بازیهای مستقل استیم در سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵ درصد از درآمد کل پلتفرم را به خود اختصاص دادند و نقش محوری در بازار گیمینگ ایفا کردند.
به گزارش سرویس بازی کامپیوتر تکناک، بازیهای مستقل در سال ۲۰۲۵ سهم چشمگیری از بازار پلتفرم استیم را ازآن خود کردهاند. این بخش از صنعت بازی با جذب حدود ۲۵ درصد از کل درآمد استیم، قدرت فزاینده خود را به نمایش گذاشته است. این موفقیت باردیگر نقش محوری بازیهای مستقل در اکوسیستم گیمینگ جهانی را تأیید میکند.
بازیهای مستقل را معمولاً تیمهای کوچک یا حتی توسعهدهندگان انفرادی و اغلب بدون ناشران بزرگ و بودجههای کلان توسعه میدهند و همیشه نقشی مهم در پلتفرم استیم ایفا کردهاند. بااینهمه در سال ۲۰۲۵، این بخش به سطح کاملاً جدیدی از موفقیت دست یافت. سال جاری میلادی باردیگر نشان داد که چگونه بازیهای مستقل میتوانند به موفقیتهای بزرگی دست یابند و جایگاه قدرتمندی در بازار پیدا کنند.
گزارش Alinea Analytics نشان میدهد که در سال ۲۰۲۵، استیم درمجموع حدود ۱۷/۷ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که ۱۵ درصد بیشتر از درآمد ۱۵/۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۴ است. از این مبلغ تقریباً ۴/۵ میلیارد دلار بهتنهایی از فروش بازیهای مستقل به دست آمده است که این بخش را به ۲۵ درصد از کل درآمد پلتفرم تبدیل میکند.

این گزارش به وضعیت شلوغ بازار استیم در سال ۲۰۲۵ نیز اشاره میکند. در این سال، حدود ۲۰,۰۰۰ عنوان جدید روی پلتفرم منتشر شد. بااینحال، تنها حدود ۳۰۰ بازی توانستند بیش از ۱ میلیون دلار درآمد کسب کنند که این موضوع نشاندهنده تمرکز فراوان درآمد در بخش کوچکی از بازیها در صدر بازار است.
به نقل از نوتبوکچک، پنج بازی برتر مستقل جدید سال ۲۰۲۵ درآمد ترکیبی چشمگیری بالغبر ۵۰۰ میلیون دلار را رقم زدند. بازی Schedule I با ۱۵۱ میلیون دلار در صدر قرار گرفت و بهدنبال آن بازی R.E.P.O. با ۱۴۷ میلیون دلار، PEAK با ۸۷ میلیون دلار، Hollow Knight: Silksong با ۷۵ میلیون دلار و Escape from Duckov با ۵۳ میلیون دلار بهترتیب در جایگاههای دوم تا پنجم قرار گرفتند. این پنج عنوان بهتنهایی حدود ۳ درصد از کل درآمد سالانه استیم را ازآن خود کردند.
علاوهبر بازیهای برتر، بسیاری دیگر از بازیهای مستقل موفق نیز عملکرد راضیکنندهای از خود نشان دادند. عناوینی مانند Rematch ،Dispatch ،RV There Yet؟ و Megabonk نیز سهم درخورتوجهی از کل درآمد این بخش را به دست آوردند و به رشد کلی بازیهای مستقل کمک کردند.

















