ارتش ایالات متحده آمریکا به طور رسمی از انتخاب هلیکوپتر MV-75 با قابلیت نشستوبرخاست عمودی به عنوان جایگزین بالگرد افسانهای UH-60 Black Hawk خود خبر داد.
به گزارش تکناک و به نقل از بیزینس اینسایدر، این هلیکوپتر که توسط شرکت هوافضای آمریکایی Bell Textron توسعه یافته، قرار است بهتدریج تا اوایل دهه ۲۰۳۰ میلادی جایگزین این بالگرد شود، که نزدیک به پنج دهه ستون فقرات ناوگان هوایی ارتش آمریکا را تشکیل داده است.
هلیکوپتر MV-75 که پیشتر با عنوان مفهومی V-280 Valor شناخته میشد، اکنون به عنوان هلیکوپتر تهاجمی برد بلند آینده (FLRAA) ارتش انتخاب شده و بهگفته فرماندهان نظامی، این انتخاب بخشی از راهبرد کلان ارتش برای نوسازی ناوگان هوانوردی و آمادهسازی برای چالشهای امنیتی قرن بیستویکم بهویژه در مناطق گسترده و بدون زیرساخت مانند اقیانوس آرام است.

هلیکوپتر MV-75 از طراحی پیشرفتهای بهره میبرد، که در آن ملخهای متحرک (تیلتروتور) به پرنده این امکان را میدهند تا مانند یک بالگرد به صورت عمودی از زمین برخیزد و سپس در آسمان با سرعت یک هواپیمای توربوپراپ حرکت کند. این طراحی مدرن، که پیشتر در هلیکوپتر MV-22 Osprey نیز بهکار رفته بود، در نسخه جدید Bell به شکل بهینهتری پیادهسازی شده است. پیشرانه این هلیکوپتر از دو موتور توربوشفت ساخت Rolls-Royce تأمین میشود و طبق اعلام ارتش، توانایی پرواز کروز با سرعت بیش از ۵۲۰ کیلومتر بر ساعت را دارد؛ رقمی که تقریباً دو برابر سرعت کروز بالگردهای Black Hawk محسوب میشود.

هلیکوپتر MV-75 برای انجام مأموریتهای تهاجمی، حمل نیرو و بار در محیطهای چالشبرانگیز طراحی شده است. مهمترین مشخصات آن شامل ظرفیت حمل ۱۴ سرباز مجهز، قابلیت حمل بار خارجی تا ۴۵۰۰ کیلوگرم، توان عملیاتی در ارتفاع ۶۰۰۰ فوت با دمای محیط تا ۳۵ درجه سانتیگراد و برد پروازی بیش از ۱۷۰۰ مایل دریایی بدون نیاز به سوختگیری مجدد میشود.

ژنرال جیمز مینگوس، معاون ستاد ارتش ایالات متحده، در جریان نشست سالانه انجمن هوانوردی ارتش آمریکا که در تاریخ ۱۴ مه برگزار شد، اعلام کرد: «MV-75 نهتنها نمادی از پیشرفت فناورانه است، بلکه مزیتی عملیاتی فراهم میکند که چگونگی مواجهه ما با دشمن را دگرگون میسازد. این هلیکوپتر ترکیبی بیسابقه از سرعت، ظرفیت بار و ماندگاری را در یک سامانه واحد ارائه میدهد.»
هلیکوپتر MV-75 در سال ۲۰۲۲ موفق شد در رقابتی نزدیک با طرح Defiant X (محصول مشترک شرکتهای Boeing و Sikorsky) بهعنوان گزینه نهایی ارتش برای پروژه FLRAA انتخاب شود. انتخاب این هلیکوپتر بخشی از طرح کلان ارتش تحت عنوان Future Vertical Lift است؛ ابتکاری که بر توسعه ناوگان آیندهمحور، کاهش امضای راداری، افزایش سرعت و توانایی بقا در مقابل سامانههای دفاعی پیشرفته تمرکز دارد. در همین راستا، ارتش آمریکا در سال جاری میلادی تصمیم گرفت تا برنامه ساخت بالگرد شناسایی تهاجمی (FARA) را لغو کند و منابع آن را به تسریع روند تولید و استقرار MV-75 اختصاص دهد.
فرایند طراحی مهندسی و ساخت MV-75 از سال گذشته آغاز شده و بر اساس قرارداد فعلی، شرکت Bell موظف است شش نمونه اولیه از این هلیکوپتر را بسازد. به گفته منابع رسمی، نخستین پرواز آزمایشی این مدل در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد شد و تولید اولیه با ظرفیت پایین نیز از سال ۲۰۲۸ آغاز خواهد شد. هدفگذاری ارتش برای تحویل رسمی به یگانها در حوالی سال ۲۰۳۰ صورت گرفته است.
در ساختار نامگذاری این پرنده، حرف «M» اشاره به چندمنظوره بودن و حرف «V» به قابلیت نشستوبرخاست عمودی (VTOL) دارد. از جمله مأموریتهای تعریفشده برای MV-75 میتوان به عملیات حمله هوایی، تخلیه پزشکی، جستوجو و نجات رزمی، پشتیبانی تاکتیکی و تدارکات، عملیات دریایی، ممانعت از قاچاق و امدادرسانی انساندوستانه اشاره کرد. همچنین طراحی نسخه پایه بهگونهای است که قابلیت پیکربندی برای عملیاتهای ویژه را خواهد داشت.

بر اساس اعلام ارتش، لشکر ۱۰۱ هوابرد (101st Airborne Division) به عنوان نخستین یگان عملیاتی، هلیکوپتر MV-75 را وارد خدمت خواهد کرد. این لشکر، تنها یگان ارتش ایالات متحده است که به طور تخصصی در عملیاتهای حمله هوایی فعالیت دارد و در مأموریتهای میدانی نیز به صورت مستمر از بالگردهای AH-64D Apache، UH-60M Black Hawk و CH-47F Chinook بهره میبرد. ژنرال مینگوس در توصیف این یگان گفت: «لشکر ۱۰۱ در محیطهایی عملیاتی میشود که زیرساخت ثابتی در آن وجود ندارد و شرایط جغرافیایی و امنیتی دشوار است. آنها نیازمند سرعت، برد عملیاتی و اطمینانپذیری بالا هستند.»

همزمان با روند جهانی بهکارگیری هوش مصنوعی، ارتش آمریکا نیز در حال سرمایهگذاری برای توسعه سامانههای خودران و نیمهخودران پروازی است. هلیکوپتر MV-75 نیز بخشی از این راهبرد به حساب میآید. در سال ۲۰۱۹، نمونه آزمایشی V-280 Valor توانست پروازی خودکار و موفق را با حضور دو خلبان احتیاطی در تگزاس انجام دهد. اسکات دانلی، مدیرعامل Textron نیز در فروردین ۲۰۲۵ اعلام کرد: «ارتش آمریکا مصمم است سامانههای آینده را بهگونهای طراحی کند که قابلیت اجرای مأموریت بدون حضور خلبان انسانی را داشته باشند.»
مدرنیزاسیون ناوگان هوایی ارتش بخشی از راهبرد کلان آمریکا برای آمادگی در برابر تهدیدهای احتمالی در منطقه هند-اقیانوس آرام است؛ منطقهای که وسعت جغرافیایی، پراکندگی جزایر و محدودیت زیرساختی، لزوم وجود ناوگانی پرتوان، سریع و انعطافپذیر را دوچندان میکند.