در گزارش مالی سهماهه سوم ۲۰۲۵، مایکروسافت با رشد چشمگیر در حوزه خدمات رایانش ابری و هوش مصنوعی، فراتر از انتظارات والاستریت عمل کرد.
به گزارش تکناک، مایکروسافت گزارش مالی سهماهه سوم ۲۰۲۵ را منتشر کرد و نتایج آن از پیشبینیهای والاستریت فراتر رفت. این شرکت در این دوره موفق شد ۷۰/۱ میلیارد دلار درآمد و ۲۵/۸ میلیارد دلار سود خالص به دست آورد که بهترتیب ۱۳ و ۱۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافتهاند. درحالیکه تحلیلگران انتظار داشتند مایکروسافت ۶۸/۴۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند، عملکرد شرکت فراتر از پیشبینیها بوده است.
رشد چشمگیر بخش خدمات ابری اصلیترین عامل افزایش درآمدها عنوان شده است. درآمد بخش خدمات ابری ردموندیها در این فصل با ۲۰ درصد افزایش، به ۴۲/۴ میلیارد دلار رسید. هرچند مایکروسافت همچنان درآمد بخش هوش مصنوعی خود را بهطور جداگانه اعلام نکرده، مشخص است که این حوزه نقش پررنگی در رشد کلی شرکت برعهده دارد.
به نقل از ورج، در بخش رایانش شخصی، مایکروسافت از رشد ۳ درصدی درآمد Windows OEM و دستگاهها در مقایسه با سال گذشته خبر داده است. این رشد درحالی حاصل شده است که مصرفکنندهها و کسبوکارها در آستانه پایان پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در ماه اکتبر، کامپیوترها و لپتاپهای خود را ارتقا دادهاند. باوجوداین به گفته مایکروسافت، بیشتربودن موجودی انبارها بهدلیل نگرانی از تعرفهها، بر رشد درآمد این بخش تأثیر گذاشته است.
همچنین، درآمد سری سرفیس درحالحاضر با Windows OEM تجمیع شده و ارقام جداگانهای از وضعیت آن در دست نیست. با اینکه مایکروسافت در این فصل دستگاه جدیدی برای مصرفکنندگان عرضه نکرده، نسخههای مجهز به پردازنده اینتل از سرفیس پرو ۱۱ و سرفیس لپتاپ ۷ را از ماه فوریه برای مشتریان سازمانی ارائه کرده است. شایعاتی نیز درباره عرضه مدلهای کوچکتر این دستگاهها در آینده نزدیک منتشر شده است.

در حوزه بازی، همانطورکه پیشتر اعلام شده بود، درآمد ایکسباس در این فصل با ۶ درصد کاهش روبهرو شد. این درحالی است که مایکروسافت بازیهای متعددی را در گیم پس منتشر کرده است. بااینهمه، درآمد کلی بخش بازی با رشد ۵ درصدی همراه بوده و درآمد بخش محتوای ایکسباکس و خدمات مرتبط با آن ازجمله گیم پس نیز ۸ درصد افزایش یافته است. با اینکه از فوریه ۲۰۲۴ تاکنون آماری از تعداد مشترکان گیم پس اعلام نشده است، در آن زمان مایکروسافت تعداد آنها را ۳۴ میلیون نفر ذکر کرده بود.
مایکروسافت در یک سال گذشته با استراتژی «اییکسباکس همهجا»، بازیهای انحصاری خود را در دسترس کاربران پلیاستیشن و نینتندو سوییچ نیز قرار داده است. این تصمیم با استقبال مواجه شده و بازیهایی مانند Indiana Jones and the Great Circle و Forza Horizon 5 در فروشگاه پلیاستیشن، حتی بیشتر از بازیهای خود سونی پیشفروش شدهاند.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، اعلام کرد که این شرکت در پایان فصل جاری، عنوان «برترین ناشر ازنظر پیشفروش و نصب اولیه» را در فروشگاههای ایکسباکس و پلیاستیشن کسب کرده است. همچنین، درآمد بخش PC Game Pass با رشد سالانه ۴۵ درصدی همراه بوده و بازی ابری نیز رکورد ۱۵۰ میلیون ساعت بازی در یک فصل را ثبت کرده است. استراتژی گسترش پلتفرم ایکسباکس به سایر کنسولها قرار است با انتشار بازیها برای نینتندو سوییچ نیز ادامه یابد. به گفته منابع آگاه، مایکروسافت فهرستی از بازیها را برای انتشار در این کنسول آماده میکند.

بخشهای سنتیتر کسبوکار مایکروسافت همچون آفیس نیز همچنان عملکرد قدرتمندی دارند. درآمد محصولات تجاری مایکروسافت ۳۶۵ و خدمات ابری مرتبط با آن ۱۱ درصد رشد کرده و درآمد آفیس در بخش مصرفکننده نیز با افزایش ۱۰ درصدی همراه بوده است. تعداد مشترکان مصرفی مایکروسافت ۳۶۵ اکنون به ۸۷/۷ میلیون نفر رسیده است.
در اوایل سال جاری، مایکروسافت قابلیتهای هوش مصنوعی خود را به اشتراکهای Personal و Family در Microsoft 365 اضافه کرد و قیمتها را افزایش داد. در گذشته، کاربران برای دسترسی به کوپایلت در اپلیکیشنهایی چون ورد و اکسل باید ۲۰ دلار ماهانه پرداخت میکردند؛ اما اکنون این قابلیتها با تنها ۳ دلار اضافه در اشتراکهای پایه در دسترس هستند. مایکروسافت اعلام کرده است که افزایش قیمت باعث رشد درآمد بهازای هر کاربر شده است؛ اگرچه برخی کاربران به اشتراک ۱/۹۹ دلاری طرح پایه روی آوردهاند.
در نهایت، درآمد مایکروسافت از بخش خدمات ابری هوشمند با رشد ۲۱ درصدی به ۲۶/۸ میلیارد دلار رسیده است. این رقم دو برابر درآمد مجموع بخشهای ویندوز و ایکسباکس و تبلیغات مبتنیبر جستوجو و اخبار است. در این بخش، محصولات سرور و خدمات ابری با رشد ۲۲ درصدی همراه بوده و رشد آژور نیز به ۳۳ درصد رسیده است. مایکروسافت با تمرکز بر خدمات ابری و هوش مصنوعی و گسترش محتوای بازی در پلتفرمهای مختلف، نشان داده که استراتژیهای متنوع آن همچنان ثمربخش است.