شرکت لامبورگینی با معرفی Fenomeno، از قدرتمندترین خودروی V-12 تاریخ خود با توان ۱۰۶۵ اسببخار، آیرودینامیک ارتقایافته و تولید محدود ۲۹ دستگاه رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این شرکت با معرفی مدل جدید Fenomeno در قالب سری خاص و فوقلوکس “few off”، بار دیگر تواناییهای مهندسی و طراحی خود را به نمایش گذاشته است. این خودرو بر پایه مدل مشهور Revuelto ساخته شده، اما با ارتقاهای فنی و آیرودینامیکی چشمگیر، به یکی از خاصترین و سریعترین محصولات تاریخ این برند تبدیل شده است.
در حالی که Revuelto جایگاه خود را به عنوان یکی از سریعترین و پیشرفتهترین محصولات لامبورگینی تثبیت کرده است، Fenomeno با فلسفهای کاملاً متفاوت پا به میدان گذاشته است؛ خودرویی که هیچگونه مصالحهای را برنمیتابد و تمام تمرکز آن بر دستیابی به نهایت عملکرد است. نیروی محرکه این شاهکار مهندسی، یک موتور ۶.۵ لیتری V-12 تنفس طبیعی با آرایش میانی است، که توان تولید ۸۲۳ اسببخار را دارد، که ۹ اسببخار بیشتر از Revuelto است و قدرتمندترین پیشرانه V-12 تاریخ لامبورگینی به حساب میآید.

این قدرت با کمک یک سیستم هیبریدی پلاگین سهموتوره الکتریکی ارتقا یافته، که توان آن از ۱۸۷ اسببخار در نسخه پایه به ۲۴۱ اسببخار رسیده است. بخش مهم این پیشرفت به لطف استفاده از یک باتری جدید با ظرفیت ۷.۰ کیلوواتساعت (در مقایسه با ۳.۸ کیلوواتساعت در Revuelto) حاصل شده است.
ترکیب موتور بنزینی و سیستم هیبریدی، توان کلی Fenomeno را به ۱۰۶۵ اسببخار میرساند، که افزایش چشمگیری نسبت به توان ۱۰۰۱ اسببخاری Revuelto است. این ارتقا باعث شده است تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو به ۲.۴ ثانیه برسد. البته با توجه به تجربه ثبت شتاب ۲.۲ ثانیهای برای Revuelto، انتظار میرود که Fenomeno حتی سریعتر از آمار رسمی باشد.


شرکت لامبورگینی در طراحی Fenomeno تنها به افزایش قدرت بسنده نکرده و بهینهسازی آیرودینامیک را نیز به سطح بالاتری برده است. از جمله این ارتقاها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- درهای بازطراحیشده: جریان هوا را به طور مستقیم به ورودیهای جانبی هدایت میکنند و به گفته شرکت، باعث ۳۰ درصد بهبود در خنککاری میشوند.
- افزونههای جدید روی اسپلیتر جلو: جریان هوا را به دور چرخها هدایت میکنند و مقاومت آیرودینامیکی را کاهش میدهند.
- کانال هوای S-duct: مشابه نمونههای موجود در خودروهای مسابقهای GT3، هوا را از جلوی خودرو مکش میکند و از روی سقف عبور میدهد. سپس این جریان یا به محفظه موتور برای خنککاری هدایت میشود، یا به سمت بال عقب برای افزایش پایداری جریان مییابد.
- کاپوت جدید: طراحی اصلاحشده کاپوت، همراه با تغییرات دیگر، باعث افزایش ۳۰ درصدی بار آیرودینامیکی در سرعتهای بالا شده است.
مطابق با سنت دیرینه لامبورگینی در نامگذاری محصولات خود، Fenomeno نیز نام خود را از یک گاو نر مشهور در میدان گاوبازی شهر مورلیا در مکزیک گرفته است.


از نظر ظاهری، Fenomeno بر اساس زبان طراحی تهاجمی لامبورگینی ساخته شده است، اما تغییرات ظریف و دقیق در بدنه آن، علاوه بر افزایش جذابیت بصری، نقش مستقیمی در ارتقای عملکرد فنی دارند.
همانطور که از یک مدل سری “few off” انتظار میرود، تولید Fenomeno بهشدت محدود است. تنها ۲۹ دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد و هر یک از آنها به احتمال زیاد به کلکسیونداران خاص در سراسر جهان تعلق خواهد گرفت.



شرکت لامبورگینی هنوز قیمت رسمی این مدل را اعلام نکرده و حتی ممکن است که به طور عمومی عرضه نشود. با وجود این، انتظار میرود که قیمت آن بهمراتب بالاتر از رقم ۶۰۸ هزار و ۳۵۸ دلار قیمت پایه Revuelto باشد.
این شرکت با معرفی Fenomeno نشان داده است که همچنان توانایی ساخت خودروهایی را دارد که نهتنها از نظر فنی و مهندسی، بلکه از لحاظ طراحی و شخصیت، در بالاترین سطح صنعت خودروسازی قرار میگیرند. این خودرو ترکیبی از قدرت بیرحم، آیرودینامیک پیشرفته و تولید محدود است، که جایگاه ویژهای در تاریخ این برند و دنیای ابرخودروها خواهد داشت.