فواید فراوان گوشت گیاهی برای سلامت قلب

فواید فراوان گوشت گیاهی برای سلامت قلب

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گزینه‌های گیاهی گوشت، به دلیل داشتن پروفایل غذایی مناسب‌تر برای سلامت قلب مفیدتر هستند و بهتر است که جایگزین گوشت‌های حیوانی شوند. 

به گزارش تک‌ناک، با وجود اینکه برخی محصولات جایگزین گوشت دارای میزان سدیم بالا هستند، امّا در مطالعات نشان داده شده است که سطوح کلسترول را بهبود می‌بخشند و فشار خون را افزایش نمی‌دهند. هر چند پژوهش‌های بلندمدت هنوز در مورد تأثیر آنها بر سلامت قلب کافی نیست.

یک مقالۀ جدید به بررسی اثرات جایگزین‌های گوشت گیاهی (PBMAs) بر عوامل خطرناک بیماری‌های قلبی-عروقی، از جمله سطح کلسترول و فشار خون پرداخته است.

اگرچه تنوع قابل‌ توجهی در ترکیب و پروفایل‌های تغذیه‌ای جایگزین‌های گوشت گیاهی (PBMAs) وجود دارد، امّا آنها به‌طور کلی با یک رژیم غذایی سالم برای قلب هماهنگ هستند. محققی به نام السویر که در مطالعاتی مقایسۀ گوشت‌های گیاهی و حیوانی را بررسی می‌کند، یک مقالۀ جدید در مجلۀ Canadian Journal of Cardiology منتشر کرده است، که نشان می‌دهد گزینه‌های گیاهی می‌توانند عوامل خطرناک قلبی-عروقی را تعدیل کنند.

PBMAها محصولات غذایی گیاهی فوق فرآوری‌شده هستند، که به‌طور معمول جایگزین گوشت در رژیم غذایی می‌شوند. در کانادا، با توصیه‌های عمومی برای کاهش مصرف گوشت حیوانی، تقاضای فزاینده‌ای برای PBMAها وجود دارد، که همین موضوع نیاز به بررسی پیامدهای بهداشتی بلندمدت دربارۀ PBMAها را نشان می‌دهد.

تحقیق در مورد تأثیر PBMA

دکتر متیو ناگرا، نویسندۀ اصلی این مطالعه گفت: در حالی که بازار گوشت‌های گیاهی در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است و کانادایی‌های بیشتری از همبرگرهای گیاهی لذت می‌برند، به طرز عجیبی اطلاعات کمی در مورد محتوای این گوشت‌ها وجود دارد. جایگزین‌ها ممکن است بر سلامت و به ویژه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی تأثیر بگذارند. بنابراین ما به دنبال بررسی شواهد موجود در مورد این موضوع هستیم.

نویسندگان مقالۀ تحقیقات منتشر شده از سال 1970 تا 2023 در مورد PBMAها، محتویات، پروفایل‌های تغذیه‌ای و تأثیر آنها بر عوامل خطرناک بیماری‌های قلبی-عروقی، مانند: سطح کلسترول و فشار خون را بررسی کردند. تحلیل آنها نشان می‌دهد:

  • تنوع قابل‌توجهی در محتویات و پروفایل‌های تغذیه‌ای PBMAها وجود دارد.
  • به‌طور متوسط، PBMAها نسبت به گوشت دارای مشخصات غذایی سالم‌تری برای قلب هستند، اگرچه محتوای سدیم بالای برخی از محصولات ممکن است نگران‌کننده باشد.
  • PBMAها برخی از عوامل خطرناک قلبی-عروقی، از جمله سطح کلسترول را در چندین آزمایش تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بهبود بخشیدند.
  • با وجود محتوای بالای سدیم برخی از محصولات، PBMAها فشار خون را افزایش نمی‌دهند.
  • در حال حاضر تحقیقات بلندمدت برای ارزیابی اینکه چگونه این جایگزین‌ها ممکن است بر خطر ابتلا به حملۀ قلبی یا سکته تأثیر بگذارد، وجود ندارد.
  • در حال حاضر تحقیقات کمی در مورد سلامتی برخی از اجزای رایج PBMAها مثل گلوتن گندم حیاتی (سیتان) وجود دارد.

شکاف در تحقیقات

پژوهشگران تعجب کردند که تحقیقات بسیار کمی در مورد گلوتن حیاتی گندم که منبع پروتئین اولیۀ موجود در بسیاری از PBMAهای محبوب و از عوامل خطرناک قلبی-عروقی است، وجود دارد.

دکتر ناگرا تصریح کرد: با توجه به اینکه آزمایش‌های تصادفی‌سازی‌ شده و کنترل‌شده‌ای برای ارزیابی عوامل خطرناک وجود دارد که قدمت آنها به سال 1990 بازمی‌گردد، فقدان تحقیق در مورد پیامدهای قلبی-عروقی تا سال 2023 شوکه‌کننده است. با توجه به افزایش مصرف PBMAها، تحقیقات دقیق‌تری مورد نیاز می‌باشد.

در یک مقالۀ جدید، پژوهشگری به نام دیوید اسپنس برای یک بررسی عالی از PBMAها به ناگرا پیوست. تمرکز این دو پژوهشگر بر کاهش عوامل خطرناک قلبی-عروقی و اثرات عوامل مختلف رژیم غذایی بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی بود.

پروفسور اسپنس در این زمینه بیان کرد: موضوعی که اهمیت دارد، اثر رژیم غذایی بر خطر واقعی حوادث قلبی-عروقی، مانند: انفارکتوس میوکارد و سکته است. اکثر پزشکان به‌طور قابل توجهی فواید قلبی-عروقی رژیم غذایی را دست کم می‌گیرند و تأکید بسیار کمی بر رژیم غذایی در مدیریت بیماران در معرض خطر بالای مشکلات قلبی-عروقی دارند.

اود اور، نویسندۀ ارشد این مقاله اعلام کرد: برای افرادی که به دنبال کاهش مصرف گوشت هستند، به خصوص اگر گوشت قرمز باشد، جایگزینی آن با PBMAها به احتمال زیاد یک انتخاب سالم برای قلب است. برای افرادی که از قبل مصرف گوشت خود را محدود کرده‌اند، PBMAها را می‌توان در یک الگوی غذایی سالم به عنوان یک منبع پروتئین عالی گنجاند. با وجود این، انتخاب گزینه‌هایی که چربی اشباع و سدیم کمتری دارند در صورت مصرف منظم می‌تواند مفید باشد.

در نهایت دکتر اسپنس در مورد پیامدهای رژیمی مصرف تخم مرغ گفت: افراد در معرض خطر بیماری‌های قلبی-عروقی باید مصرف گوشت را محدود و از زردۀ تخم مرغ خودداری کنند، بنابراین جایگزین‌های گوشت گیاهی و تخم مرغ برای بیماران به‌منظور کاهش عوامل خطرناک قلبی-عروقی، مؤثر است.

این نوشته در پزشکی، علمی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram