فیسبوک ویژگی جدیدی را معرفی کرده که به هوش مصنوعی متا اجازه میدهد پیشنهادهایی برای ویرایش عکسهایی ارائه دهد که هنوز در گوشی کاربر و در گالری قرار دارند و در شبکه اجتماعی منتشر نشدهاند.
به گزارش تکناک، این قابلیت اکنون برای همه کاربران در ایالات متحده و کانادا فعال شده است. شرکت اعلام کرده کاربران میتوانند با رضایت خود در این طرح شرکت کنند تا هوش مصنوعی با ارائه پیشنهادهایی مانند ویرایش خلاقانه، کلاژ، یادبود، یا تمهای تولد، آنها را به اشتراکگذاری عکسها در Feed یا Stories ترغیب کند.
این ویژگی نخستینبار در تابستان بهصورت آزمایشی راهاندازی شد و هنگام فعالسازی، برنامه فیسبوک از کاربر میخواهد اجازه دهد «پردازش ابری» انجام شود تا بتواند ایدههای خلاقانه متناسب با عکسهای موجود در گالری ارائه دهد. برای اجرای این فرایند، برنامه تصاویر را بهطور مداوم از دستگاه کاربر به فضای ابری متا آپلود میکند تا هوش مصنوعی بتواند تغییرات پیشنهادی را اعمال کند.

به گفتهی متا، عکسها یا ویدیوهای کاربران برای هدفگیری تبلیغاتی استفاده نخواهند شد و دادهها تنها در صورتی برای بهبود سیستمهای هوش مصنوعی شرکت بهکار میروند که کاربر عکس ویرایششده را منتشر کند یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. کاربران همچنین میتوانند هر زمان که بخواهند این ویژگی را غیرفعال کنند.
با این حال، پذیرش «شرایط خدمات هوش مصنوعی متا» به این معناست که کاربر اجازه میدهد رسانهها و ویژگیهای چهرهاش توسط هوش مصنوعی تحلیل شود. در این شرایط قید شده که متا میتواند محتوای تصاویر را خلاصه کند، تصاویر را تغییر دهد و بر اساس آنها محتوای جدید تولید کند.
به نقل از تککرانچ، متا علاوه بر محتوای عکسها، از اطلاعاتی مانند تاریخ ثبت تصویر، حضور افراد یا اشیاء برای ایجاد پیشنهادهای خلاقانه استفاده میکند؛ موضوعی که دسترسی گستردهای به جزئیات زندگی شخصی کاربران فراهم میکند. این دسترسی میتواند در رقابت هوش مصنوعی به متا برتری بدهد، چون از طریق آن به دادههای ارزشمند کاربران، الگوهای رفتاری و ایدههای جدید برای قابلیتهای آینده دست پیدا میکند.

تنظیمات این قابلیت در بخش Preferences در تنظیمات فیسبوک قرار دارد. در صفحه «Camera roll sharing suggestions» دو گزینه وجود دارد: یکی برای فعالکردن پیشنهاد عکسها هنگام مرور برنامه و دیگری برای فعال یا غیرفعالکردن «پردازش ابری» که امکان ایجاد تصاویر هوش مصنوعی از عکسهای گالری را فراهم میکند.
متا پیشتر اعلام کرده بود که برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود از دادههای عمومی منتشرشده در فیسبوک و اینستاگرام استفاده خواهد کرد؛ کاربران اروپایی تا ۲۷ مه ۲۰۲۵ فرصت داشتند از این طرح انصراف دهند. سال گذشته نیز این شرکت اعلام کرد از تصاویری که کاربران عینکهای ری بن متا برای تحلیل به دستگاه ارائه دادهاند، در آموزش مدلهای تصویری خود بهره خواهد برد.