در سال گذشته، گوگل با بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی، بیش از ۳۹ میلیون حساب گوگل ادز مشکوک به تقلب را شناسایی و مسدودسازی کرده است.
به گزارش تکناک، گوگل اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴ بیش از ۳۹/۲ میلیون حساب گوگل ادز را بهدلیل فعالیتهای مشکوک به کلاهبرداری در پلتفرم خود مسدودسازی کرده است. این عدد بیش از سه برابر آمار سال گذشته محسوب میشود. این اقدام با هدف تشدید مقابله اهالی مانتینویو با سوءاستفادههای تبلیغاتی انجام شده است.
به گفته گوگل، استفاده از مدلهای زبانی بزرگ (LLM) بههمراه شناسایی نشانههایی مانند جعل هویت برندها و اطلاعات پرداخت نامعتبر، به این شرکت امکان داده است تا بخش عمدهای از حسابهای متخلف را پیشاز انتشار هرگونه تبلیغ شناسایی و مسدود کند.
در سال گذشته، گوگل بیش از ۵۰ قابلیت جدید مبتنیبر هوش مصنوعی را برای تقویت سامانههای ایمنی خود در تمامی پلتفرمهایش پیادهسازی کرد. با وجود این پیشرفتها، به گفته الکس رودریگز، مدیرکل ایمنی تبلیغات گوگل، فرایندهای نظارتی همچنان با حضور تیمهای انسانی انجام میشود. او در نشست خبری مجازی اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر کارشناس از تیمهای مختلف، ازجمله بخش ایمنی تبلیغات و واحد اعتماد و ایمنی و نیز محققانی از دیپمایند گرد هم آمدهاند تا روشهای مقابله با تبلیغات دیپفیک و جعل هویت افراد مشهور را توسعه دهند.
به نقل از تککرانچ، گوگل در سال گذشته بیش از ۳۰ بهروزرسانی در سیاستهای مربوط به تبلیغدهندگان و ناشران اعمال کرد و با بهرهگیری از ابزارهای فنی جدید، موفق شد بیش از ۷۰۰ هزار حساب متخلف را تعلیق کند. گوگل مدعی است این اقدامات باعث کاهش ۹۰ درصدی گزارشهای مربوط به تبلیغات دیپفیک شدهاند.

در ایالات متحده آمریکا، گوگل علاوهبر مسدودسازی ۳۹/۲ میلیون حساب تبلیغاتی، ۱/۸ میلیارد تبلیغ را بهدلیل تخلفاتی مانند سوءاستفاده از شبکه تبلیغاتی، نقض حقوق علائم تجاری، ادعاهای نادرست پزشکی، تبلیغات شخصیسازیشده و گمراهکننده حذف کرده است.
در هند، دومین بازار بزرگ اینترنتی دنیا، نیز ۲/۹ میلیون حساب تبلیغاتی تعلیق و ۲۴۷/۴ میلیون تبلیغ حذف شدهاند. مهمترین دلایل تخلف در این کشور شامل خدمات مالی، نقض علائم تجاری، سوءاستفاده از شبکه تبلیغاتی، تبلیغات شخصیسازیشده و شرطبندی بوده است. بهطور کلی، گوگل اعلام کرده است که ۵ میلیون حساب را بهدلیل تخلفات مرتبط با کلاهبرداری و نزدیک به نیممیلیارد تبلیغ را در همین زمینه حذف کرده است.

در حوزه تبلیغات انتخاباتی نیز، اهالی مانتینویو در سال ۲۰۲۴ بیش از ۸,۹۰۰ تبلیغدهنده را تأیید صلاحیت و ۱۰/۷ میلیون تبلیغ انتخاباتی را حذف کردهاند. بااینحال به گفته رودریگز، حجم تبلیغات انتخاباتی در مقایسه با کل تبلیغات گوگل نسبتاً کم بوده و تأثیر چندانی بر شاخصهای ایمنی نگذاشته است.
آمار کلی سال ۲۰۲۴ نشان میدهد که گوگل ۵/۱ میلیارد تبلیغ را مسدود و ۱/۳ میلیارد صفحه را حذف و ۹/۱ میلیارد تبلیغ را محدود کرده است. این ارقام در مقایسه با سال ۲۰۲۳ که در آن ۵/۵ میلیارد تبلیغ مسدود و علیه ۲/۱ میلیارد صفحه ناشران اقدام شده بود، حاکی از کاهش چشمگیر تخلفات است. گوگل این کاهش را نتیجه بهبود روشهای پیشگیری و شناسایی زودهنگام تهدیدها دانسته است.
با وجود این تلاشها، تعلیق گسترده حسابها همواره نگرانیهایی درزمینه اجرای منصفانه قوانین بههمراه دارد. گوگل اعلام کرده است که برای رسیدگی به این تخلفات، فرایند اعتراض همراه با بررسی انسانی در نظر گرفته شده و سیاستهای شفافسازی را در سال ۲۰۲۴ بهروزرسانی کرده است تا دلایل تعلیق حسابها با شفافیت بیشتری در اختیار کاربران قرار گیرد. رودریگز تأکید کرد که افزایش شفافیت و تعامل مؤثرتر با تبلیغکنندگان از اولویتهای اصلی این شرکت در سال جاری و سال آینده خواهد بود.