براساس تازهترین خبرها، گوگل در حال بهبود سیستم رتبهبندی جستوجو برای نمایش محتوای باکیفیت و حذف محتوای بیکیفیت است.
بهگزارش تکناک، گوگل بهروزرسانیهایی در سیستم رتبهبندی جستوجوی خود اعمال کرده است تا به کاربران در یافتن محتوای باکیفیت و پنهانکردن محتوای نامناسب و منفی در وب کمک کند. این تغییرات شامل خلاصهسازی محتوای کپیشده و مقابله با ترفندهای فریب الگوریتم رتبهبندی میشود. همیشه افرادی هستند که سعی میکنند با روشهای مختلف خود را به صدر نتایج جستوجوی گوگل برسانند. این حقیقتی درباره اینترنت و موضوعی است که تیمهای جستوجوی گوگل با آن سروکار دارند.
اهالی مانتینویو برای بهبود نتایج جستوجو، دائماً الگوریتمهای رتبهبندی خود را تغییر میدهد. کاربران از اکثر این تغییرات آگاه نمیشوند. پاندو نایک، معاون بخش جستوجوی گوگل میگوید:
فقط تغییراتی را میبینید که از کنترل خارج شدهاند. متأسفانه خلاصشدن از دست این مشکلات بهسادگی و با راهحلی جادویی امکانپذیر نیست.
اینکه غول دنیای جستوجو تغییرات ایجادشده را اعلام کند، نشاندهنده دو نکته است: ۱. این تغییرات مهم هستند و میتوانند تجربه جستوجوی شما را تغییر دهند؛ ۲. این تغییرات به وبسایتها هشدار میدهند که دوران رفتارهای اسپم و مشکوک بهپایان رسیده است. معاون بخش جستوجوی گوگل به سه نمونه از آنچه گوگل اکنون رفتار اسپم میداند و قصد دارد رتبه آنها را کاهش دهد، اشاره میکند:
- اولین رفتار اسپم محتوای انبوه است. وبسایتهایی هستند که با استفاده از پیمانکاران کمدرآمد یا ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی، روزانه هزاران مقاله بیکیفیت تولید و این محتوا را بهسمت نتایج جستوجو هدایت میکنند.
- دومین رفتار اسپم چیزی است که نایک آن را سوءاستفاده از اعتبار وبسایت مینامد. این زمانی اتفاق میافتد که وبسایتی معتبر بخشی از وبسایت خود را برای محتوای اسپم و بیارزش اجاره میدهد.
- سومین رفتار اسپم سوءاستفاده از دامنه منقضیشده است. این زمانی اتفاق میافتد که کسی دامنهای رهاشده، اما با رتبه بالا را میخرد و آن را با محتوای ضعیف پر میکند و سپس به صدر نتایج جستوجو میرسد.
پاندو نایک میگوید گوگل به وبسایتهایی که مرتکب «سوءاستفاده از اعتبار» میشوند، 60 روز فرصت میدهد تا این کار را متوقف کنند؛ وگرنه تغییرات رتبهبندی اعمال میشود. بحث و جدل درباره محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی تازه شروع شده است. این موضوع برای گوگل دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد؛ زیرا هم تلاش میکند تا هوش مصنوعی را برای همه بهارمغان بیاورد و هم سعی میکند وب را از غرقشدن در این محتوا نجات دهد.
همیشه روشهای جدید و پنهانتری برای فریبدادن الگوریتم و رسیدن به صدر نتایج جستوجو وجود خواهد داشت. این مشکلی است که خود گوگل آن را بهوجود آورده است. بیشتر محتوای بیارزش در وب صرفاً برای گولزدن این موتور جستوجو وجود دارند؛ بههمیندلیل، گوگل همیشه یک قدم عقبتر خواهد بود.
برای اینکه گوگل همچنان گوگل باقی بماند، باید در پیداکردن محتوای باکیفیت در وب عملکرد موفقی داشته باشد. این شرکت مدتهاست که با اولویتدادن به انسانها دربرابر ماشینها و محتوای واقعی دربرابر محتوای فریبنده، اهمیت و تمرکزش را بر این موضوع نشان داده و اقداماتی را نیز در این زمینه آغاز کرده است؛ اما این راهی طولانی است.