در حالی که گوگل با توسعه قابلیتهای جستوجوی هوش مصنوعی خود در پی بهبود تجربه کاربران است، این فناوریها تهدیدی جدی برای بقا و ترافیک ناشران خبری به حساب میآیند.
به گزارش تکناک، امروزه کاربران میتوانند بهجای کلیک روی لینکهای آبی گوگل، پاسخ سوالات خود را به صورت مستقیم از چتباتها بگیرند؛ پاسخهایی که گاهی بر اساس محتوای تولیدشده توسط ناشران خبری تهیه میشود، بدون آنکه ناشران در جریان باشند. نتیجه این تغییر، کاهش شدید بازدیدکننده سایتهای خبری است؛ عاملی که بقای روزنامهنگاری باکیفیت را تهدید میکند.
شرکت گوگل از سال گذشته ابزار AI Overviews را بهعنوان خلاصهگر نتایج جستوجو راهاندازی کرد. این قابلیت باعث کاهش ترافیک برای سایتهایی مانند: راهنمای سفر، سلامت و بررسی محصولات شد. اما بر اساس گزارش جدید از والاستریت جورنال، ابزار جدیدتر گوگل با نام AI Mode که رقیب مستقیم ChatGPT است، حتی تهدید جدیتری به حساب میآید. این ابزار با لحنی محاورهای پاسخ میدهد و لینکهای خارجی بسیار کمتری ارائه میکند.

برای مثال، طبق دادههای Similarweb که در این گزارش ذکر شده، سهم ترافیک ارگانیک از جستوجوی گوگل برای نسخه دسکتاپ و موبایل روزنامه The New York Times، از ۴۴ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳۶.۵ درصد در آوریل ۲۰۲۵ کاهش یافته است.
در حالی که گوگل ادعا میکند ابزار AI Overviews باعث افزایش ترافیک جستوجو شده، اما این افزایش به احتمال زیاد شامل ناشران خبری نمیشود. در جریان کنفرانس توسعهدهندگان گوگل در ماه مه، این شرکت اشارهای به کاهش ترافیک ناشران نکرد.
برخی ناشران از جمله The Atlantic و The Washington Post درباره ضرورت تغییر مدلهای تجاری جستوجوی هوش مصنوعی هشدار دادهاند. برخی از آنها با امضای قراردادهای اشتراک محتوا با شرکتهای هوش مصنوعی، در پی یافتن منابع درآمدی جدید هستند. به عنوان نمونه، The New York Times به تازگی با آمازون قراردادی امضا کرده است تا محتوای تحریریه خود را برای آموزش پلتفرمهای هوش مصنوعی این غول فناوری در اختیار آن قرار دهد.
همچنین ناشرانی مانند The Atlantic با OpenAI وارد همکاری شدهاند و استارتآپ Perplexity نیز اعلام کرده است که قصد دارد بخشی از درآمد تبلیغاتی حاصل از پاسخهای تولیدشده بر اساس محتوای رسانهها را با آنها به اشتراک بگذارد.