نسخه جدید FSD تسلا ممکن است به رانندگان اجازه دهد هنگام فعالبودن سیستم پیامک ارسال کنند؛ اقدامی که در بیشتر ایالتهای آمریکا غیرقانونی است.
به گزارش سرویس هوش مصنوعی تکناک، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، با اظهاراتی جدید موجی از جنجال و نگرانی را در میان کارشناسان ایمنی جاده و تحلیلگران حقوقی برانگیخته است. او مدعی شده است که نسخه جدید نرمافزار «رانندگی تمام خودکار» (FSD) این شرکت ممکن است به رانندگان اجازه دهد تا هنگام فعالبودن سیستم پیامک ارسال کنند؛ اقدامی که نهتنها خطرناک، بلکه در ۴۹ ایالت آمریکا غیرقانونی است.
این بحث زمانی آغاز شد که از ماسک در شبکههای اجتماعی پرسیده شد آیا نسخه ۱۴/۲/۱ نرمافزار FSD این قابلیت پرخطر را فعال میکند یا خیر. او در پاسخی کوتاه نوشت: «بله، بسته به شرایط ترافیک اطراف.» این اظهارات درحالی مطرح میشود که کارشناسان ایمنی هشدار میدهند که مسئولیت حقوقی و جانی هرگونه حادثه، تماماً برعهده راننده خواهد بود، نه شرکت تسلا.

ماسک ماههاست که نسخه «بدون نظارت» FSD را وعده میدهد. به گفته او، این سیستم به رانندگان اجازه میدهد تا توجه خود را از جاده بردارند. پیشتر، ماسک در نشست سالانه سهامداران تسلا گفته بود:
با نسخه ۱۴، به نقطهای میرسیم که تقریباً احساس راحتی میکنیم تا به مردم اجازه دهیم پیامک بدهند و رانندگی کنند؛ زیرا این همان چیزی است که مردم واقعاً میخواهند.
بااینحال برخلاف نام آن، سیستم FSD درحالحاضر سیستم «سطح ۲» کمکراننده محسوب میشود. طبق قانون، این سطح از فناوری راننده را ملزم میکند تا همواره هوشیاری کامل خود را حفظ کند و آماده به دست گرفتن کنترل خودرو در هر لحظه باشد.
به نقل از ورج، نکته حیاتی این است که تسلا مسئولیت قانونی درقبال تصادفات رخداده هنگام استفاده از اتوپایلوت یا FSD را برعهده نمیگیرد. این شرکت همواره در دادگاهها با این استدلال که راننده مسئول نهایی است، از خود دفاع کرده و اغلب پیروز شده است. این رویکرد در تضاد کامل با شرکتهایی مانند ویمو (متعلق به گوگل) است که در سیستمهای خودران خود، مسئولیت کامل حوادث را میپذیرند.
درحالحاضر، خودروهای تسلا با استفاده از دوربینهای داخل کابین، میزان توجه راننده را زیر نظر میگیرند و درصورت حواسپرتی، هشدارهایی صادر میکنند. بسیاری از مالکان تسلا از این «هشدارهای نظارتی» شکایت کردهاند و از ماسک خواستهاند تا آنها را کاهش دهد. به نظر میرسد اظهارات اخیر ماسک، پاسخی به همین درخواستها باشد.
در نهایت، کارشناسان هشدار میدهند که تکیه بر گفتههای مدیرعاملی در شبکههای اجتماعی برای نادیدهگرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی، میتواند عواقب جبرانناپذیری داشته باشد. تا زمانی که خودروها به سطح کاملاً خودران و تأییدشده نهادهای قانونی نرسیدهاند، مسئولیت نهایی عملکرد خودرو و حفظ جان سرنشینان و دیگران، تنها بر دوش فردی است که پشت فرمان نشسته است.
















