ماسک با نظارت مستقیم بر جلسات طراحی، فرایند گسترش تیم تراشههای هوش مصنوعی تسلا را شتاب داده تا این شرکت به بازیگر اصلی AI در جهان تبدیل شود.
به گزارش سرویس هوش مصنوعی تکناک، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با انتشار فراخوان عمومی در شبکه اجتماعی ایکس، رسماً اعلام کرد که این شرکت درحال گسترش تیم مهندسی تراشههای هوش مصنوعی خود است و او شخصاً این پروژه را با برگزاری جلسات طراحی دو بار در هفته رهبری میکند. این اقدام جاهطلبی تسلا برای تبدیلشدن به قدرت مسلط در حوزه سختافزار هوش مصنوعی را بیشازپیش نمایان میکند.
در پستی که شنبهشب منتشر شد، ماسک از مهندسان نخبه دعوت کرد تا با ارسال ایمیلی حاوی سه نکته مهم که «توانایی استثنایی» آنها را اثبات میکند، برای پیوستن به تیم تراشه تسلا اقدام کنند. او تأکید کرد: «بهطور ویژه به استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته در خودِ فرایند طراحی تراشه علاقهمندیم.»
جاهطلبیهای ماسک فراتر از استخدام ساده است. او اعلام کرد که تسلا قصد دارد هر ۱۲ ماه، یک تراشه هوش مصنوعی جدید را به تولید انبوه برساند. وی افزود: «انتظار داریم که در نهایت، تراشههایی با حجم بیشتر از مجموع تمام تراشههای هوش مصنوعی دیگر بسازیم.»
او نقشه راه این شرکت را نیز تشریح کرد: تراشه فعلی در خودروهای تسلا AI4 نام دارد و طراحی تراشه AI5 در مراحل نهایی است و کار روی نسل بعدی، یعنی تراشه AI6، از هماکنون آغاز شده است. به گفته ماسک، این تراشهها با افزایش ایمنی رانندگی و نجات جان میلیونها نفر و فراهمکردن مراقبتهای پزشکی پیشرفته ازطریق ربات انساننمای اپتیموس، جهان را به شیوهای عمیق و مثبت تغییر خواهند داد.
این برنامهها با سرمایهگذاریهای عظیم پشتیبانی میشود. تسلا در ماه جولای قراردادی ۱۶/۵ میلیارد دلاری با سامسونگ برای تولید تراشه آینده خود در کارخانه جدید این شرکت در تگزاس امضا کرد.

آگهیهای شغلی تسلا برای موقعیتهایی مانند «مهندس طراحی فیزیکی» و «مهندس یکپارچگی سیگنال و توان» در پالو آلتو کالیفرنیا جزئیات بیشتری از این برنامه را فاش میکند. برای مثال، موقعیت مهندس طراحی فیزیکی به بیش از ۱۰ سال تجربه نیاز دارد و حقوق سالانه ۱۵۲,۰۰۰ تا ۲۶۴,۰۰۰ دلار بهعلاوه پاداش نقدی و سهام برای آن در نظر گرفته شده است. حقوق مهندس یکپارچگی سیگنال و توان نیز میتواند تا ۳۱۸,۰۰۰ دلار در سال برسد.
بیزنس اینسایدر مینویسد که نکته مهم این تصمیم، دخالت مستقیم و عمیق خود ایلان ماسک است. او در پست خود فاش کرد که «هر سهشنبه و شنبه» با تیم مهندسی جلسه برگزار میکند تا شخصاً بر فرایند طراحی نظارت کند. این رویکرد عملی یادآور سبک مدیریتی معروف اوست؛ از خوابیدن در کف کارخانه در زمان افزایش تولید تسلا مدل ۳ گرفته تا نظارت شخصی بر ساخت کارخانه تراشهسازی سامسونگ در تگزاس.
این استراتژی تهاجمی نشان میدهد که تسلا دیگر فقط شرکت خودروساز نیست؛ بلکه درحال تبدیلشدن به غول فناوری و هوش مصنوعی است که قصد دارد کنترل حیاتیترین قطعه این پازل، یعنی مغز سیلیکونی محصولاتش را بهطور کامل در دست بگیرد.

















