شوهی یوشیدا از مدیران ارشد PlayStation اعلام کرد که بازی The Last Guardian به دلیل مشکلات فنی میتوانست لغو شود، اما او اصرار به انتشار بازی داشت.
به گزارش تکناک و به نقل از Gamesradar، او در نمایشگاه بازی تایپه ۲۰۲۵ توضیح داد که این بازی در طول توسعه به دلیل مشکلات فنی شدید روی PS3 تنها با نرخ ۱۰ تا ۱۵ فریم بر ثانیه اجرا میشد و در صورت ساخت توسط یک ناشر معمولی، به احتمال زیاد هرگز به مرحله انتشار نمیرسید.
اما او اصرار داشت که پروژه تکمیل شود و معتقد بود که طرفداران استودیو Team Ico، پس از بازیهای موفق Ico و Shadow of the Colossus، منتظر این عنوان هستند.
در نهایت، توسعه بازی به PS4 منتقل شد، اما بسیاری از بخشهای برنامهنویسی باید از نو نوشته میشد. همچنین در سال ۲۰۱۱، کارگردان فومیتو اوئدا و تعدادی از اعضای کلیدی تیم، استودیو را ترک کردند.
با وجود این، اوئدا به همراه دیگر اعضای سابق Team Ico، با همکاری قراردادی به سونی کمک کردند تا پروژه را به سرانجام برساند.
با توجه به چالشهای متعدد و مشکلات توسعه، به گفته یوشیدا، انتشار بازی The Last Guardian موضوعی شبیه به یک معجزه کوچک بود.