شرکت OpenAI بهتازگی فهرستی از ۱۰۰ پرامپت برتر ChatGPT را منتشر کرده است؛ فهرستی که حاصل همکاری و رأیگیری گروهی از دانشجویان دانشگاههای مختلف در قالب یک «لابراتوار مجازی» است.
به گزارش تک ناک؛ این پروژه با حضور ۷۰ دانشجو از بیش از ۵۰ دانشگاه معتبر جهان، از جمله Stanford، University of Pennsylvania، Ohio State، UCLA، BYU و Washington University in St. Louis برگزار شد. دانشجویان منتخب طی چند هفته در جلسات گروهی مجازی شرکت کردند، پرامپتهای پیشنهادی خود را مطرح کردند، آنها را با یکدیگر اصلاح و آزمایش کردند و در نهایت بهترینها را انتخاب و رتبهبندی کردند.
پرامپتهای انتخابشده در سه دستهی اصلی مطالعه، شغل و زندگی قرار گرفتهاند. این دستهبندی نشان میدهد دانشجویان ChatGPT را در نقشهای گوناگونی مانند همراه درسی، مشاور شغلی یا حتی وکیل به کار میگیرند.
برخی از این پرامپتها بسیار ساده هستند. برای مثال، یکی از دانشجویان از ChatGPT خواسته بود مترادفهای تازهای برای واژهی «sophisticated» ارائه دهد. در مقابل، بعضی از پرامپتها عمق بیشتری دارند؛ مانند دانشجویی که از ChatGPT خواست اهداف واقعی زندگیاش را تحلیل و شناسایی کند. همچنین نمونههایی کاربردی نیز وجود دارند؛ برای مثال، طراحی یک برنامهی غذایی سالم و پرپروتئین بر اساس منوی روزانهی سالن غذاخوری دانشگاه.
نیک ترلی، مدیر ChatGPT، روز چهارشنبه در شبکهی اجتماعی X نوشت:
«اوایل امسال، ما ۷۰ دانشجو را به لابراتوار ChatGPT دعوت کردیم تا بهترین گفتگوهای خود را به اشتراک بگذارند. آنها در کنار هم پرامپتها را آزمایش و اصلاح کردند و در نهایت به مفیدترینها رأی دادند. امروز ما این ۱۰۰ پرامپت برتر را در اختیار همهی دانشجویان قرار میدهیم.»


این اقدام در راستای هدف سم آلتمن، مدیرعامل شرکت OpenAI، نیز قابل تفسیر است. آلتمن بارها تأکید کرده است که هدف او خلق هوشی در سطح Ph.D است؛ سیستمی که بتوان به آن برای پاسخ به طیف گستردهای از پرسشها اعتماد کرد. البته پرسش مهم این است که استادان دانشگاه چه نگاهی به این روند دارند و تا چه اندازه استفاده از چنین ابزاری را در مسیر یادگیری دانشجویان تأیید میکنند.
فهرست تازه همچنین روندی روشن را آشکار میکند: دانشجویان بهطور فزایندهای برای صرفهجویی در زمان و بهینهسازی مسیر تحصیلی به هوش مصنوعی تکیه میکنند. با این حال، نگرانیهایی دربارهی وابستگی بیشازحد به این ابزار مطرح است؛ موضوعی که برخی دانشجویان و حتی استادان از آن سخن گفتهاند.
در حوزهی آموزش، واکنش دانشگاهها متفاوت است. برخی مراکز علمی به سمت پذیرش این فناوری و حتی طراحی رشتههای جدید با محوریت هوش مصنوعی حرکت کردهاند. در مقابل، برخی دیگر استفاده از ChatGPT را ممنوع کردهاند یا به آزمونهای حضوری و دستنوشته بازگشتهاند تا امکان تقلب کاهش یابد. حتی برخی دانشگاهها سیستمهای اختصاصی برای تشخیص میزان دشواری استفاده از هوش مصنوعی در انجام تکالیف طراحی کردهاند.
انتشار این فهرست بار دیگر نشان داد که نقش هوش مصنوعی در آموزش عالی غیرقابلانکار است. چه دانشجویان و چه اساتید، ناگزیرند خود را با این چشمانداز آموزشی نوین وفق دهند؛ چشماندازی که در آن، تعامل میان یادگیری سنتی و ابزارهای نوین دیجیتال مسیر آینده را شکل خواهد داد.
لیست پرامپت ها را از این لینک میتوانید دریافت کنید