بهبود قابل‌ توجه کمردرد با پیاده‌روی

بهبود قابل‌ توجه کمردرد با پیاده‌روی

محققان در جدیدترین مطالعۀ خود نشان دادند که یک برنامۀ سادۀ پیاده‌روی در چه حد برای بهبود و جلوگیری از کمردرد مؤثر است.

به گزارش تک‌ناک، در یک آزمایش بالینی تصادفی، دانشمندان گروه تحقیقاتی Spinal Research دانشگاه مک کواری، 701 بزرگسال را که از یک دوره کمردرد بهبود یافته بودند، انتخاب کردند و به آنها یک برنامۀ ساده پیاده‌روی و شش جلسه آموزش فیزیوتراپی، یا یک برنامۀ توانبخشی خاص را اختصاص دادند.

بیماران بین یک تا سه سال پیگیری شدند. نکتۀ کشف شده توسط محققان نشان داد افرادی که پیاده‌روی می‌کردند،‌ ​​حدود هشت ماه فاصله میان دوره‌های تکرارشوندۀ کمردرد آنها وجود داشت، در حالی که این فاصله در گروه تحت کنترل کمی بیش از سه ماه بود.

مارک هنکاک، نویسندۀ ارشد این مطالعه گفت: افرادی که پیاده‌روی می‌کردند در مقایسه با گروه تحت کنترل، دردهای محدودکنندۀ فعالیت کمتری داشتند و با میانگین 208 روز در مقایسه با 112 روز، دورۀ ​​بهبودی طولانی‌تری قبل از عود دوبارۀ کمردرد تجربه کردند.

پیاده‌روی یک ورزش کم هزینه، در دسترس و ساده است که هر فردی بدون توجه به موقعیت جغرافیایی، سن یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی می‌تواند آن را انجام دهد.

سن، شاخص تودۀ بدنی و سطح راه رفتن فعلی بیماران در هنگام تعیین یک برنامه و سایر محدودیت‌ها مانند بیماری‌های زمینه‌ای، به عنوان موانع محیطی برای فعالیت و محدودیت‌های زمانی در نظر گرفته شدند. شرکت‌کنندگان در 12 هفتۀ اول، حرکت خود را با گام‌سنج و دفترچه یادداشت پیاده‌روی ثبت کردند و این انتخاب را داشتند که این کار را برای 12 هفتۀ بعدی ادامه دهند.

هر شرکت‌کننده با برنامۀ فردی خود، پنج بار در هفته، حداقل 30 دقیقه به مدت شش ماه پیاده‌روی کرد. در طول این مدت، آنها شش جلسه هم با متخصصان کمردرد داشتند، که به شرکت‌کنندگان در درک دلیل علمی این برنامه و ایجاد انعطاف‌پذیری برای مبارزه با ترس از درد که اغلب افراد را از فعالیت بدنی منصرف می‌کند، کمک کرد.

محققان متوجه شدند که علی‌رغم محدود شدن این مطالعه به شش ماه، اکثر شرکت‌کنندگان برنامۀ پیاده‌روی خود را به طور مستقل به مدت 12 ماه و بیشتر ادامه دادند.

هنکاک بیان کرد: ما دقیقاً نمی‌دانیم که چرا پیاده‌روی برای پیشگیری از کمردرد بسیار مفید است، امّا به احتمال زیاد به دلیل ترکیب حرکات نوسانی ملایم، بارگذاری و تقویت ساختارها و عضلات ستون فقرات، آرامش و کاهش استرس و رهایی از احساس باشد. پیاده‌روی فواید سلامتی بسیاری دارد، که از جملۀ آن می‌توان به سلامت قلب و عروق، تراکم استخوان، کمک به داشتن وزن سالم و بهبود سلامت روان اشاره کرد.

نتایج این مطالعه می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر شیوۀ درمان کمردرد داشته باشد. در حالی که درمان فعلی، ورزش و آموزش را توصیه می کند، موانعی مانند هزینه، پیچیدگی و نیاز به نظارت ممکن است بسیاری از افراد را از درمان مناسب باز دارد.

دکتر ناتاشا پوکووی، سرپرست گروه تحقیقات گفت: مداخلات مبتنی بر ورزش که در گذشته برای پیشگیری از کمردرد بررسی شده‌اند، اغلب مبتنی بر یک گروه هستند و به نظارت دقیق بالینی و تجهیزات گران‌قیمت نیاز دارند، بنابراین برای اکثر بیماران بسیار کمتر در دسترس هستند. مطالعۀ ما نشان داده است که پیاده‌روی این پتانسیل را دارد که با موفقیت در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر از سایر اشکال ورزش، اجرا شود.

این خبر مثبتی برای حدود 800 میلیون نفر در سراسر جهان است که از کمردرد رنج می‌برند. از هر 10 نفر مبتلا به کمر درد، 7 نفر دوره‌های تکراری درد شدید و ناتوان‌کننده را تجربه می‌کنند.

پوکووی تأکید کرد: پیاده‌روی نه تنها کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشید، بلکه نیاز آنها را هم برای جست‌وجوی درمان‌های مناسب و هم مدت زمان مرخصی از کار، تقریباً به نصف کاهش داد.

این مطالعه در مجلۀ The Lancet منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram