آیفون ۱۶ با سهم ۴ درصدی برای سومین فصل متوالی پرفروشترین گوشی جهان شد و اپل و سامسونگ هر کدام پنج جایگاه از ده مدل برتر را در اختیار گرفتند.
به گزارش سرویس خبری موبایل و تبلت تکناک، موسسه Counterpoint گزارش فروش جهانی گوشیهای هوشمند در سهماهه سوم ۲۰۲۵ را منتشر کرده است. طبق گزارش Global Handset Model Sales Tracker، آیفون 16 اپل پرفروشترین گوشی جهان در سهماهه سوم ۲۰۲۵ بوده است.
سامسونگ و اپل هر کدام پنج جایگاه از فهرست ۱۰ گوشی پرفروش را به خود اختصاص دادهاند و در مجموع حدود ۲۰ درصد از حجم کل بازار جهانی این دوره را تشکیل میدهند.
آیفون 16 با سهم حجمی ۴ درصد در صدر بازار قرار گرفت و برای سومین سهماهه متوالی جایگاه اول را حفظ کرد. این عملکرد با افزایش فروش در هند به دلیل جشنوارهها و همچنین ادامه روند بهبود بازار ژاپن تقویت شده است. آیفون 16 توانست کاهش فصلی معمول سری آیفون 16 پس از معرفی سری آیفون 17 را محدود کند.
در همین حال، مدلهای آیفون 16 پرو با افت فروش بیشتری روبهرو شدند. این موضوع به دلیل انتظار کاربران در بازارهای اصلی مانند آمریکا، بریتانیا و چین برای سری آیفون 17 بود. آیفون 17 پرو مکس که تنها در روزهای پایانی دوره به شکلی محدود عرضه شده بود، توانست رتبه دهم پرفروشترین گوشیهای جهان در سهماهه سوم ۲۰۲۵ را به دست آورد. این مدل پرفروشترین گوشی ماه سپتامبر ۲۰۲۵ نیز بود.

گزارش تحقیقاتی Counterpoint همچنین اشاره میکند که گوشیهای 5G برای اولینبار در سهماهه سوم، پنج جایگاه نخست فهرست را به خود اختصاص دادهاند. سامسونگ پنج جایگاه از این فهرست را کسب کرده که همگی متعلق به سری Galaxy A هستند. گلکسی A16 5G پرفروشترین گوشی اندرویدی این دوره بوده و یک پله نسبت به مدل سال گذشته بالاتر رفته و همچنین از نسخه 4G همین سری پیشی گرفته است.
طبق گزارش اندروید هدلاینز، گلکسی A36 و گلکسی A56 نیز نسبت به نسل قبلی فروش بیشتری داشتهاند؛ عمدتاً به دلیل قابلیتهای هوشمند مبتنی بر AI. این مدلها همچنین شارژ سریعتر و دوره پشتیبانی نرمافزاری طولانیتری نسبت به نسلهای پیشین ارائه میکنند. گلکسی A16 4G و گلکسی A06 تنها گوشیهای LTE حاضر در این فهرست هستند و همچنان در بازارهای نوظهور مانند آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا جایگاه کلیدی دارند.
Counterpoint تاکید میکند حضور گوشیهای میانرده در فهرست ۱۰ مدل پرفروش جهان همچنان قوی باقی خواهد ماند؛ عاملی که به ادغام قابلیتهای GenAI نسبت داده میشود. این روند رقابت را در این بخش شدیدتر میکند، ارزش بیشتری برای مصرفکننده فراهم میآورد و فاصله با مدلهای پرچمدار را کاهش میدهد.
















