در این مطلب، به این پرسش پاسخ میدهیم که آیا AI Overviews واقعاً ابزاری مفید برای موتور جستوجوی گوگل است یا خیر.
بهگزارش تکناک، در اولین اعلامیهی بزرگ رویداد I/O 2024، گوگل اعلام کرد AI Overviews که قبلاً SGE نامیده میشد، اکنون برای عموم مردم بهتدریج در حال انتشار است. بااینحال، از زمان معرفی اولیهی آن در یک سال پیش، بهنظر میرسد AI Overviews بهاندازهی کافی در موتور جستوجوی گوگل رایج نیست.
وقتی گوگل برای اولینبار آزمایش SGE خود را در سال گذشته اعلام کرد، بسیاری از افراد آن را قابلیتی بسیار کاربردی میپنداشتند؛ زیرا در بسیاری از مواقع، نتایج حاصل از هوش مصنوعی سؤال را با کارایی بیشتری از لینکها پاسخ میداد و از دقت مناسبی برخوردار بود.
در آن زمان، نتایج SGE تقریباً با هر جستوجویی فعال میشدند. دراینبین، مطمئناً استثناهایی وجود داشت؛ اما اکثر جستوجوها به یک بلوک هوش مصنوعی در بالای صفحه منجر میشد که همهچیز را به پایین صفحه سوق میداد. حالا بهنظر میرسد که این موضوع تغییر کرده است.
گوگل حداقل تا این هفته، میزان نمایش AI Overviews را در موتور جستوجوی خود کاهش داده است. بسیاری از جستوجوهای ساده برای کلمات کلیدی مستقیم اغلب نمای کلی هوش مصنوعی را نشان ندادهاند و فقط نتایج معمولی را نشان دادهاند. بسیاری از جستوجوهایی که باعث فعالشدن قسمتهای برجسته یا پنلهای دانش میشوند، نیز از هوش مصنوعی صرفنظر میکنند.
همچنین، بهنظر میرسد که دربارهی پیشنهادهای خرید نیز تعادل برقرار شده است. گوگل ممکن است همچنان با این نتایج هوش مصنوعی را نشان دهد؛ اما گاهی اوقات در پایین صفحه، به محصولات اولویت میدهد. بهطورکلی، استفادهی بخش موتور جستوجو از هوش مصنوعی درمقایسهبا گذشته کمتر شده است.
گوگل این هفته به 9to5Google اعلام کرد که AI Overviews فقط زمانی در موتور جستوجو ظاهر میشود که سیستم تشخیص دهد برای کاربر مفید است. بنابراین، مثلاً هنگامیکه بهدنبال چیزی هستید که ممکن است به جمعآوری اطلاعات از منابع مختلف نیاز داشته باشد یا زمانیکه در بخش موتور جستوجو مستقیماً سؤال میکنید، هوش مصنوعی ممکن است بیشتر از زمانیکه بهدنبال کلمات کلیدی بسیار خاصی هستید، استفاده شود.
رویهمرفته، باید گفت که این تصمیم درستی بهنظر میرسد. هوش مصنوعی در بخش موتور جستوجو میتواند مفید باشد. برای مثال، نمونههای گوگل در استفاده از هوش مصنوعی برای برنامهریزی وعدههای غذایی یا سفر و سازماندهی برنامههای غذایی بهواسطهی هوش مصنوعی با لینکهایی به دستورالعملهای وب، واقعاً مفید بهنظر میرسد.
یکی از سؤالات مهم مرتبط با انتشار عمومی AI Overviews، تأثیر آن بر کل اینترنت است. موتور جستوجوی گوگل با اختلاف زیاد، بزرگترین موتور جستوجوی جهان است و حجم عظیمی از ترافیک را به وبسایتها هدایت میکند.
درپایان، باید بگوییم واقعیت این است که گوگل نمیتواند این ترافیک را از بین ببرد. درصورت انجام این کار، بخشهای بزرگی از اینترنت احتمالاً نابود خواهند شد و بسیاری دیگر به استفاده از هوش مصنوعی برای تولید انبوه محتوا برای بقا روی خواهند آورد.