بازی GTA 6 بهعنوان اولین «بازی AAAAA» معرفی شده و همزمان به عنوان نمادی از اعتماد به نفس و اضطراب صنعت بازیهای ویدئویی در انتظار تحولی بزرگ است.
به گزارش تک ناک؛ بازی Grand Theft Auto 5 دومین عنوان پرفروش تاریخ صنعت بازیهای ویدئویی است؛ تنها ماینکرافت توانسته بالاتر از آن قرار گیرد و هیچ بازی دیگری حتی به این رکورد نزدیک نشده است.
همین موفقیت تاریخی باعث شده انتظارات از Grand Theft Auto 6 پس از گذشت بیش از یک دهه به اوج برسد. اما فضای ایجاد شده پیرامون این بازی فراتر از هیجان عادی هواداران است و به حالتی شبیه اضطراب و اجبار نزدیک میشود؛ GTA 6 نهتنها باید بزرگ باشد، بلکه همه بر این باورند که چارهای جز بزرگ بودن ندارد.
در همین زمینه «نایجل لاوری» همبنیانگذار شرکت Devolver Digital در گفتوگو با وبسایت IGN اظهار داشت: «ما بازیهای AAA داریم و بعد بازیهای AAAA؛ اما من معتقدم Grand Theft Auto احتمالاً اولین بازی AAAAA است. این بازی از نظر گستره، مقیاس، تأثیر فرهنگی و میزان توجهی که جلب میکند، بزرگتر از هر چیز دیگری است.»
این اظهارنظر در شرایطی مطرح شد که بسیاری از استودیوهای کوچک بهدلیل حضور غولهایی مانند Rockstar، با چالش انتخاب تاریخ عرضه روبهرو هستند. اعلام تأخیر GTA 6 تا مه ۲۰۲۶ و همچنین رونمایی ناگهانی از تاریخ عرضه بازی Silksong، نمونههایی از قدرت چنین آثار بزرگی در تغییر برنامه سایر شرکتها به شمار میرود.

به گفته لاوری، GTA 6 توانایی آن را دارد که «خورشید را بپوشاند» و تمام توجهها را به خود معطوف کند. لقب «AAAAA» نیز تنها به بودجه یک میلیارد دلاری توسعه یا هزینههای بازاریابی چند صد میلیون دلاری بازی اشاره ندارد، بلکه پیشبینی تأثیر اقتصادی و فرهنگی عظیمی است که میتواند میلیاردها دلار فروش مستقیم و درآمدهای بیشتر از طریق GTA Online به همراه داشته باشد.
کارشناسان معتقدند GTA 6 میتواند به پدیدهای فرهنگی فراتر از جریانهای رسانهای مانند «باربنهایمر» در سال ۲۰۲۳ تبدیل شود. این برچسب همچنین یادآور رتبهبندیهای اعتباری است؛ اصطلاحی که بیش از آنکه واقعیتی کنونی باشد، پیشبینی آیندهای احتمالی محسوب میشود.
انتظارات از GTA 6 تنها به رکورد فروش محدود نیست. صنعت بازیهای کنسولی در سالهای اخیر با رکود رشد و عرضه سختافزارهایی بدون جهش محسوس، مانند PS5 و Xbox Series X/S، روبهرو بوده است. بسیاری امیدوارند GTA 6 بتواند بار دیگر حس «نسل جدید» را به بازیکنان بازگرداند و حتی فروش کنسولها را احیا کند.
در نهایت، لقب «AAAAA» برای GTA 6 نشاندهنده آن است که صنعت بازی این عنوان را تنها امید بزرگ خود برای تغییر مسیر میبیند. اما اگر این بازی نتواند انتظارات فرهنگی و اقتصادی را برآورده کند، بیش از هر چیز ثابت خواهد شد که رتبهبندیهایی مانند «AAA» و «AAAAA» چیزی جز اصطلاحاتی تبلیغاتی و اعتباری پوشالی نیستند.