دارا خسروشاهی میگوید که آینده خودروهای خودران اوبر رانندگی انسان را کماهمیت میکند و ایمنی جادهها را افزایش چشمگیری میدهد.
به گزارش تکناک، دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، پیشبینی کرده است که در آینده مهارت رانندگی شبیه اسبسواری خواهد شد؛ یعنی کاری که روزگاری رایج بود؛ اما دیگر ضرورتی برای انجامش وجود ندارد. او در گفتوگویی با ماتیاس دوپفنر، مدیرعامل شرکت آکسل اشپرینگر، مالک بیزنساینسایدر، درباره ایمنی رانندگی خودکار و چشمانداز آینده مالکیت خودرو صحبت کرد.
خسروشاهی باور دارد در بیش از بیست سال آینده، تمام خودروها خودران خواهند شد. به گفته او، در دنیایی که خودروهای خودران به استاندارد تبدیل شوند، مالکیت شخصی خودرو کاهش مییابد و آمار ایمنی افزایش پیدا میکند؛ چراکه خودروها فرصت کمتری برای خطا در مقایسه با انسانها دارند.
او در پادکست «MD MEETS» گفت:
انسانها خطاپذیرند؛ اما جامعه تحمل بسیار کمتری برای اشتباه خودرو دارد؛ بهویژه اگر آن اشتباه منجر به مرگ شود.
خسروشاهی در پاسخ به این پرسش که «چرا تصادفهای مربوط به رانندگی خودکار بیشتر خبرساز میشوند؟، افزود:
تردیدی نیست که با بلوغ این فناوری، انسان در مقایسه با رباتها ایمنتر نخواهد بود؛ بنابراین، اینکه آیا باید همچنان به انسانها اجازه رانندگی در جادهها داده شود یا نه، سؤال واقعی است که جوامع باید از خود بکنند.

این اظهارات درحالی مطرح میشود که شرکتهای بزرگ فناوری درحال گسترش خدمات روبوتاکسی و نرمافزارهای خودران برای خودروهای شخصی هستند. برای نمونه، تسلا نسخهای نظارتشده از روبوتاکسی خود را در آستین و منطقه خلیج سانفرانسیسکو معرفی کرده و قابلیت Full Self‑Driving (Supervised) را برای مالکان خودروهای تسلا ارائه داده است.
بااینحال، این فناوری بینقص نبوده است؛ زیرا هیئتی از دادگاه فلوریدا تسلا را مسئول جزئی در تصادفی مرگبار دانست که به کشتهشدن زنی ۲۲ ساله انجامید و این شرکت را به پرداخت بیش از ۲۴۲ میلیون دلار غرامت محکوم کرد.
درمقابل، ویمو، شرکت وابسته به آلفابت، ناوگانی از خودروهای خودران را در چندین شهر آمریکا مستقر کرده است؛ اما در گسترش مقیاس و عرضه عمومی رویکردی محتاطانه دارد. تکدرا ماواکانا، همبنیانگذار ویمو، در رویداد TechCrunch Disrupt در سانفرانسیسکو گفت: «مرتباً در عرضه روبوتاکسیها بازنگری و گاهی عقبنشینی میکنیم.»
اوبر نیز با ویمو همکاری میکند تا ناوگان خودروهای خودران این شرکت را در شهر آستین مدیریت کند؛ بهطوریکه برای نخستین بار سرویسهای کاملاً بدون راننده مستقیماً در اپلیکیشن اوبر در دسترس قرار میگیرند؛ هرچند خودروهای خودران اوبر در ابوطبی کارشان را از سر گرفتهاند. تسلا و اوبر هنوز به درخواست رسانهها برای توضیح بیشتر درباره این اظهارات پاسخی ندادهاند.

















