دو شرکت مایکروسافت و ایسوس تاریخ عرضه رسمی کنسولهای دستی جدید Xbox Ally را اعلام کردند.
به گزارش تکناک، طبق اعلام رسمی این دو شرکت، مدلهای Xbox Ally و Xbox Ally X از تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) به طور همزمان در بازارهای مختلف جهان عرضه خواهند شد.
این اقدام در حالی صورت میگیرد که هنوز پیشسفارشها آغاز نشده و جزئیات مربوط به قیمت نهایی دستگاهها نیز اعلام نشده است. شرکت مایکروسافت وعده داده است که طی هفتههای آینده، اطلاعات کامل در خصوص قیمت و زمان شروع پیشخرید منتشر خواهد شد.
با وجود این، گزارشهای غیررسمی پیشتر به قیمتگذاری احتمالی این کنسولهای دستی اشاره کرده بودند. بر اساس این اطلاعات، Xbox Ally با قیمت ۵۹۹ یورو (حدود ۶۹۹ دلار) و مدل پیشرفتهتر Xbox Ally X با قیمت ۸۹۹ یورو (معادل ۱۰۴۹ دلار) وارد بازار اروپا خواهند شد. همچنین برخی منابع، قیمت این دستگاهها را در ایالات متحده به ترتیب ۵۴۹.۹۹ دلار و ۸۹۹.۹۹ دلار عنوان کردهاند. کارشناسان معتقد هستند که تأخیر در اعلام رسمی قیمت ممکن است به دلیل همین افشاگریها یا وضعیت نامشخص تعرفههای وارداتی در آمریکا باشد.
کنسولهای دستی جدید Xbox Ally در تاریخ عرضه اولیه در کشورهای مهمی نظیر ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، کانادا، استرالیا و دهها بازار دیگر در دسترس خواهند بود. همچنین عرضه آنها در کشورهایی مانند برزیل، هند، اندونزی و تایلند در برنامههای بعدی مایکروسافت و ایسوس قرار دارد.

از نظر طراحی و عملکرد، مدل سفید Xbox Ally برای اجرای بازیها در وضوح 720p توسعه یافته است، در حالی که نسخه مشکی Xbox Ally X برای تجربه گیمینگ با کیفیت 1080p هدفگذاری شده است. هر دو دستگاه مجهز به نمایشگر ۷ اینچی با وضوح 1080p، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از VRR هستند.
در بخش سختافزاری، Xbox Ally از تراشه AMD Ryzen Z2 A، حافظه رم ۱۶ گیگابایتی LPDDR5X-6400 و حافظه ذخیرهسازی ۵۱۲ گیگابایت SSD بهره میبرد. در مقابل، مدل قدرتمندتر Xbox Ally X به پردازنده AMD Ryzen AI Z2 Extreme، رم ۲۴ گیگابایتی LPDDR5X-8000 و حافظه ۱ ترابایتی SSD مجهز است.
شرکت مایکروسافت علاوه بر معرفی تاریخ عرضه، از برنامه جدیدی با عنوان “handheld compatibility program” نیز رونمایی کرد. این برنامه به منظور شناسایی و بهینهسازی بازیها برای اجرا روی دستگاههای دستی طراحی شده است و بازیها را در دو دسته “Handheld Optimized” و “Mostly Compatible” طبقهبندی میکند. دسته اول شامل بازیهایی است که به صورت پیشفرض با کنترلر و رزولوشن صحیح اجرا میشوند، در حالی که دسته دوم ممکن است نیازمند تغییرات جزئی در تنظیمات باشند.

این دستگاهها با رابط کاربری تمامصفحه Xbox عرضه میشوند تا تجربهای سادهتر از ویندوز روی کنسولهای دستی ارائه دهند. علاوه بر این، فناوری “advanced shader delivery” برای بارگذاری سریعتر شیدرها و اجرای روانتر بازیها معرفی شده است. همچنین مایکروسافت اعلام کرده است که قابلیت Automatic Super Resolution” (Auto SR)” از اوایل سال ۲۰۲۶ روی Xbox Ally X فعال خواهد شد، که با بهرهگیری از هوش مصنوعی، ارتقای گرافیکی بازیها و حتی ضبط خودکار، لحظات مهم گیمپلی را ممکن میسازد.
در نهایت، مایکروسافت وعده داده است که تجربه اتصال به داک (Docking) برای کنسولهای دستی جدید Xbox Ally بهزودی ارتقا خواهد یافت و کاربران میتوانند از امکاناتی مانند: پشتیبانی از نمایشگرهای بزرگتر، جفتسازی ساده کنترلرها و خروجی تصویری بهینه، بهرهمند شوند.