قابلیت نقشه اینستاگرام حالا با نشانگر وضعیت و پیشنمایش موقعیت مکانی، اشتراکگذاری مکان را برای کاربران واضحتر و سادهتر میکند.
به گزارش تکناک، اینستاگرام اخیراً اعلام کرده است که بهروزرسانی جدیدی برای قابلیت نقشه خود منتشر میکند تا فرایند اشتراکگذاری موقعیت مکانی برای کاربران واضحتر شود. این شبکه اجتماعی تأیید کرده است که قابلیت «نقشه» که شباهت زیادی به اسنپ مپ (Snap Map) اسنپچت دارد، پساز انتشار اولیه در ایالات متحده و کانادا در ماه آگوست، اکنون برای کاربران در هند نیز در دسترس قرار گرفته است.
تککرانچ مینویسد که قابلیت نقشه اینستاگرام در زمان انتشار اولیه خود در ماه آگوست، باعث سردرگمی گستردهای در میان کاربران شد. پستهای متعددی در شبکههای اجتماعی منتشر شد که بهاشتباه کاربران را تشویق میکردند تا دسترسی اینستاگرام به موقعیت مکانی خود را غیرفعال کنند؛ زیرا تصور میکردند موقعیت لحظهایشان بدون اجازه به اشتراک گذاشته میشود.
این مسئله باعث شد تا آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام، شخصاً وارد عمل شود و به کاربران اطمینان دهد که موقعیت مکانی آنان فقط درصورتی با دیگران به اشتراک گذاشته میشود که خودشان آگاهانه این کار را انجام دهند.

حالا و دو ماه پساز آن جنجالها، اینستاگرام با چندین تغییر مهم به این نگرانیها پاسخ داده است:
- نشانگر وضعیت: نشانگری برجستهتر در بالای نقشه اضافه شده است تا کاربران همیشه از وضعیت اشتراکگذاری موقعیت مکانی خود مطلع باشند. همچنین، نشانگری جدید در بخش «یادداشتها» (Notes) زیر عکس پروفایل، بهاشتراک گذاشتهنشدن موقعیت را مشخص میکند.
- حذف سردرگمی: یکی از عوامل مهم سوءتفاهم این بود که کاربران تصور میکردند تگکردن مکانها بهمعنای بهاشتراکگذاری موقعیت زنده آنان است. برای رفع این مشکل، اینستاگرام عکس پروفایل افراد را از محتوای روی نقشه حذف کرده است تا بهوضوح نشان دهد که پستها صرفاً مربوط به مکان تگشده هستند و موقعیت فعلی فرد را نمایش نمیدهند.
- آموزش و شفافیت: اینستاگرام پیامی آموزشی به کاربران نمایش خواهد داد که توضیح میدهد محتوای دارای تگ موقعیت مکانی روی نقشه ظاهر میشود. علاوهبر این، هنگامی که کاربر مکانی را به پست خود اضافه میکند، پیشنمایشی از نحوه نمایش آن روی نقشه به او نشان داده خواهد شد تا شفافیت به حداکثر برسد.
این اقدام باردیگر استراتژی اینستاگرام در کپیبرداری از قابلیتهای موفق اسنپچت را یادآوری میکند؛ همانطورکه در سال ۲۰۱۶ با معرفی استوریها شاهد آن بودیم. اینستاگرام در زمان معرفی اولیه قابلیت نقشه اینستاگرام اعلام کرده بود که هدفش آسانترکردن هماهنگی و ملاقات دوستان با یکدیگر و فراهمکردن بستری برای کاوش محتوای مبتنیبر مکان است که دوستان یا تولیدکنندگان محتوای محبوب به اشتراک گذاشتهاند.