تیکتاک قابلیت تازهای را معرفی کرده است که میزان نمایش محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را در فید “For You” به انتخاب کاربران تنظیم میکند.
به گزارش سرویس هوش مصنوعی تکناک، این تغییر که همراه با فناوریهای برچسبگذاری پیشرفتهتر عرضه میشود، نشان میدهد که این پلتفرم در حال بازتعریف نحوه مواجهه کاربران با موج روبهرشد تولیدات هوش مصنوعی است.
تیکتاک اعلام کرده است که کنترل جدید موسوم به AI-generated content (AIGC) از طریق ابزار “Manage Topics” در دسترس قرار میگیرد؛ بخشی که کاربران برای شخصیسازی موضوعات مورد علاقه خود در تیکتاک از آن استفاده میکنند. پیش از این، کاربران میتوانستند میزان مشاهده بیش از ۱۰ دسته محتوا مانند: Dance، Sports و Food & Drinks را تنظیم کنند. اکنون AIGC نیز به این مجموعه اضافه شده است تا کاربرانی که تمایل دارند محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی کمتر یا بیشتر در فید آنها دیده شود، آزادی عمل بیشتری داشته باشند.
معرفی این قابلیت همزمان با تغییر رویکرد شرکتهای بزرگ دیگر رخ میدهد. شرکت متا در سپتامبر پلتفرم Vibes را برای میزبانی ویدیوهای کوتاه تولیدشده با هوش مصنوعی ارائه کرد و OpenAI نیز چند روز بعد Sora را معرفی کرد، که شبکه اجتماعی برای ساخت و اشتراک ویدیوهای مبتنی بر هوش مصنوعی است. از زمان عرضه Sora، محتوای ویدیویی واقعگرایانه تولیدشده به کمک هوش مصنوعی حضور پررنگتری در تیکتاک پیدا کرده است و در کنار آن، طیف گستردهای از کاربران از فناوری هوش مصنوعی برای تولید محتوا درباره موضوعاتی مانند تاریخ و چهرههای مشهور استفاده میکنند.
کاربرانی که قصد دارند اینگونه محتواها را کمتر ببینند، میتوانند تنظیمات نمایش را کاهش دهند و کاربرانی که علاقهمند به محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند امکان افزایش آن را خواهند داشت. دسترسی به این قابلیت از مسیر Settings، بخش “Content Preferences” و سپس گزینه “Manage Topics” انجام میشود؛ جایی که کاربران میتوانند با حرکت دادن نوار لغزنده، میزان نمایش دستههای مختلف محتوایی از جمله محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را تعیین کنند. تیکتاک اعلام کرده است که این قابلیت طی هفتههای آینده برای همه کاربران عرضه میشود.

به گزارش تک کرانچ، در کنار این تغییرات، تیکتاک برای بهبود دقت در برچسبگذاری محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی، فناوری تازهای به نام “invisible watermarking” را آزمایش میکند. این پلتفرم از قبل کاربران را موظف کرده است محتوای واقعگرایانه تولیدشده با هوش مصنوعی را برچسبگذاری کنند و از فناوری Content Credentials متعلق به C2PA استفاده میکند؛ فناوری که با قراردادن متادیتا روی محتوا، امکان شناسایی آن بهعنوان محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را فراهم میکند. با وجود این، برچسبها ممکن است هنگام بازنشر یا ویرایش محتوا روی پلتفرمهای دیگر حذف شوند.
فناوری جدید واترمارک نامرئی، لایه حفاظتی دیگری ایجاد میکند. در این روش، یک واترمارک اختصاصی روی محتوا قرار میگیرد که تنها توسط تیکتاک قابل شناسایی است و حذف آن دشوارتر خواهد بود. این شرکت اعلام کرده است که این واترمارکها ابتدا روی محتوای تولیدشده با ابزارهای داخلی مانند AI Editor Pro اعمال میشوند و سپس به محتوایی که با Content Credentials از C2PA بارگذاری شدهاند نیز اضافه خواهند شد. هدف از این اقدام، افزایش دقت و پایداری برچسبگذاری محتوا در سطح پلتفرم است.
همچنین تیکتاک اعلام کرده است که صندوق دو میلیون دلاری “AI literacy fund” را راهاندازی میکند؛ صندوقی که از کارشناسان و سازمانهای تخصصی مانند Girls Who Code برای تولید محتوای آموزشی درباره سواد و ایمنی هوش مصنوعی حمایت خواهد کرد. این ابتکار بخشی از تلاش گستردهتر شرکت برای بهبود شناخت کاربران از فناوریهای نوظهور و ایجاد محیط محتوایی امنتر است.

















