تبلیغات آزمایشی در واتساپ، نشانهای از تغییر استراتژیک متا برای کسب درآمد از پلتفرمی است که تا امروز بدون تبلیغ باقی مانده بود.
به گزارش تکناک، واتساپ برای نخستین بار بهصورت آزمایشی نمایش تبلیغات را آغاز کرده است. متا، مالک واتساپ، در جدیدترین نسخه بتای این اپلیکیشن برای سیستمعامل iOS (نسخه ۲۵/۲۰/۱۰/۷۸) دو قابلیت جدید به نامهای Status Ads و Promoted Channel را برای تعداد بیشتری از کاربران فعال کرده است.
این دو قابلیت تبلیغات حمایتشده را به زبانه Updates اضافه میکنند؛ بخشی که درحالحاضر شامل استاتوس کاربران و کانالها است. تبلیغات Status Ads بین وضعیتهای معمول کاربران قرار میگیرند و با برچسب «Sponsored» بهوضوح تشخیصدادنی خواهند بود. کاربران میتوانند این تبلیغات را با کشیدن صفحه رد یا تبلیغکننده را مسدود کنند.
همزمان قابلیت Promoted Channels نیز به کانالهایی که برای دیدهشدن بیشتر هزینه پرداخت کردهاند، جایگاه ویژهای در فهرست کانالها اختصاص میدهد. این کانالها نیز با برچسب «sponsored» مشخص خواهند شد. تغییرات یادشده پیشتر برای برخی از کاربران نسخه بتای اندروید نیز منتشر شده بودند؛ اما همچنان در مرحله آزمایشی قرار دارند و ممکن است برای همه کاربران مشاهدهکردنی نباشند.
به نقل از نئووین، این تحولات نقطه عطفی در مسیر فعالیت واتساپ به شمار میآید؛ چراکه این پیامرسان از زمان فروختهشدن به متا تاکنون هرگز تبلیغاتی نمایش نداده بود. با توجه به اینکه متا شرکتی مبتنیبر درآمد تبلیغاتی است، افزودن تبلیغات به واتساپ چندان دور از انتظار نبود.

نمایندگان متا اعلام کردهاند که این تصمیم بخشی از راهبرد کلی این شرکت برای درآمدزایی ازطریق اپلیکیشنهایش است. این سیاست جدید راههای تازهای را برای کسبوکارها و تولیدکنندههای محتوا فراهم میکند تا بهطور مستقیم ازطریق واتساپ به مخاطبان دست یابند.
متا اعلام کرده است که تبلیغات براساس اطلاعات محدودی مانند منطقه جغرافیایی کلی کاربر، زبان تنظیمشده در اپلیکیشن، کانالهای عمومی دنبالشده و تعامل با تبلیغات قبلی نمایش داده میشوند. اگر کاربران حساب واتساپ خود را به مرکز حساب متا (Meta’s Account Center) متصل کنند، ترجیحات تبلیغاتی آنها در دیگر اپهای متا نیز برای هدفگیری دقیقتر استفاده خواهد شد؛ البته این قابلیت بهصورت پیشفرض غیرفعال است.
کاربران میتوانند با دانلود گزارش فعالیت (Activity Report) خود، تبلیغات مشاهدهشده را مرور و درصورت تمایل، تبلیغکنندگان مزاحم را گزارش یا مسدود کنند. ازنظر کسبوکارها و برندها، این تغییرات میتوانند فرصتهای تبلیغاتی ارزشمندی به وجود آورند؛ بهویژه با توجه به شباهت ساختار Status Ads با تبلیغات در استوری اینستاگرام. همچنین، قابلیت Promoted Channels بستری مناسب برای افزایش دیدهشدن برندها بدون نیاز به پلتفرمهای خارجی فراهم میکند.
بااینحال، به نظر میرسد بسیاری از کاربران از ورود تبلیغات به واتساپ استقبال نخواهند کرد؛ چراکه این اپلیکیشن همواره با شعار حفظ حریم خصوصی شناخته میشد و حالا با افزودن تبلیغات، ممکن است بخشی از اعتماد کاربران را از دست بدهد.