درآمد حاصل از بازیهای مایکروسافت حتی با وجود کاهش فروش سختافزار این شرکت، همچنان رو به افزایش است.
به گزارش تکناک، مایکروسافت اعلام کرده که در سهماهه اول سال مالی 2025، درآمد حاصل از محتوا و خدمات Xbox نسبت به سهماهه مشابه سال قبل 61 درصد افزایش داشته است. این رشد بیشتر به دلیل تأثیر مثبت 53 واحدی خرید شرکت اکتیویژن میباشد.
با وجود این، درآمد سختافزار Xbox در این دوره کاهش 29 درصدی را نشان میدهد، که ممکن است ناشی از استراتژی مایکروسافت برای در دسترس قرار دادن بازیهای خود در پلتفرمهای دیگر باشد.
به گزارش Verge، در این سهماهه، مایکروسافت نسخه جدید اشتراک Xbox Game Pass «استاندارد» را معرفی کرد و قیمت اشتراک Xbox Game Pass Ultimate را افزایش داد. در این دوره همچنین بازی Call of Duty: Modern Warfare III به Xbox Game Pass اضافه شد، اما تأثیر بازی Call of Duty: Black Ops 6 که هفته گذشته منتشر شد در این گزارش گنجانده نشده است.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در تماس تلفنی اعلام کرد که این بازی از نظر درآمدی بزرگترین عرضه تاریخ Call of Duty بوده است.
بخش خدمات ابری هوشمند مایکروسافت نیز با رشد 20 درصدی سالانه و رسیدن به درآمد 24.1 میلیارد دلار عملکردی درخشان داشت. درآمد خدمات Azure و سایر خدمات ابری نیز 33 درصد افزایش یافته، که 12 واحد از این رشد به دلیل تقاضا برای خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی بوده است. بخش تولید و فرایندهای تجاری مایکروسافت، شامل محصولات Office، نیز با رشد 12 درصدی به درآمد 28.3 میلیارد دلار رسید.
درآمد بخش OEM و دستگاههای مایکروسافت (که اکنون بهصورت یکجا گزارش میشوند) 2 درصد افزایش یافت و این افزایش ناشی از رشد در OEM ویندوز بود.
مایکروسافت، مانند بسیاری از شرکتهای دیگر، سرمایهگذاری گستردهای در ویژگیها و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به ویژه برای Copilot انجام داده است.
نادلا در بیانیهای گفت: «هوش مصنوعی باعث تغییر در بازار کار، محصولات و جریانهای کاری میشود، که در تمامی نقشها، عملکردها و فرایندهای تجاری تحول ایجاد میکند. ما در حال گسترش فرصتهای خود و جذب مشتریان جدید هستیم تا به آنها کمک کنیم از پلتفرمها و ابزارهای هوش مصنوعی ما برای رشد و بهبود بهرهوری استفاده کنند.» وی اعلام کرد که تجارت هوش مصنوعی مایکروسافت در این دوره به درآمد سالانه بیش از 10 میلیارد دلار خواهد رسید.
این شرکت همچنین امنیت را به عنوان اولویت اصلی خود قرار داده و گزارشی از تلاشهای خود در این زمینه در سهماهه اول منتشر کرده است. در این دوره، مایکروسافت با اثرات مشکل گسترده صفحه آبی (Blue Screens of Death) ناشی از قطعی گسترده CrowdStrike نیز مواجه بود.