بخش بازی مایکروسافت یعنی Xbox، اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد هر صفحهنمایش را به ایکس باکس تبدیل کند. آیا رؤیای «هر صفحهنمایش، یک ایکسباکس» به حقیقت میپیوندد؟
بهگزارش تکناک، شاید رونماییهای ایکس باکس بهخودیخود چندان عجیبوغریب بهنظر نرسند: چند بازی رونمایینشده از ایکسباکس به پلتفرمهای رقیب میآیند، تعداد مشترکان Game Pass افزایش یافته است، Diablo IV پیشتاز عناوین Activision Blizzard در Game Pass خواهد بود و سختافزارهای بیشتری، ازجمله کنسول قدرتمند نسل بعدی و بهاحتمال زیاد کنسول بازی دستی در راه است.
همه اینها به آیندهای اشاره میکنند که مایکروسافت چندان از بیانش شرمسار نمیشود: تبدیل Xbox به محصولی فراتر از کنسول بازی. فیل اسپنسر، مدیرعامل Microsoft Gaming، در یادداشتی خطاب به کارمندان این شرکت، استراتژی ایکس باکس را اینگونه شرح داد:
برای آینده بازیهای ویدئویی دیدگاه متفاوتی داریم: آیندهای که در آن بازیکنان تجربهای یکپارچه در سراسر دستگاهها داشته باشند؛ آیندهای که بازیکنان بتوانند بهراحتی طیف وسیعی از بازیها را با مدلهای تجاری متنوع کشف کنند؛ آیندهای که سازندگان بیشتری بتوانند دیدگاه خلاقانه خود را محقق کنند، به مخاطبان جهانی برسند، جوامع خود را متحد کنند و ازنظر تجاری موفق شوند؛ آیندهای که هر صفحهنمایش، یک ایکسباکس باشد
این ایدهای جسورانه است؛ بهویژه بدیندلیل که درحالحاضر، کلمه Xbox مترادف با کنسولی است که زیر تلویزیون شما قرار میگیرد؛ بنابراین، اگر دستگاه فیزیکی نیست، Xbox چیست؟ اسپنسر در مصاحبهای با ورج گفت: «Xbox پلتفرم بازی و کسبوکار محتوای ماست». نکته مهم این است که او از کلمه «کنسول» استفاده نکرد. در عوض، Xbox پلتفرمی است که در چندین جبهه گسترده شده است.
همهچیز از یک کنسول شروع شد و اکنون رایانه شخصی و فضای ابری بخش بزرگی از استراتژی Xbox هستند؛ درست مانند سرویس اشتراکی Game Pass. با افزودهشدن اکتیویژن بلیزارد و بازیهای آن مانند Candy Crush و Call of Duty Mobile و ظرفیتهای فروشگاه برنامههای موبایلی مایکروسافت، میتوانید دستگاههای تلفنهمراه را نیز به آن اضافه کنید. شاید روزی بتوان دستگاه کنسول دستی را هم به این ترکیب اضافه کرد.
بهدنبال موفقیت بازیهای چندپلتفرمی قبلی، بهویژه Minecraft، پلتفرمهای رقیب مانند PS5 و Nintendo Switch به بخشی از مفهوم کلی Xbox تبدیل میشوند. ایکس باکس روی هیچ بخشی از استراتژیاش بهطور کامل تمرکز نکرده است. برای مثال، سختافزار را درکنار بازیها و اشتراکها میفروشد و بهطور مداوم جایی که میتوانید این بازیها و اشتراکها را بازی کنید، باز کرده است.
این بدینمعنی نیست که هر گیمر ایکسباکسی به ثبتنام در گیم پس یا خرید کنسول نیاز دارد؛ اما داشتن هر دو گزینه همراه با سایر محصولات در حال توسعه مانند فضای ابری و موبایل، هسته اصلی برند را درحالحاضر و جایی که به آن هدایت میشود، شکل میدهد. اسپنسر توضیح داد:
این واقعیت را دوست دارم که ترکیب متفاوتی از اتفاقات با کسبوکار ما رخ میدهد. مدل تجاری ما فقط درزمینه فروش سختافزار یا فروش بازیهای شخص اول نیست. این مدل تجاری متنوعی است که به موفقیت تجاریای منجر شده است که امروزه شاهدش هستیم و فکر میکنم گواه راهی است که در چند سال گذشته طی کردهایم.
بهعنوان مثال، راهاندازی روی پلتفرمهای دیگر را در نظر بگیرید. مایکروسافت میگوید چهار بازی موجود ایکسباکس را به PS5 و Switch میآورد و آنها را بهعنوان نوعی آزمایش میبیند. اگر این تلاش برای برند ایکس باکس به بنبست برسد، آسیب واقعی نخواهد دید. بااینحال، اگر بازیهایی مانند Pentiment یا Sea of Thieves با موفقیت چندپلتفرمی شوند، گسترش این ابتکار با بازیهای استودیوهای دیگر ایکسباکس مانند بتسدا قابلتصور است.
دراینمیان، این سؤال مطرح میشود که «آیا این استراتژی درنهایت کارآمد خواهد بود یا خیر؟» برای پاسخ به این پرسش خیلی زود است. موضوع مسلم این است که باید تغییری ایجاد شود. مایکروسافت سالهاست که درمقایسهبا بزرگترین رقبایش در جایگاه سوم قرار گرفته است و هم پلیاستیشن و هم نینتندو تا حد زیادی بر ایده فروش کنسولهای بازی با بازیهای انحصاریهای بزرگ پایبند بودهاند.
سونی در پلتفرمهای دیگری مانند رایانه شخصی بهدنبال فرصتهای جدید میگردد و نینتندو نیز به اشکال مختلف سرگرمی گسترش مییابد و هر دو در حال امتحانکردن اشتراکها هستند. باوجوداین، درحالحاضر استراتژیهای اصلی آنها از کسبوکار سنتی کنسول فاصله زیادی نگرفته است. درمقابل با وجود تمام منابع، مایکروسافت نتوانسته است به این شکل رقابت کند؛ بنابراین، اکنون در حال تلاش برای دستاوردی بسیار متفاوت با ظرفیتهای بسیار بزرگتر است.