شرکت راهآهن شرق ژاپن (JR East) از قطار سریعالسیر E10 Shinkansen رونمایی کرد که طراحی ظاهری آن از گلبرگهای شکوفه گیلاس الهام گرفته شده است.
به گزارش تکناک، این قطار با همکاری شرکت طراحی Tangerine مستقر در بریتانیا توسعه یافته و دارای یک خط ممتد در امتداد بدنه است که ظاهر شاخص Shinkansen را حفظ میکند. این خط، انحنایی روان بین واگنها ایجاد کرده و الگوی جدیدی را که برگرفته از شکل گلبرگهای شکوفه گیلاس است، در بدنه آن ادغام کرده است.
فهرست مطالب
رنگآمیزی منحصربهفرد با الهام از طبیعت ژاپن
قطار E10 Shinkansen از ترکیب رنگهای سبز در طراحی بیرونی خود بهره میبرد. قسمت بالایی آن با رنگ سبز Tsugaru green و قسمت پایینی آن با رنگ سبز تیره Evening Elm پوشانده شده است. این ترکیب رنگی بازتابدهنده مناظر طبیعی و کوههای منطقه Tohoku است که این قطار در مسیر خود از آن عبور میکند.
طراحی این مدل جدید، بهعنوان جایگزینی برای قطارهای سری E2 و E5 در نظر گرفته شده است و شرکت راهآهن شرق ژاپن انتظار دارد که فرآیند ساخت آن تا پاییز ۲۰۲۷ تکمیل شود. پس از انجام آزمایشهای اولیه، این قطار قرار است تا سال ۲۰۳۰ بهطور رسمی وارد ناوگان حملونقل ریلی ژاپن شود. قطار E10 Shinkansen مسیر توکیو تا منطقه توهوکو را پوشش داده و هر مجموعه تولیدی آن شامل ۱۰ واگن است.



ایمنی پیشرفته با فناوریهای جدید
شرکت راهآهن شرق ژاپن در طراحی این قطار از فناوریهای جدیدی برای افزایش ایمنی و بهبود عملکرد استفاده کرده است. در همکاری با Tangerine، این شرکت قصد دارد از راهنماهای L شکل در بدنه واگنها استفاده کند تا از خروج قطار از ریل در هنگام وقوع زلزله جلوگیری شود.
این قطار همچنین مجهز به میراگرهای جانبی است که لرزشها را کاهش داده، میزان آسیبها را به حداقل میرساند و از خروج از ریل جلوگیری میکند. علاوه بر این، یک سیستم ترمز پیشرفته در قطار تعبیه شده که فاصله توقف را کاهش داده و سطح ایمنی را افزایش میدهد. تمامی این فناوریها از طریق پلتفرم آزمایشی توسعه ALFA-X پیادهسازی شدهاند.
امکانات رفاهی و فناوریهای نوین
قطار E10 Shinkansen با هدف بهبود تجربه مسافران، امکانات جدیدی را ارائه میدهد. این قطار مجهز به سیستم train desk است که فضای بیشتری را برای نگهداری چمدانهای بزرگ فراهم میکند. همچنین، در تمامی صندلیها پریز برق برای شارژ دستگاههای الکترونیکی تعبیه شده است. علاوه بر این، در کنار پنجرههای قطار، فضاهای مخصوص صندلی چرخدار برای افراد کمتوان در نظر گرفته شده است.






برای افزایش راحتی مسافران، طراحی داخلی این قطار شامل چینش جدیدی برای صندلیها است که در هر ردیف تنها دو صندلی قرار دارد. این تغییر باعث ایجاد فضای بیشتر و راحتی بیشتر برای مسافران شده است. همچنین، این قطار از یک موتور القایی بدون دمنده استفاده میکند که نیازی به سیستم خنککننده ندارد. علاوه بر این، E10 Shinkansen از حملونقل بار انعطافپذیر پشتیبانی کرده و امکان تنظیم فضای داخلی برای تبدیل آن به یک قطار خودران را در آینده فراهم میسازد.
ترکیب طراحی نوآورانه، فناوریهای پیشرفته ایمنی و امکانات رفاهی مدرن، قطار سریعالسیر E10 Shinkansen را به یکی از پیشرفتهترین مدلهای Shinkansen تبدیل کرده است. با آغاز بهرهبرداری رسمی از این قطار تا سال ۲۰۳۰، مسافران میتوانند از تجربه سفری ایمن، راحت و پیشرفته بهرهمند شوند.