پژوهشها نشان میدهند که استفاده زیاد از صفحهنمایش در کودکان میتواند باعث خواب ضعیف و مشکلات رفتاری شود و والدین باید زمان استفاده از دستگاهها را محدود کنند تا سلامت روان و خواب کودکان حفظ شود.
به گزارش تکناک، امروزه نور صفحهنمایشها جزء بخشهای ثابت زندگی روزانه نسل جدید شده است، اما آیا این تکنولوژی به قیمت سلامت روان و خواب کودکان تمام میشود؟
پژوهشگران در حال بررسی تأثیر استفاده زیاد از دستگاههای دیجیتال بر خواب و رفتار کودکان پیشدبستانی هستند. نتایج تحقیقات نشان میدهند که دستگاههایی که برای سرگرمی و آموزش طراحی شدهاند، ممکن است تأثیرات منفی غیرمنتظرهای بر ذهن کودکان داشته باشند.
فهرست مطالب
افزایش چشمگیر زمان استفاده از صفحهنمایش در دوران پساکرونا
کودکان پیشدبستانی امروزی بیشتر از همیشه در معرض صفحهنمایشها قرار دارند. طبق پژوهشها، بیش از نیمی از کودکان ۲.۵ ساله و یکسوم کودکان ۴ ساله از محدودیتهای زمان استفاده از صفحهنمایش، که توسط آکادمی پزشکی آمریکا توصیه شده است، فراتر میروند.
همهگیری ویروس کرونا این روند را تسریع کرد و باعث شد زمان استفاده از دستگاههای دیجیتال برای کودکان در فعالیتهای آنلاین دو برابر شود.
در این زمینه، پژوهشگران دانشگاههای شانگهای و کارلتون یک مطالعه گسترده انجام دادند تا تأثیرات زمان استفاده از صفحهنمایش بر خواب و رفتار کودکان را بررسی کنند.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که این موضوع میتواند باعث ایجاد یک چرخه معیوب شود: «افزایش زمان استفاده از صفحهنمایش باعث خواب بدتر میشود و در نهایت به مشکلات رفتاری دامن میزند.»
چرخه معیوب زمان استفاده از صفحهنمایش و خواب
مطالعههای جدید نشان میدهند که استفاده بیش از حد از صفحهنمایش میتواند باعث برانگیختگی بیش از حد مغز کودکان شود، که خواب کمکیفیت و کوتاهمدت را به دنبال دارد.
این حالت برانگیختگی بالا به نوبه خود میتواند مشکلات مختلفی در رفتار و سلامت روان کودکان ایجاد کند.
دکتر ژو شوجین، روانشناس از دانشگاه شانگهای در اینباره گفت: «اختلالات خواب ممکن است به دلیل تأخیر در زمان خواب و اختلال در الگوهای خواب ناشی از تحریک زیاد و تابش نور آبی صفحهنمایش باشد. این اختلالات خواب، بهویژه در میان کودکان، میتواند مشکلاتی نظیر بیقراری، اضطراب، افسردگی و حتی مشکل در توجه را به وجود آورد.»
دکتر بوان ژیاو، استاد روانشناسی دانشگاه کارلتون نیز توضیح داد: «این مشکلات در یک چرخه به هم مرتبط هستند. به این شکل که زمان بیشتر استفاده از صفحهنمایش باعث اختلالات خواب میشود و در نتیجه، این مشکلات خواب به مشکلات توجهی و رفتاری دامن میزنند.»
خواب ضعیف، مشکلات رفتاری بیشتر
در این مطالعه، پژوهشگران ۵۷۱ مادر و کودک پیشدبستانی در شانگهای را مورد بررسی قرار دادند. کودکان این پژوهش دارای میانگین سنی ۴.۷ سال بودند و بیشتر مادران تحصیلات دانشگاهی و شغلهایی مانند: معلم یا کارمند اداری داشتند.
بررسیهای این مطالعه نشان میدهد که علاوه بر تأثیر مستقیم زمان استفاده از صفحهنمایش بر خواب، مشکلات رفتاری نیز به طور چشمگیری با خواب ضعیف مرتبط است.
راهکارهای مقابله با مشکلات ناشی از صفحهنمایش
این تحقیق به والدین توصیه میکند که برای کاهش مشکلات رفتاری و بهبود کیفیت خواب کودکان، زمان استفاده کودکان از صفحهنمایش را محدود کنند.
دکتر ژو تأکید کرد: «علاوه بر کنترل زمان استفاده، نیاز است که مداخلات مناسبی برای بهبود کیفیت خواب کودکان انجام شود تا تأثیرات منفی استفاده زیاد از صفحهنمایش را کاهش دهد.»
در نهایت، این مطالعه نشان میدهد که والدین باید درک کنند که مشکل اصلی حذف صفحهنمایشها نیست، بلکه باید مطمئن شوند که استفاده از این دستگاهها باعث اختلال در نیاز اساسی کودکان، یعنی خواب و استراحت کافی نمیشود.
با توجه به نقش فزاینده دستگاههای دیجیتال در زندگی کودکان، پیدا کردن تعادل مناسب میان استفاده از صفحهنمایش و خواب کافی باید یکی از اولویتهای والدین باشد.