خودروی خورشیدی Sophie 8X که توسط گروهی از دانشجویان شورای آموزش حرفهای (VTC) در هنگکنگ طراحی و ساخته شده است، عنوان نخست کلاس Cruiser را در مسیر دشوار ۳ هزار کیلومتری مسابقه جهانی Bridgestone World Solar Challenge 2025 به دست آورد.
به گزارش تکناک، این رقابت بینالمللی که هر دو سال یکبار در استرالیا برگزار میشود، مسیر Darwin تا Adelaide را در دل بیابانهای سوزان استرالیا در بر میگیرد و به عنوان سختترین میدان آزمایشی خودروهای خورشیدی در جهان شناخته میشود.
بر اساس نتایج اولیه، Sophie 8X توانست مسیر ۳,۰۲۱.۵ کیلومتری را تنها در مدت ۴۴ ساعت و با میانگین سرعت ۶۸.۷ کیلومتر بر ساعت پشت سر بگذارد. این دستاورد نه تنها قدرت مهندسی تیم دانشجویی را نشان میدهد، بلکه گواهی بر کارآمدی انرژیهای تجدیدپذیر در شرایط واقعی و سخت است. مسابقه World Solar Challenge که نخستین بار در سال ۱۹۸۷ برگزار شد، از همان ابتدا به بستری مهم برای توسعه و آزمون فناوریهای خورشیدی تبدیل شد و تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از دانشگاهها و مراکز پژوهشی سراسر جهان در آن شرکت کردهاند.
یکی از نکات برجسته این رقابت، تفاوت چشمگیر خودروهای دانشجویی با خودروهای تجاری رایج در بازار است. در حالی که خودروهایی مانند Tesla Model Y با وزنی نزدیک به ۱,۹۰۰ کیلوگرم و باتری سنگین بیش از ۶۰ کیلوواتساعت طراحی میشوند، خودروهای کلاس Cruiser وزنی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم دارند. به عنوان نمونه در خودروی خورشیدی Sophie 8X، باتری ۱۵.۲ کیلوواتساعتی با وزنی تنها ۴۰ کیلوگرم مورد استفاده قرار گرفته است. سقف خودرو نیز با سلولهای خورشیدی به مساحت ۶ متر مربع پوشیده شده است، که نه تنها باتری را شارژ میکند، بلکه به صورت مستقیم نیروی لازم برای حرکت خودرو را فراهم میآورد.
تیم دانشجویی هنگکنگی در طراحی نسخه ۲۰۲۵ تغییرات اساسی ایجاد کرد. موتورهای مغناطیس دائم داخل چرخ که با همکاری شرکای گوانگدونگ ساخته شدند، ۱۸ درصد سبکتر از نسخههای قبلی هستند. این موتورها همراه با کنترلر نسل سوم نیمهرسانای سیلیکون کاربید، راندمان انرژی را افزایش و مصرف را کاهش دادهاند. آزمایشها نشان داد که این سیستم قادر است در سرعت ثابت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف انرژی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، طراحی بدنه فیبرکربنی با کمک مدلسازی CFD انجام شد تا مقاومت هوا به حداقل برسد و راندمان حرکتی خودرو افزایش یابد.
نتایج این نوآوریها در رقابتی نزدیک آشکار شد. Sophie 8X نخستین خودرویی بود که به خط پایان رسید. تنها چهار دقیقه بعد، تیم استونی با خودروی Solaride III Enefit دوم شد و تیم دانشگاه بولونیا با خودروی Onda Solare مقام سوم را کسب کرد. تیمهای تایوانی و استرالیایی نیز توانستند پیش از مهلت تعیینشده به خط پایان برسند و عملکردی قابل قبول از خود نشان دهند.
اهمیت این پیروزی فراتر از قهرمانی در رقابت است. Sophie 8X نخستین خودروی خورشیدی دانشجویی است که توانسته است مجوز تردد در خیابانهای عمومی هنگکنگ را دریافت کند. این موضوع نشاندهنده انطباق کامل خودرو با استانداردهای ایمنی خودرویی و قابلیت آن برای استفاده در شرایط واقعی شهری است. Chris Selwood سفیر این رقابت، در واکنش به این موفقیت گفت: «این دستاورد شایسته تحسین است. تیمی که در سال ۲۰۲۳ تنها در بخش غیررقابتی حضور داشت، اکنون در سال ۲۰۲۵ توانسته است قهرمان جام Cruiser شود.»
از زمان آغاز این رقابت جهانی تاکنون، دانشگاهها و مراکز علمی برجستهای مانند: Cambridge، Stanford و Tokai در توسعه فناوریهای خورشیدی نقشآفرینی کردهاند. حضور این مراکز علمی و پیشرفتهای حاصلشده در هر دوره مسابقه، به گسترش مرزهای استفاده از انرژی خورشیدی در حملونقل جادهای کمک کرده است. قهرمانی تیم هنگکنگی با Sophie 8X نیز گام دیگری در مسیر تحقق آیندهای پایدار برای صنعت خودرو به حساب میآید.