دو شرکت نوکیا و دویچهبان (DB) اعلام کردند که اولین شبکه تجاری ریلی 5G جهان را با فرکانس 1900 مگاهرتز (n101) و هسته 5G مستقل (SA) راهاندازی کردهاند.
به گزارش تکناک، این شبکه برای عملیات هوشمند قطارها راهاندازی شده و سیستم آن شامل رادیوهای Nokia AirScale و هسته 5G SA بهینهشده است، که قابلیتهای خودترمیمی، تغییر خودکار و نظارت در زمان واقعی را برای دسترسی بالا ارائه میدهد.
این پیادهسازی در میدان آزمایشی دیجیتال راهآهن DB در کوههای اور (Erzgebirge) آلمان به طور زنده اجرا میشود. این پروژه که بر پایه آزمایشهای پیشین شرکت DB استوار است، از آزمایشهای اروپایی FP2-MORANE-2 برای سامانه ارتباطی موبایل راهآهن آینده (FRMCS) پشتیبانی میکند و به راهآهنها کمک مینماید تا از فناوری GSM-R به FRMCS مهاجرت کنند. همچنین همکاری کنونی با نوکیا باعث شده است آزمایشهای DB با استفاده از هسته 5G (SA) و تجهیزات رادیویی 3700 مگاهرتز MHz (باند n78) از مجموعه AirScale نوکیا توسعه یابد.

راینر فاچینگر، رئیس پلتفرمهای مخابراتی در DB InfraGO، در این زمینه گفت: «دویچهبان میخواهد از مخابرات مبتنی بر 5G برای بهروزرسانی زیرساختهای ارتباطی راهآهن بهره ببرد. همکاری با متخصصان فناوری مانند نوکیا برای DB بسیار مهم است تا نوآوریهای جدید را در عملیات واقعی ما به کار گیرد.»
وی تصریح کرد: «این پیادهسازی در مسیرهای آزمایشی بر پایه آزمایش موفق 5G قبل از FRMCS با نوکیا انجام شده و هدف آن استانداردسازی شبکه موبایل خصوصی ما بهعنوان پایهای برای آزمایشهای بیشتر و گسترش آینده است.»
رالف وارنر، رئیس بخش اروپا در نوکیا، از راهاندازی اولین شبکه تجاری ریلی 5G جهان و معنای آن برای شرکت ابراز خوشحالی کرد. وی عنوان کرد: «نوکیا و DB پیشگامان پیشرفت FRMCS بودهاند. ما افتخار میکنیم که اولین راهحل تجاری 5G را ارائه میدهیم، که از باند فرکانسی 1900 MHz در مسیر ریلی استفاده میکند.»
وارنر بیان کرد: «این یک نقطه عطف است که مزایای کلیدی برای DB را به همراه خواهد داشت، که از جمله آنها میتوان به عملیات خودکار قطارها، نگهداری هوشمند و زیرساخت ایستگاههای هوشمند اشاره کرد. ما باور داریم که این راهاندازی به عنوان یک معیار مهم برای ارتقای FRMCS در شبکههای ریلی سراسر جهان در سالهای آینده عمل خواهد کرد.»
سامانه ارتباطی موبایل راهآهن آینده (FRMCS) جایگزین فناوری GSM-R در عصر 5G است؛ شبکه موبایل اختصاصی که راهآهنها از آن برای کنترل و عملیات قطارها استفاده میکنند. با استفاده از FRMCS، پیامهای ایمنی در اولویت قرار میگیرند و تأخیرها کاهش مییابد، چرا که کنترلکنندگان میتوانند مشکلات را به صورت لحظهای مشاهده میکنند. این سیستم به طور مؤثر امکان حرکت قطارها را در فاصلههای نزدیکتر فراهم میکند و ظرفیت شبکه را افزایش میدهد.
همچنین نوکیا به شرکت پروریل در هلند کمک میکند تا شبکه موبایل راهآهن خود را در طی چهار سال آینده نوسازی کند. در این پروژه یک هسته ابری GSM-R با مسیر ارتقای واضح به FRMCS نصب میشود. هدف از این همکاری، ایمنتر و قابلاعتمادتر کردن شبکه، کاهش زمان اختلال و هزینههای بلندمدت، همچنین سرعت بخشیدن به تحول دیجیتال در راهآهن اروپا است.
شرکت نوکیا در این زمینه گفت: «اپراتورهای راهآهن اروپا میتوانند به عنوان بخشی از تحول دیجیتال در حال انجام، پایهای برای ارتباطات آماده برای آینده بسازند.»
این شرکت تصریح کرد: ««زمانبندی این انتقال بسیار حیاتی است، چرا که اپراتورها برای تمدید چرخه عمر GSM-R و برنامهریزی برای مهاجرت به FRMCS در اروپا و فراتر از آن آماده میشوند.»