آیا وعدههای شفافیت ناتینگ دروغ بود؟ خبر استفاده ناتینگ از عکسهای جعلی برای تبلیغ فون ۳ ضربه بزرگی به اعتبار این برند وارد کرده است.
به گزارش تکناک، ناتینگ بهدلیل استفاده از عکسهای حرفهای بهجای نمونههای گرفتهشده با گوشی فون ۳، در کانون توجه رسانهها قرار گرفت. پنج تصویر نمونه که ناتینگ ادعا کرده بود با فون ۳ ثبت شدهاند، درواقع عکسهایی بودند که با دوربینهای دیگر گرفته و مجوز استفاده از آنها ازطریق بازار عکس استوک Stills خریده شده بود.
عکاسی ناشناس به ورج تأیید کرد که تصویر او با فون ۳ گرفته نشده و ناتینگ مجوز استفاده از آن را خریده است. بررسی فایل EXIF تصویر نیز نشان میدهد که عکس در سال ۲۰۲۳ گرفته شده است؛ یعنی پیشاز عرضه فون ۳ در سال جاری. این تصاویر در واحدهای نمایشی فروشگاه ناتینگ نمایش داده شده بودند و شامل این تصاویر بودند: از راهپله مارپیچ، چراغجلو خودرو، لیوان، پنجره و زنی که به دوربین نگاه میکند.
ورج مینویسد که رومن فاکس (Roman Fox)، عکاس دیگری که چراغجلو خودرو را ثبت کرده بود، نیز به اندروید اتوریتی تأیید کرد که ناتینگ بابت استفاده از تصویر او هزینه پرداخت کرده است. این تصاویر در نمونههای نمایشی همراه با پیامی ارائه شدند که میگفت: «خودتان قضاوت کنید. این همان چیزی است که جامعه ما با فون ۳ ثبت کرده است.»

آکیس اوانجلیدیس (Akis Evangelidis)، همبنیانگذار ناتینگ، با انتشار پستی در X اعلام کرد که تصاویر استوک نمایشدادهشده در واحدهای نمایشی زنده، تنها تصاویر موقت بودهاند که باید جایگزین میشدند. او استفاده از این تصاویر را اشتباهی ناخواسته و بدون قصد قبلی توصیف کرد و افزود که شرکت در حال «اصلاح فعالانه» این موضوع است.
اوانجلیدیس توضیح داد که نسخه اولیه واحدهای نمایشی زنده باید حدود چهار ماه قبلاز عرضه با تصاویر موقت ارائه شود تا آزمایش شوند و پساز ورود به تولید انبوه، این تصاویر با نمونههای واقعی جایگزین میشوند. او افزود: «در این زمینه، به ما اطلاع داده شد که تصاویر استوک برخی از واحدهای نمایشی بهروزرسانی نشدهاند.»
با اینکه قبلاً دست شرکتهای دیگر نیز بهدلیل استفاده از نمونههای جعلی رو شده است، این اتفاق برای ناتینگ درسی مهم به شمار میرود و پرسشهایی درباره شفافیت برند و صداقت تبلیغاتی این شرکت مطرح میکند.