شرکتهای هواپیمایی با اعمال ممنوعیت استفاده از پاوربانک در هواپیما بهدنبال کاهش خطر آتشسوزی و انفجار باتریها در پروازهای طولانی هستند.
به گزارش تکناک، در سالهای اخیر پاوربانکها به یکی از ابزارهای ضروری سفر برای مسافران تبدیل شدهاند. این وسیله کوچک و کاربردی به افراد کمک میکند تا در پروازهای طولانی گوشی هوشمند و تبلت یا لپتاپ خود را شارژ نگه کنند و بدون نگرانی از سرگرمیهای دیجیتال یا امور کاری عقب نمانند. بااینحال همزمان با افزایش محبوبیت این دستگاهها، نگرانیها درباره ایمنی آنها نیز بیشتر شده است و اکنون بسیاری از خطوط هوایی درحال بازنگری قوانین مربوط به حمل و استفاده از پاوربانک هستند.
برخی از شرکتهای هواپیمایی بزرگ جهان بهتازگی مقررات سختگیرانهای وضع کردهاند که براساس آن استفاده یا شارژ پاوربانک در طول پرواز ممنوع است. شرکت هواپیمایی امارات ازجمله نخستین خطوطی بود که قانون ممنوعیت استفاده از پاوربانک در هواپیما را اعلام کرد و پساز آن چندین شرکت آسیایی مانند کاتای پاسیفیک، چاینا ایرلاینز، اوا ایر، سنگاپور ایرلاینز، کرهایر و تای ایرویز نیز همین مسیر را دنبال کردند. این تغییرات بهسرعت واکنش مسافران را بههمراه داشت؛ چراکه پاوربانکها تاکنون نقشی مهم در راحتی سفرهای هوایی ایفا کرده بودند.
اندروید اتوریتی مینویسد که دلیل اصلی چنین محدودیتهایی نگرانی از باتریهای لیتیومی است که قلب پاوربانکها را تشکیل میدهند. این باتریها در شرایط خاص ممکن است دچار ناپایداری شوند و خطرهایی همچون آتشسوزی و انفجار یا انتشار گازهای سمّی را بههمراه داشته باشند. افزایش تعداد حوادث مرتبط با این باتریها در سالهای اخیر شرکتهای هواپیمایی را بهسمت سیاستهای پیشگیرانه سوق داده است. مقامهای امارات بهطور مشخص به همین مسئله اشاره کردهاند و هدف اصلی این تغییر را کاهش خطرهای بالقوه عنوان کردهاند.
با وجود این سختگیریها، همراه داشتن پاوربانک همچنان مجاز است؛ اما در شرایطی مشخص. سازمان هوانوردی فدرال آمریکا و اداره امنیت حملونقل این کشور تأکید میکنند که پاوربانک باید صرفاً در کیفدستی قرار گیرد و هرگز نباید در چمدان تحویلی ذخیره شود. همچنین، ظرفیت آن نباید بیش از ۱۰۰ واتساعت باشد. برخی خطوط هوایی درصورت دریافت تأییدیه قبلی، اجازه حمل پاوربانک با ظرفیت بیشتر تا ۱۶۰ واتساعت را صادر میکنند. برای محاسبه ظرفیت پاوربانک برحسب واتساعت، میتوان ولتاژ را در آمپر ساعت ضرب یا میلیآمپرساعت را بر هزار تقسیم کرد تا عدد دقیق به دست آید.

در ایالات متحده آمریکا نیز هر خط هوایی سیاست متفاوتی دارد. شرکت ساوتوست استفاده از پاوربانک در پرواز را مجاز میداند؛ اما تنها درصورتیکه دستگاه درمعرض دید باشد و در محفظه بالای سر استفاده نشود. دلتا حمل ۲۰ باتری یدکی زیر ۱۰۰ واتساعت را مجاز میداند و تنها دو باتری بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ واتساعت را میپذیرد. شرکت امریکن ایرلاینز سیاست سختگیرانهتری دارد و تنها اجازه حمل ۴ باتری کوچک یا ۲ باتری در محدوده ۱۰۰ تا ۱۶۰ واتساعت را صادر میکند، درحالیکه پاوربانکهای بزرگ را بهطور کامل ممنوع کرده است. یونایتد نیز قوانین خاص خود را دارد و ذخیره پاوربانک در چمدان تحویلی را غیرمجاز اعلام کرده است و تنها ۲ باتری با ظرفیت ۱۶۰ واتساعت را مجاز میداند.
کارشناسان سفر تأکید میکنند که مسافران پیشاز پرواز باید قوانین خط هوایی خود را بررسی کنند. پاوربانکها باید کاملاً سالم باشند و اطلاعات فنی آنها بهوضوح روی دستگاه درج شده باشد. همچنین توصیه میشود که این دستگاهها همیشه در کیفدستی نگهداری شوند و مسافران پیشاز پرواز دستگاههای الکترونیکی خود را کاملاً شارژ کنند تا نیاز کمتری به استفاده از پاوربانک در طول مسیر داشته باشند.
مقررات ممنوعیت استفاده از پاوربانک در هواپیما ممکن است محدودکننده و حتی برای برخی مسافران آزاردهنده به نظر برسد؛ اما هدف اصلی آنها تضمین امنیت پرواز و پیشگیری از حوادثی است که میتواند جان دهها یا صدها نفر مسافر را به خطر بیندازد. ایمنی همچنان در اولویت نخست خطوط هوایی قرار دارد و هرچند راحتی مسافران اهمیت دارد، شرکتها ترجیح میدهند با پیشگیری از وقوع بحران، سفرهای هوایی را تاحدممکن ایمن نگه دارند. در نهایت، رعایت این قوانین و آگاهی از محدودیتها میتواند تجربهای آرامتر و مطمئنتر برای مسافران رقم بزند.