فروش عینکهای ریبن متا در نیمه اول ۲۰۲۵ با رشد خیرهکننده بیش از ۲۰۰ درصدی، جایگاه متا را بهعنوان پیشتاز بازار عینکهای هوش مصنوعی تثبیت کرد.
به گزارش تکناک، درحالیکه متا جایگاه خود را بهعنوان پیشتاز بازار عینکهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی تثبیت کرده، اپل هنوز محصول مشخصی در این حوزه عرضه نکرده است. براساس گزارش مالی جدید شرکت EssilorLuxottica، شریک رسمی شرکت مارک زاکربرگ در تولید این عینکها، فروش عینکهای ریبن متا در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته و درآمد سهماهه دوم نیز با رشد ۷/۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.
بازار عینکهای هوشمند بهتازگی وارد مرحله رشد شده است؛ اما درحالحاضر، متا تقریباً بدون رقیب در آن فعالیت میکند. درحالیکه تیم کوک، مدیرعامل اپل، از مدتها پیش به عرضه عینکهای هوشمند علاقه نشان داده است، هیچگونه محصول یا حتی شایعهای جدی درباره چنین دستگاهی از سوی اپل منتشر نشده است. این درحالی است که متا با معرفی نسل جدیدی از عینکهای هوشمند تحت برند Oakley، جاهطلبیهای خود را برای سلطه بر این بازار گسترش داده است.
فرانچسکو میلری، مدیرعامل شرکت EssilorLuxottica، روز ۲۸ جولای ۲۰۲۵ اعلام کرد: «انتظار داریم Oakley Meta بسیار سریع رشد کند و بتواند به سطح فروش ریبن متا برسد.» این مدل جدید که با تمرکز بر عملکرد و قابلیتهای هوش مصنوعی طراحی شده، قرار است در نیمه دوم سال جاری به بازار عرضه شود و امید زیادی برای ادامه سلطه متا در این حوزه وجود دارد.

به نقل از فونآرنا، با وجود گذشت دو سال از عرضه اولیه ریبن متا، این عینکها اخیراً با ویژگیهای جدیدی بهروزرسانی شدهاند. ازجمله این قابلیتها میتوان به امکان ترجمه زنده مکالمهها و پاسخدهی به پرسشها براساس آنچه دوربین عینک میبیند، اشاره کرد. این ویژگیها نقش مهمی در استقبال بازار از این محصولات ایفا کردهاند.
درحالیکه انتظار میرود اپل با نسل دوم ویژن پرو همچنان بر بازار واقعیت ترکیبی تمرکز کند، هنوز نشانهای از ورود این شرکت به حوزه عینکهای هوش مصنوعی دیده نمیشود. در مقابل، سامسونگ نیز اعلام کرده است که احتمال دارد با پروژهای به نام Moohan دوباره وارد بازار واقعیت ترکیبی شود؛ اما مشخص نیست که این اقدام همسو با تولید عینکهای هوشمند باشد یا خیر.
با افزایش بیسابقه فروش ریبن، متا اکنون بدون رقیب واقعی سلطه خود را بر بازار عینکهای هوشمند تثبیت کرده است. درحالیکه شرکتهای بزرگی مانند اپل و سامسونگ هنوز استراتژی روشنی در این زمینه ارائه ندادهاند، متا نهتنها موقعیت خود را تقویت کرده است؛ بلکه با معرفی مدلهای جدید، خود را برای آیندهای رقابتیتر آماده میکند. با توجه به علاقه فراوان مصرفکنندگان به این دسته از محصولات، تنها مسئله زمان است تا رقابت جدیتری در این بازار نوظهور شکل گیرد.