پژو ۹۰۷ با موتور V12 در سال ۲۰۰۴ به عنوان گرندتورری مفهومی معرفی شد تا توان مهندسی پژو را در سطح فراری و استون به نمایش بگذارد.
به گزارش تکناک، در تاریخ صنعت خودروسازی فرانسه، پژو همواره به عنوان برندی شناخته شده که میان عملکرد و کاربرد روزمره، تعادل برقرار کرده است. مدلهایی مانند 205 GTi و 106 Rallye در دهههای گذشته نماد دوران طلایی پژو در تولید خودروهای اسپرت کوچک بودند، اما با ورود به دهه ۲۰۰۰ میلادی، جایگاه این برند در ذهن عموم دستخوش تغییر شد. پژو در آن دوران، بیشتر به عنوان خودرویی اقتصادی و بیهیجان شناخته میشد؛ تصویری که مدیران این شرکت بهدنبال تغییر آن بودند.
شرکت پژو در نمایشگاه خودروی پاریس سال ۲۰۰۴، تصمیم گرفت با معرفی سه خودروی مفهومی عجیب و خلاقانه، تصویر متفاوتی از تواناییهای فنی و طراحی خود ارائه دهد. یکی از این خودروها مدل 907 بود، گرندتورری باشکوه با طراحی جسورانه و پیشرانهای عظیم که بهطور مستقیم برای رقابت با Aston DB9 و حتی Ferrari طراحی شده بود.

پژو ۹۰۷ از پیشرانه ۶ لیتری V12 بهره میبرد، که از ترکیب دو موتور ۳ لیتری V6 پژو ساخته شده بود. این موتور، پشت محور جلو قرار داشت و ساختار خودرو را در رده مدلهای موتور جلو-میانی قرار میداد. انتقال نیرو از طریق جعبهدنده ششسرعته نیمهاتوماتیک انجام میشد و توان ۵۰۰ اسب بخاری آن تنها به چرخهای عقب منتقل میگردید. این ترکیب فنی برای برندی مثل پژو که به خودروهای خانوادگی شهرت داشت، جهش بزرگی محسوب میشد.
بیشتر بخوانید: رونمایی پژو ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ جدید با گزینه چهارچرخ محرک
طراحی بدنه فیبرکربنی ۹۰۷ ترکیبی از خطوط نرم و قدرتمند بود. کاپوتی بسیار بلند که تا میانه خودرو امتداد مییافت، کابینی عقبنشسته و سقفی کوتاه، یادآور گرندتوررهای کلاسیک اروپایی بود. روی کاپوت، پنلی شفاف از جنس پلکسیگلس نصب شده بود، که امکان تماشای ۱۲ ورودی هوای براق موتور را فراهم میکرد. جلوپنجره بزرگ و لبخندمانند پژو نیز که در آن دوران از ویژگیهای ثابت طراحی برند بود در این خودرو حفظ شده بود؛ جزئی که هنوز هم میان طرفداران مورد بحث است.

فضای داخلی پژو ۹۰۷ با موتور V12 مانند نمونهای از هنر طراحی فرانسوی بود؛ چرم زرشکی عمیق، آلکانترای سفید در سقف و صندلیها و تریم آلومینیومی براق در کنسول مرکزی، فضایی لوکس و چشمنواز ایجاد کرده بود. سقف شیشهای پانورامیک، نور طبیعی را به داخل میآورد و دو نشانگر آنالوگ زیبا در برابر راننده، ترکیبی از اصالت و دقت مهندسی را نشان میداد.
بیشتر بخوانید: پژو e-208 GTi معرفی شد؛ بازگشت هاچبک داغ فرانسوی در قالب تمامبرقی
اما آنچه پژو ۹۰۷ را از دیگر خودرو های مفهومی متمایز میکرد، قابلیت حرکتی واقعی آن بود. برخلاف بسیاری از مدلهای نمایشی، ۹۰۷ یک خودروی کامل و عملیاتی بود. پژو آن را در آزمایشهای سرعت بالا مورد استفاده قرار داد و حتی برخی خبرنگاران را به رانندگی با آن دعوت کرد. این شرکت اعلام کرد که سرعت نهایی خودرو به حدود ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتاب صفر تا صد را در حدود چهار ثانیه ثبت میکند؛ عملکردی که آن را در سطح سوپراسپرتهای زمان خود قرار میداد.


با وجود این، هیچگاه برنامهای برای تولید انبوه این خودرو وجود نداشت. هدف اصلی پژو از ساخت ۹۰۷، نمایش تواناییهای مهندسی و احیای جذابیت برند در میان مخاطبان جهانی بود. برخی تحلیلگران معتقد هستند فناوریها و تجربیاتی که از توسعه این پروژه به دست آمد، بعدها در موفقیت برنامه مسابقات استقامتی پژو، مانند مدلهای 908 HDi FAP، نقشی کلیدی ایفا کرد.
بیشتر بخوانید: نمایش جسورانه جگوار در خیابانهای پاریس با مدل مفهومی Type 00 EV
امروز پژو ۹۰۷ با موتور V12 در موزه این شرکت در شهر Sochaux نگهداری میشود؛ یادگاری زنده از زمانی که پژو تصمیم گرفت مرزهای معمول خود را پشت سر بگذارد و برای لحظهای در کنار فراری و استون بایستد؛ نمادی از جاهطلبی فرانسوی در جهانی که هرگز اتفاق نیفتاد، اما همیشه تحسینبرانگیز باقی ماند.

















