پس از حوادث متعدد آتشسوزی، دولت چین استانداردهای فوقالعاده سختگیرانهای را پیشنهاد کرده که تولیدکنندگان را مجبور به استفاده از باتریهای ایمنتر اما گرانتر خواهد کرد.
به گزارش سرویس موبایل تکناک، در اقدامی که میتواند صنعت جهانی پاوربانکها را به طور کامل دگرگون کند، چین در حال آمادهسازی قوانینی جدید و بسیار سختگیرانهتر برای تولید و حمل این دستگاهها در هواپیماها است.
این مقررات جدید که پس از اجرای اولیه گواهی اجباری چین (3C) پیشنهاد شده، هدف اصلی خود را جلوگیری از حوادث آتشسوزی در حین پرواز قرار داده و ممکن است به ایمنتر شدن چشمگیر پاوربانکها، افزایش قیمت آنها، و یا حتی ممنوعیت کامل مدلهای غیراستاندارد در خطوط هوایی منجر شود.
هر مسافری که اخیراً از طریق فرودگاههای چین پرواز کرده باشد، با سختگیری شدید نیروهای امنیتی در مورد پاوربانکها آشناست. پس از چندین حادثه نگرانکننده آتشسوزی باتریها در کابین هواپیما، دولت چین در ژوئن گذشته قانونی را اجرا کرد که بر اساس آن، تنها پاوربانکهای دارای گواهی 3C مجاز به حمل در هواپیما هستند. این قانون باعث شد بسیاری از گردشگران، از جمله دارندگان باتریهای مگسیف اپل، با شگفتی شاهد توقیف پاوربانکهای خود در گیتهای بازرسی باشند.
اما اکنون به نظر میرسد که داشتن گواهی 3C نیز کافی نخواهد بود. موسسه استانداردسازی الکترونیک چین (معادل FCC در آمریکا) پیشنهادی را ارائه کرده که استانداردهای ایمنی را به سطح بیسابقهای ارتقا میدهد.

الزام اصلی در این پیشنهاد، شامل عباراتی قاطع است: «عدم آتشسوزی، عدم احتراق، عدم ترکخوردگی و عدم نشت». برای دستیابی به این سطح از ایمنی، بهویژه در شرایط حدی مانند گرمای شدید یا فشار بالای داخل هواپیما، تولیدکنندگان مجبور خواهند شد از شیمی باتری و فناوریهای پیشرفتهتری برای جلوگیری از «فرار حرارتی» (Thermal Runaway) استفاده کنند.
چنین فناوریهایی—مانند باتریهای حالت جامد یا الکترولیتهای غیرقابل اشتعال— در حال حاضر وجود دارند، اما پیادهسازی آنها به مراتب گرانتر از باتریهای لیتیوم-یون رایج است. این امر به ناچار منجر به افزایش قیمت تمامشده پاوربانکها در سراسر جهان خواهد شد، زیرا بخش عمدهای از این محصولات در چین تولید میشوند.
علاوه بر این، قوانین جدید تولیدکنندگان را ملزم میکند تا اطلاعات شفافی مانند نوع باتری، تاریخ تولید و حداکثر زمان استفاده ایمن مداوم را به وضوح روی محصولات خود درج کنند تا از داغ شدن بیش از حد و سایر خطرات احتمالی جلوگیری شود.
به نقل از نوکبوکچک، این پیشنهاد در حال حاضر تا ۱۱ دسامبر برای نظرخواهی عمومی باز است و انتظار میرود حدود یک سال پس از اجرای قانون اولیه، یعنی در ژوئن ۲۰۲۶، لازمالاجرا شود. پس از آن، به صنعت تولید پاوربانک یک دوره مهلت شش ماهه تا یک ساله داده خواهد شد تا فرآیندهای تولید خود را با دهها استاندارد جدید بهروزرسانی کنند.
تا آن زمان، مسافران همچنان میتوانند پاوربانکهای دارای گواهی 3C خود را در پروازها حمل کنند. اما این اقدام دولت چین، زنگ خطری جدی برای تولیدکنندگان است تا ایمنی را بر هزینه اولویت دهند، در غیر این صورت ممکن است محصولاتشان به طور کامل از آسمانها محروم شوند.

















