اینستاگرام با معرفی قابلیت جدیدی تحت عنوان «آیکونهای سفارشی» فقط برای نوجوانان، بار دیگر توجه کاربران را به خود جلب کرده است.
به گزارش تکناک، اینستاگرام از روز چهارشنبه به کاربران نوجوان خود اجازه داده است که از میان مجموعهای از طرحهای گرافیکی جدید برای لوگوی اپلیکیشن انتخاب کنند. این آیکونها شامل طرحهایی با جلوههای نئون، شیشهای، شعله، گلدار، لجن سبز و چند نمونه دیگر هستند و کاربران میتوانند از طریق لمس لوگوی اینستاگرام در بالای صفحه اصلی، آنها را فعال کنند. این قابلیت صرفاً ظاهر آیکون برنامه را روی صفحه اصلی گوشی تغییر میدهد و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار نمیدهد.
هرچند، این تصمیم با اعتراض گسترده کاربران بزرگسال مواجه شده است. در بخش نظرات پست اعلام این قابلیت در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق)، بسیاری از کاربران اعلام کردند که تمایل دارند چنین امکانی برای همه کاربران در دسترس باشد و محدودیت سنی آن غیرمنطقی است. برخی از منتقدان این اقدام را تقلیدی از Snapchat دانستهاند؛ پلتفرمی که امکان تغییر آیکون را تنها برای مشترکان پولی +Snapchat فراهم کرده است. برخی دیگر نیز بیان کردند که این ویژگی حال و هوای «دوران MySpace» را تداعی میکند.
حسابهای مخصوص نوجوانان در اینستاگرام که نخستین بار در سال ۲۰۲۴ معرفی شدند، شامل محدودیتهایی در نمایش محتوای بزرگسالانه و استفاده از ابزارهای حفاظتی برای محافظت از کاربران زیر سن قانونی هستند. اینستاگرام از ابتدای سال جاری میلادی با بهرهگیری از هوش مصنوعی، کاربران نوجوانی را که در هنگام ثبتنام سن خود را اشتباه وارد کردهاند، شناسایی و بهطور خودکار به حسابهای ایمنتر منتقل کرده است.
سخنگوی اینستاگرام اعلام کرد که هدف از افزودن آیکونهای سفارشی، افزایش جذابیت حسابهای نوجوانان و ایجاد تجربهای شخصیتر برای آنان است. به گفته این شرکت، نوجوانان بیش از سایر گروهها به شخصیسازی فضای دیجیتال خود علاقهمند هستند. همچنین تأکید شد که اینستاگرام فعلاً هیچ برنامهای برای گسترش این قابلیت به کاربران بزرگسال یا مشترکان پولی ندارد.
با توجه به محبوبیت روزافزون شخصیسازی صفحهنمایش میان کاربران آیفون – روندی که از زمان معرفی ویجتها در iOS 14 آغاز شد – تصمیم اینستاگرام در تمرکز بر نوجوانان بهعنوان اصلیترین گروه هدف منطقی به نظر میرسد، هرچند بسیاری از کاربران دیگر هنوز احساس میکنند که از این قابلیت جا ماندهاند.

















