فهرست مطالب
شرکت تسلا در حال کاهش وابستگی خود به قطعات ساخت چین برای خودروهای برقی تولید آمریکا است.
به گزارش سرویس خودروی تکناک، این شرکت به جمع خودروسازانی مانند جنرال موتورز پیوسته است که زنجیره تامین خود را از چین جدا میکنند.
منابع آگاه اعلام کردهاند که این شرکت برخی قطعات وارداتی از چین را با نمونههایی از دیگر کشورها جایگزین کرده است. تصمیم تسلا برای قطع همکاری با تامینکنندگان چینی در خودروهای آمریکایی که اوایل سال جاری گرفته شد، نشاندهنده برنامهای گستردهتر برای تنوعبخشی به زنجیره تامین است.
بیشتر بخوانید: ایلان ماسک: ناوگان تسلا میتواند به ابرکامپیوتر ۱۰۰ گیگاواتی تبدیل شود

حتما بخوانید: تسلا فرمان و پدال را به تاکسی خودران Cybercab اضافه می کند
01
از 02تعرفههای ترامپ، عامل اصلی کاهش وابستگی به قطعات چینی
گزارش وال استریت ژورنال حاکی از آن است که تسلا از زمان اختلالات زنجیره تامین ناشی از پاندمی کووید-۱۹ در تلاش بوده است تا برای خودروهای برقی تولید آمریکا، وابستگی خود را به قطعات چینی کم کند و تامینکنندگان خود را در چین به تولید قطعات در کشورهای دیگر، از جمله مکزیک، ترغیب کرده است. امسال، پس از اعمال تعرفههای سنگین آمریکا بر واردات چین، این استراتژی با شتاب بیشتری دنبال شد تا تسلا بتواند قطعات چینی را از زنجیره تامین خود حذف کند. چین همچنان یکی از اصلیترین تولیدکنندگان قطعات خودرو، از جمله چیپها، باتریها و مواد حیاتی است که به دلیل تولید انبوه، هزینه کمتر و ارز ضعیف، قیمت پایینتری دارند.
مدیران تسلا با چالشهای ناشی از نوسان تعرفهها در جریان تنشهای تجاری آمریکا و چین مواجه شدهاند و این موضوع تعیین یک سیاست قیمتگذاری پایدار را دشوار کرده است.
همچنین وال استریت ژورنال گزارش میدهد که تنشهای اخیر میان چین و هلند بر سر تامین چیپهای خودرو، تسلا را به بازنگری در استراتژی تامین خود واداشته و باعث شده است که بحثهای داخلی برای سرعت بخشیدن به تنوعبخشی زنجیره تامین شدت گیرد.
02
از 02افت شدید فروش خودروهای برقی تسلا در چین
دادههای تازه انجمن خودروهای سواری چین نشان میدهد که فروش خودروهای برقی تسلا در چین با کاهش ۹.۹ درصدی به ۶۱,۴۹۷ دستگاه رسیده و رشد ۲.۸ درصدی سپتامبر را معکوس کرده است. تولید در کارخانه شانگهای، شامل صادرات مدل ۳ و مدل Y، کاهش شدیدتری را تجربه کرده و نسبت به سپتامبر ۳۲.۳ درصد افت داشته است. بزرگترین بازار تسلا آمریکا است، جایی که همه خودروهای فروختهشده در این کشور در کارخانههای آمریکایی تولید میشوند. در مقابل، کارخانه شانگهای بیشتر خودروها را با قطعات محلی تولید میکند. این خودروهای ساخت شانگهای در سراسر چین توزیع و به دیگر مناطق مثل آسیا و اروپا صادر میشوند.
همزمان، جنرال موتورز این هفته به هزاران تامینکننده خود دستور داد تا قطعات چینی را از زنجیره تامین حذف کنند؛ اقدامی که نشانهدهنده تلاش گستردهتر خودروسازان آمریکایی نظیر تسلا و جنرال موتورز برای کاهش وابستگی به قطعات چین است.
صنعت خودرو اوایل سال جاری با اختلال قابل توجهی مواجه شد، زمانی که چین محدودیتهای صادراتی برای برخی فلزات نادر و آهنرباها (موادی حیاتی برای تولید خودرو و اجزای کلیدی مانند موتورهای الکتریکی و قطعات الکترونیکی) اعمال کرد.

















