کره جنوبی از تکمیل فناوریهای هستهای یک قطار فوقسریع نسل جدید خبر داد که میتواند با سرعت عملیاتی ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
به گزارش سرویس وسائل نقلیه تکناک، وزارت حملونقل کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که این قطار، EMU-370 نام دارد و در صورت تجاریسازی، پس از سریعترین قطار چین، در جایگاه دوم جهان قرار خواهد گرفت.
بر اساس اعلام وزارتخانه، طراحی فنی EMU-370 امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند. این پروژه در قالب یک برنامه ملی پژوهش و توسعه اجرا شده و با هدف ارتقای توان داخلی کره جنوبی در حوزه حملونقل ریلی پرسرعت شکل گرفته است. دولت برنامه دارد تولید نخستین واگنهای این قطار را از سال آینده آغاز کند و آزمایشهای عملیاتی را از سال ۲۰۳۰ انجام دهد. طبق برنامهریزیها، بهرهبرداری تجاری این قطار پس از سال ۲۰۳۱ آغاز خواهد شد.
پروژه EMU-370 باعث توسعه شش فناوری هستهای شده است. این فناوریها موتور کشش پرسرعت، کاهش مقاومت حرکتی، بهبود سامانههای تعلیق، ارتقای عایقبندی صوتی، افزایش پایداری حرکتی و تدوین استانداردهای ایمنی را در بر میگیرد. موتور کشش جدید با طراحی بهینه و بازده بالا، توان خروجی ۵۶۰ کیلووات را ثبت کرده است، که نسبت به موتور ۳۸۰ کیلوواتی قطار KTX-چئونگریونگ، افزایشی ۴۷٫۴ درصدی را نشان میدهد.

طراحان در این موتور از کوچکسازی اجزا، یکپارچهسازی با چگالی بالا، بهبود خنککاری و ارتقای عایقهای الکتریکی استفاده کردهاند. همچنین مهندسان با بازطراحی بخش جلویی قطار و کاهش بیرونزدگی سامانه تهویه سقفی، مقاومت حرکتی را بیش از ۱۰ درصد کاهش دادهاند. این اقدام نقش مهمی در افزایش بهرهوری انرژی و دستیابی به سرعتهای بالاتر داشته است.
در حوزه ایمنی و آسایش مسافران نیز تغییرات مهمی اعمال شده است. تیمهای فنی با استفاده از سامانه تعلیق بهینه شامل فنرهای بادی و دمپرها در بوژی محرک، شتاب لرزش جانبی را بیش از ۳۰ درصد کاهش دادهاند. این موضوع به بهبود پایداری قطار فوقسریع کره جنوبی در سرعتهای بالا و افزایش راحتی مسافران کمک میکند.
همچنین مهندسان با اصلاح سازههای بدنه برای کف و دیوارههای جانبی، نویز داخل کابین را دو دسیبل کاهش دادهاند. بهکارگیری فناوریهای آببندی و عایق صوتی، امکان بومیسازی تولید گذرگاههای هوابند بین واگنها را فراهم کرده است. همزمان، استانداردهای ارزیابی عملکرد و تأیید ایمنی برای سامانههای بدنه، حرکت، ترمز، پیشرانش و سیگنالدهی تدوین شدهاند.
قطار فوقسریع EMU-370 کره جنوبی پس از ورود به مرحله تجاری، از نظر سرعت بهرهبرداری، پس از قطار CR450 چین قرار خواهد گرفت. قطار چینی CR450 در حال حاضر آزمایشهای میدانی را با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت پشت سر میگذارد و برنامه دارد از سال ۲۰۲۷ وارد سرویس تجاری شود. در مقابل، کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ژاپن در حال حاضر خدمات ریلی پرسرعت را با سرعتی در حدود ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت ارائه میکنند.
پروژه EMU-370 با هدایت مؤسسه پژوهش راهآهن کره، از آوریل ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۵ اجرا شد و هفت نهاد دولتی و خصوصی در آن مشارکت داشتند. میزان کل سرمایهگذاری این پروژه حدود ۱۵٫۲۳ میلیون دلار اعلام شده است.
در حاشیه این تحولات، یک مقام ارشد اوکراینی اعلام کرد که کره جنوبی میتواند به شریک راهبردی این کشور در بازسازی زیرساختها تبدیل شود. به گفته او، تجربه کره در حوزه راهآهن پرسرعت، حملونقل هوشمند و انرژی سبز، برای آینده اوکراین اهمیت حیاتی دارد. مقامهای دو کشور در سفر اخیر هیئت اوکراینی به سئول، درباره گزینههای تأمین مالی خرید ۲۰ قطار برقی پرسرعت ساخت کره، گفتوگو کردهاند.

















