یک مطالعه جدید، نحوه فهم کودکان خردسال از کلمات را بررسی کرده است.
به گزارش تکناک، کودکان از حدود یک سالگی شروع به گفتن کلمات میکنند و برای مدتی فقط یک کلمه در هر بار میگویند، اما در سال دوم زندگی، به سرعت دایره واژگان خود را گسترش میدهند.
محققان متوجه شدند که کودکان خردسال به جای اینکه کلمات جدید را به طور کامل به دایره لغات خود اضافه نمایند، ابتدا کلمه جدیدی را وارد آن میکنند که برخی از معانی آن را متوجه میشوند. سپس به تدریج و با شنیدن زبان بیشتر، معنای کلمه را دقیقتر میفهمند.
برای نشان دادن این موضوع، محققان در منچستر، آزمایشی با کودکان سه تا هشت ساله انجام دادند. در این آزمایش، یک محقق چهار بلوک را عمودی یا افقی چید و از کودکان خواست که به کلمات مربوط به اندازههای مختلف پاسخ دهند و نسخه بزرگتر، کوچکتر یا بلندتری بسازند.
محققان بررسی کردند که چگونه ساختار کودکان در مقایسه با آزمایشگر در هر بُعد تفاوت دارد و با استفاده از شبیهسازی ریاضی، تغییرات ایجاد شده توسط کودکان و نحوه تغییر الگوها را بر اساس سن توضیح دادند.
کودکان سه و چهار ساله «بزرگتر»، «کوچکتر» و «بلندتر» را به یک معنی میفهمیدند و اشیایی میساختند که در همه جهات بزرگتر بودند.
دکتر آلیسا فری، یکی از محققان این مطالعه گفت: «به نظر میرسد وقتی کودکان خردسال شروع به یادگیری کلمات میکنند، ابتدا یک مفهوم کلی از معنی آنها مییابند.»
دکتر فری تصریح کرد: «به همین دلیل است که میبینیم کودکان امکان دارد یک گاو را سگ بنامند، یا یه همه میوههای گرد سیب بگویند، حتی اگر هرگز از بزرگترها نشنیده باشند که چنین چیزی گفته شود. اما وقتی بیشتر یاد میگیرند، معنای کلمات را دقیقتر میفهمند.»
وی بیان کرد: «ما فکر میکنیم که تمام کودکان این روند دقیقتر کردن معنی کلمات را طی میکنند، اما اینکه کدام کلمات و در چه زمانی دقیقتر میشوند، به آنچه که میشنوند و تجربههایی که دارند، وابسته است.»
دکتر کاترین توئومی، یکی دیگر از محققان این مطالعه توضیح داد: «یاد گرفتن کلمات مربوط به اندازه سختتر است، چون این کلمات اغلب درباره روابط میان انواع مختلف اشیا صحبت میکنند و پیدا کردن چیزی که در همه آنها مشترک باشد، کار دشواری است. این نکته به ما کمک میکند تا ببینیم که معنی کلمات در طول زمان به چه صورت تغییر میکند.»
در این مطالعه کودکان از حدود پنج سالگی، متوجه میشوند که وقتی میگویند «کوچکتر»، منظور این است که باید تعداد کمتری از بلوکها را استفاده کنند.
بیشتر کودکان تا حدود 7 سالگی به طور درست متوجه شدند که وقتی میگوییم «بلندتر»، یعنی چیزی در جهت بالا بزرگتر است.
بیشتر کودکان خردسال 3 ساله وقتی از آنها خواسته میشد چیزی کوچکتر بسازند، چیزهای بزرگتری میساختند، اما بعضی از آنها زودتر از دیگران این موضوع را میفهمیدند.
تا حدود 7 سالگی بود که بیشتر کودکان متوجه میشدند که «بلندتر» به معنای «بالا» است.
با وجود این، برخی از کودکان 3 و 4 ساله از قبل این موارد را میدانستند و این موضوع به احتمال زیاد به این دلیل بود که بیشتر در مکالمات روزمره با این کلمات روبهرو شده بودند.
محققان در نهایت گفتند: «یادگیری زبان یک تجربه منحصربهفرد انسانی است و کودکان خردسال فقط از طریق مواجهه با زبان آن را یاد میگیرند. با وجود این، ما به طور دقیق نمیدانیم که چگونه این اتفاق میافتد، به همین دلیل این مطالعه را انجام دادیم.»
دیدگاهها 1