فضاپیمای Arc رونماییشده توسط شرکت آمریکایی Inversion میتواند تا ۲۲۷ کیلوگرم محموله را از مدار زمین به هر نقطه از جهان در کمتر از یک ساعت برساند.
به گزارش تکناک، این نخستین وسیله حملونقل فضایی بازگشتپذیر جهان محسوب میشود. ایده اصلی ساخت چنین فضاپیمایی از سال ۲۰۲۱ شکل گرفت؛ زمانی که دو بنیانگذار شرکت، «جاستین فیاسکتی» و «آستین بریگز»، تصمیم گرفتند با ترکیب فناوریهای فضایی و لجستیکی، نوعی شبکه حملونقل orbital ایجاد کنند، که بتواند زمین را از مدار دسترسپذیرتر و قابل مدیریتتر کند.
فیاسکتی در مراسم رونمایی گفت: «Arc گام بعدی در تحول لجستیک جهانی است. این وسیله، شبکهای در فضا ایجاد میکند که دسترسی به زمین را در زمانی بیسابقه امکانپذیر خواهد کرد.»
فضاپیمای Arc حدود دو و نیم متر ارتفاع و ۱.۲ متر عرض دارد و از نظر ابعاد، تقریباً به اندازه یک میز بزرگ است. به گفته شرکت Inversion، این وسیله میتواند برای انتقال محمولههایی مانند کیتهای امداد پزشکی، پهپادها، تجهیزات نظامی یا هر کالایی که در لحظه اهمیت حیاتی دارد، مورد استفاده قرار گیرد.
فیاسکتی در گفتوگویی با نشریهی Ars Technica توضیح داد که هدف اصلی شرکت، حفظ چندین واحد Arc در مدار زمین به صورت آمادهباش است تا هر زمان که لازم باشد، بتوانند محمولههای خود را در کمتر از یک ساعت به مقصدی مشخص برسانند.
وی تصریح کرد: «ماموریت معمول ما این است که Arcها را برای چند سال در مدار نگه داریم تا در صورت نیاز، به سرعت فعال شوند و محموله خود را به زمین بازگردانند.»

طراحی فضاپیمای Arc بر اساس ساختار موسوم به lifting body انجام شده است، به این معنا که بدنه آن میتواند هنگام ورود به جو، به طور فعال مانور دهد و مسیر فرود را کنترل کند. این ویژگی به فضاپیما اجازه میدهد تا هنگام بازگشت از مدار، تا شعاع حدود هزار کیلومتر در مسیر افقی حرکت کند و بر اساس موقعیت هدف، مسیر خود را اصلاح نماید. برخلاف فضاپیماهای سنتی، Arc نیازی به باند فرود ندارد و با استفاده از چتر نجات به زمین بازمیگردد. سیستم پیشرانه این وسیله از مواد غیرسمی ساخته شده است تا امکان استفاده سریع در میدانهای عملیاتی فراهم باشد و نیروهای نظامی بتوانند بلافاصله پس از فرود بدون نیاز به تجهیزات حفاظتی به آن دست بزنند. فیاسکتی تأکید کرد: «ما به چنین محمولههایی عنوان محموله ماموریتساز میدهیم، یعنی هر آنچه که بتواند در لحظهای بحرانی تفاوت ایجاد کند.»
کاربرد Arc تنها به انتقال بار محدود نمیشود. شرکت Inversion قصد دارد از این فضاپیما به عنوان یک سکوی آزمایشی برای پژوهشهای هایپرسونیک نیز استفاده کند. فضاپیمای Arc میتواند به سرعتی بیش از ۲۰ ماخ دست یابد و در شرایط فوقالعاده سخت، از جمله دمای بسیار بالا و فشارهای گرانشی شدید، پایداری خود را حفظ کند. با توجه به افزایش سرمایهگذاری دولت آمریکا در فناوریهای هایپرسونیک، شرکت Inversion معتقد است که Arc میتواند گزینهای مقرونبهصرفه برای توسعه و آزمایش این فناوریها باشد. طبق اعلام شرکت، Arc کاملاً قابل استفاده مجدد است و قابلیت فرود دقیق برای بازیابی سریع را دارد، که این ویژگی، هزینه و زمان لازم را برای آزمایشهای مکرر به شدت کاهش میدهد. همچنین این شرکت اعلام کرده است که انتخاب آن برای مشارکت در برنامه MACH-TB 2.0 به رهبری Kratos نشاندهنده توجه گسترده نهادهای دفاعی آمریکا به ظرفیتهای این پروژه است.
فضاپیمای Arc بر پایه دستاوردهای فضاپیمای کوچکتر Ray ساخته شده است؛ وسیلهای با وزن حدود ۹۰ کیلوگرم که در ژانویه ۲۰۲۵ بهوسیله موشک SpaceX به مدار رفت و برای آزمایش سامانههایی مانند: پیشران، ناوبری و انرژی خورشیدی به کار رفت. Ray اگرچه توان بازگشت به زمین را نداشت، اما به گفته فیاسکتی، عملکرد موفق آن اعتماد لازم را برای آغاز توسعه Arc فراهم کرد. وی بیان کرد: «Ray هنوز در مدار فعال است و به ما کمک میکند نرمافزارها و الگوریتمهای پروازی را در بلندمدت ارزیابی کنیم.»
شرکت Inversion اکنون با حدود ۶۰ کارمند فعالیت میکند و اعلام کرده که نمونه کامل سازه Arc ساخته شده، دهها آزمایش سقوط روی آن انجام گرفته و مدلسازی آیرودینامیکی آن تکمیل شده است. این شرکت با ناسا برای توسعه سامانه محافظ حرارتی، ویژه ورود مجدد به جو همکاری دارد. بریگز، مدیر فنی شرکت گفته است: «هر مرحله ما را به بلوغ پروازی Arc نزدیکتر میکند و سرعت پیشرفت ما به شکل چشمگیری در حال افزایش است.» هدف نهایی Inversion، پرتاب نخستین ماموریت Arc تا سال ۲۰۲۶ است تا رؤیای تحویل فضایی در کمتر از یک ساعت به واقعیت بپیوندد.