وجوی جهان رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو را بر‌اساس نحوه‌ی تعامل کاربران با محتوا قرار نمی‌دهد، در ظاهر پوچ به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، تکذیب‌های مکرر و پاسخ‌های با دقت تنظیم‌شده‌ی شرکت و نشریات صنعتی که بدون چون‌و‌چرا این ادعاها را مطرح می‌کنند، باعث شده است که این موضوع به بحثی جنجالی در بین بازاریابان سئو تبدیل شود.

فیشکین و کینگ به نکته‌ی مهم دیگری نیز اشاره کرده‌اند که مربوط به نحوه‌ی استفاده‌ی احتمالی گوگل از داده‌های کروم در رتبه‌بندی جست‌وجوی آن است. نمایندگان بخش موتور جست‌وجوی گوگل گفته‌اند که از هیچ‌چیز از کروم برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌کنند؛ اما اسناد لو‌رفته نشان می‌دهد که این ممکن است درست نباشد.

برای مثال، بخشی «chrome_trans_clicks» را به‌عنوان عاملی برای تعیین این موضوع فهرست می‌کند که کدام لینک‌ها از یک دامنه در زیر صفحه‌ی اصلی در نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند. فیشکین این را بدین‌معنی تفسیر می‌کند که گوگل از تعداد کلیک‌ها روی صفحات در مرورگرهای کروم استفاده می‌کند و از آن برای تعیین محبوب‌ترین و مهم‌ترین URLها در وب‌سایت استفاده می‌کند که وارد محاسبات مربوط به این می‌شود که کدام URLها را در ویژگی سایتلینکس قرار دهد.

افشای اطلاعات موتور جست‌وجوی گوگل و تاثیرات آن فراتر از سئو

اسناد لو‌رفته حاوی بیش از 14,000 ویژگی است و محققان برای یافتن سرنخ‌های موجود در صفحات، هفته‌ها تحقیق و بررسی کردند. در این اسناد به «تعدیل‌کننده‌ها» یا تغییرات جزئی در رتبه‌بندی اشاره شده استکه خارج از به‌روزرسانی‌های اصلی سیستم انجام می‌شود. آن‌ها بر‌اساس معیارهای خاص، محتوا را ارتقا یا تنزل می‌دهد. عناصری از صفحات وب، مانند نویسنده‌ی محتوا و معیارهایی برای «اعتبار» وب‌سایت‌ها ذکر شده است. فیشکین اشاره می‌کند که اطلاعات زیادی در اسناد وجود ندارد؛ مانند اطلاعات مربوط به نتایج جست‌وجوی تولید‌شده با هوش مصنوعی.

حال این افشاگری برای همه به‌جز متخصصان سئو چه معنایی دارد؟ از یک سو، انتظار می‌رود هر کسی که وب‌سایت را اداره می‌کند، درباره‌ی این افشاگری مطالعه و سعی کند آن را درک کند. بخش زیادی از سئو بر‌اساس آزمون و خطا است و ناشران و شرکت‌های تجارت الکترونیک و کسب‌وکارها به‌احتمال زیاد آزمایش‌های مختلفی را طراحی می‌کنند تا برخی از موارد پیشنهادی در اسناد را آزمایش کنند.

فیشکین می‌گوید:

روزنامه‌نگاران و ناشران اطلاعات درباره‌ی سئو و موتور جست‌وجوی گوگل باید تکرار بی‌چون‌و‌چرای اظهارات عمومی گوگل را متوقف کنند و دیدگاهی بسیار سخت‌گیرانه‌تر و انتقادی‌تر درقبال نمایندگان این غول جست‌وجو پیش گیرند. هنگامی‌که نشریات ادعاهای گوگل را به‌عنوان واقعیت تکرار می‌کنند، به گوگل کمک می‌کنند تا داستانی را بسازد که تنها برای این شرکت مفید است و نه برای متخصصان و کاربران یا عموم مردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.