سونی پتنتهایی برای دو نوع کنترلر پا برای بازیهای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) و برنامههای دیگر ارائه کرده است.
بهگزارش تکناک، سونی پتنتهایی برای دو نوع کنترلر پا برای بازیهای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) و دیگر برنامهها ارائه کرده است. چندین طرح در این پتنتها نشان میدهد که این لوازم جانبی توانایی خواندن حرکت را دارند: یکی با استفاده از یک یا دو توپ و دیگری با استفاده از سطح لمسی حساس.
تامزهاردور گزارش میدهد دستگاههای کنترلی که با استفاده از یک یا دو توپ عمل میکنند، بهنظر میرسد برای حرکت ساده طراحی شدهاند. در همین حال، صفحات لمسی حساس با قابلیت تشخیص فاصله کنترلهای پیچیدهتری میتوانند ارائه دهند. طبق این پتنت، هر دو نوع کنترلر ممکن است پردازنده و حافظه داخلی داشته باشند تا حرکت ورودی را محاسبه کنند و به بازی یا برنامه کاربر انتقال دهند.
طبق تصاویر بالا، سونی کنترلری را با یک یا دو توپ بزرگ توصیف میکند که برای استفاده با پاهای کاربر طراحی شده است. این کنترلر مشابه ترکبال (TrackBall) قدیمی کامپیوتری کار میکند، با این تفاوت که دستگاههای سونی با پاهای کاربر کنترل میشوند.
این کنترلرها سه عدد بلبرینگ یا تعداد بیشتری در داخل قسمت توپ دارند که امکان چرخشی بیصدا را فراهم میکند. واحد پردازش در دستگاه از یک یا دو رمزگذار برای هر یک از دو توپ استفاده میکند که حرکت چرخشی آن را محاسبه میکند و سپس در بازی استفاده میشود.
منبع پتنت شامل توضیحات و تصاویری از طراحی کنترلر پا نیمدایرهای از نوع کاسهای است که شامل یک صفحه لمسی صاف است که احتمال دارد شامل سطح لمسی منحنی بهاندازه کافی بزرگ برای عملکرد با هر دو پا باشد. این سطحی خازنی یا مقاومتی حساس به لمس خواهد بود.
طبق پتنت، سطح میتواند نزدیکی شیء به کنترلر پا خازنی را تشخیص دهد که سپس با مدار تریگر برای تعیین سطح خاصی از وضعیت خروجی استفاده میشود. نوسانساز فاصله بین شیء و کنترلر را تعیین میکند و حساسیتی را ارائه میدهد که در بازی استفاده خواهد شد. همچنین، بهنظر میرسد که کوچکتر باشد و در داخل دستگاه مکانیکی ندارد.
مزایای این نوع کنترلرهای AR و VR
سونی مشخص کرده است که این کنترلرها برای برنامهها و بازیهای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) استفاده خواهند شد. این دستگاه مشکلی را برطرف میکند که در آن حرکت کاربر به اندازه و فضای آزاد اتاق محدود میشود.
افرادی که فضای محدودی دارند، میتوانند از هریک از این کنترلرها استفاده کنند؛ زیرا کاربر درواقع ساکن خواهد بود و از کنترلرها برای اقدامات داخل بازی استفاده خواهد کرد. همچنین، راهحل بهتری برای حرکت در محیط AR یا VR درمقایسهبا استفاده از دسته بازی یا پد دیجیتال است؛ زیرا حس طبیعیتر و غوطهورکنندهتری به کاربر ارائه میدهد.
این دستگاههای کنترلر شامل واحد پردازش مرکزی (CPU)، حافظه، تبدیلکننده آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ، تنظیمکنندههای ولتاژ و مدیریت برق هستند که به کنترلر کمک میکنند تا بهطور مستقل حرکت و نزدیکی و موقعیت کاربر را محاسبه کند.
همچنین، سیستم دادههای لازم را به میزبان ارسال میکند که سپس در بازی AR یا VR استفاده میشود. سونی گفته است که این کنترلرها ممکن است بهواسطه سیستم تعبیهشده، تلفنهمراه، رایانه شخصی، تبلت، سیستم بازی قابلحمل، کنسول بازی یا هر دستگاه دیگری استفاده شود؛ اگرچه این به اراده سونی بستگی دارد که آیا به شرکتهای سوم شخص اجازه میدهد از کنترلرهای خود استفاده کنند یا خیر.
پتنت سونی در 10 ژوئن 2022 ثبت و چند روز پیش منتشر شد. مهندسان سرشناس سختافزاری ازجمله گلن بلک (Glenn Black)، سلست بین (Celeste Bean)، سرگئی باشکیروف (Sergey Bashkirov) و مایکل تیلور (Michael Taylor) این دستگاه را اختراع کردهاند.
نمیتوان دقیق گفت که در چه زمانی سونی کنترلرهای پا را عرضه خواهد کرد؛ اما انتشار پتنت معمولاً فرایند طراحی نمونه اولیه و نمونههای پیشتولید را تسریع میکند. سونی ممکن است هم کنترلرهایی با توپ و هم کنترلرهایی به سبک صفحه لمسی و با قابلیت تشخیص فاصله برای حرکات AR/VR داشته باشد.
در گذشته، تعداد زیادی لوازم جانبی AR و VR برای امکان حرکت در حالت سکون مانند پلتفرم Omni One VR وجود داشت؛ اما چنین دستگاهی برای استفاده در خانه بسیار کوچک، عملی و مناسب است. باتوجهبه پیچیدگی دستگاهی که در پتنت ذکر شده است، سونی مصمم است تا محدوده حرکت دقیق و پیوستهای را برای تجربهای یکپارچه فراهم کند. این ممکن است مشکلات کاربر خانگی را حل کند که میخواهد بازی AR یا VR را اجرا کند.