هیدئو کوجیما، بنیانگذار و مدیرعامل استودیو Kojima Productions در گفتوگویی با مجله Wired ژاپن، هوش مصنوعی را «دوست و همکار» انسان خواند، نه ابزاری که خلاقیت انسانی را در بازیسازی تهدید میکند.
به گزارش تکناک، او تأکید کرد که این فناوری باید وظایف زمانبر مانند انیمیشن، موشنکپچر و رفتار NPCها را انجام دهد تا خلاقیت انسانی در جایگاه رهبری باقی بماند. همچنین کوجیما به نقش هوش مصنوعی در ساخت بازی Death Stranding 2 اشاره کرد.
او دیدگاهی خوشبینانه نسبت به هوش مصنوعی دارد. کوجیما در این مصاحبه گفت: «بسیاری از مردم از هوش مصنوعی برای خلق ایده استفاده میکنند، اما من آن را یک دوست میدانم… من بخش خلاق را رهبری میکنم و از هوش مصنوعی برای افزایش کارایی بهره میگیرم.»
این دیدگاه در زمانی مطرح میشود که شرکتهایی مانند Activision، Level-5 و Capcom به طور گسترده از هوش مصنوعی در تولید موتورهای بازی، طراحی بصری، تولید متن و برنامهنویسی استفاده میکنند. طبق یک نظرسنجی در ماههای ژوئن و ژوئیه، حدود ۳۲ درصد از شرکتهای عضو CESA اعلام کردند که از هوش مصنوعی در فرایند توسعه بهره میبرند.
هیدئو کوجیما معتقد است که میتوان از هوش مصنوعی برای سادهسازی کارهای تکراری مانند انیمیشن و موشنکپچر بهره برد، بدون آنکه جوهر خلاقیت انسانی از بین برود. او در ادامه مصاحبه بیان کرد: «دوست دارم هوش مصنوعی کارهای خستهکننده را انجام دهد. این باعث کاهش هزینه و صرفهجویی در زمان میشود. من آیندهای را میبینم که در آن با هوش مصنوعی همآفرینی میکنم و صرفاً استفادهکننده از آن نیستم.»

رویکرد کوجیما در تضاد با گرایش برخی بخشها به سوی خودکارسازی کامل است. او معتقد است که هوش مصنوعی باید به عنوان ابزاری برای افزایش بهرهوری عمل کند و جایگزینی برای انسان نباشد. استودیو Kojima Productions در پروژه Death Stranding 2: On the Beach از یادگیری ماشینی برای اسکن دقیق بازیگران از جمله «ال فنینگ» و «شیولی کاتسونا» استفاده کرد تا مدلهای دیجیتال واقعگرایانهای بسازد.
اگرچه Death Stranding 2 از نظر بصری و جزئیات چهره بسیار مورد تحسین قرار گرفته است، اما کوجیما آن را تنها «قابل قبول» میداند و میگوید که در پروژههای آینده مانند OD و Physint به دنبال واقعگرایی بیشتری است.
هیدئو کوجیما در کنفرانس New Global Sport در ریاض توضیح داد: «ما بازیگران را اسکن کردیم و یک سیستم یادگیری ماشینی ساختیم. زمان زیادی صرف کردیم تا حرکات آنها طبیعی و شبیه دنیای واقعی باشد. حالا که نگاه میکنم، نتیجه بد نیست، اما در پروژه بعدی میخواهم به واقعگرایی بیشتری برسم.»
در حالی که بحث درباره نقش هوش مصنوعی در صنعت بازی همچنان ادامه دارد و بسیاری از شرکتها در تلاش برای خودکارسازی کامل هستند، دیدگاه کوجیما درباره همآفرینی انسان و ماشین میتواند راهی میانه برای کاهش هزینههای تولید و حفظ خلاقیت انسانی باشد.