آیا در سال 2024 رونق به وب 3 برمی‌گردد؟

در سال گذشته، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که سرمایه‌گذاری در حوزه وب 3 تا 73 درصد کاهش خواهد یافت. بااین‌حال، واقعیت از این هم دشوارتر بود.

به‌گزارش تک‌ناک، و به نقل از سایت در دومین فصل سال ۲۰۲۳، تأمین مالی فناوری وب 3 با کاهش ۷۶ درصدی درمقایسه‌با سال قبل روبه‌رو شد. در نیمه اول سال ۲۰۲۳، شرکت‌های فعال در حوزه وب 3 تنها توانستند حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند؛ در‌‌حالی‌که این رقم در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱۶ میلیارد دلار بود. روند کاهش سرمایه‌گذاری‌ها تا پایان سال ادامه یافت.

اکثر استارت‌آپ‌ها اکنون با بازاری کم‌رونق برای تأمین مالی مواجه هستند، با این تفاوت که حوزه هوش مصنوعی هنوز نقطه روشنی است. به‌نظر می‌رسد که در‌حال‌حاضر سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای مرتبط با کریپتو و بلاک‌چین ندارند. این امر در مشکلات اخیر بازار Web 3 ریشه دارد. فروپاشی FTX سایه سنگینی بر اعتماد عمومی انداخته است. تنها چند ماه پیش، بازار با بحران‌هایی مانند فاجعه Three Arrows و Luna مواجه شد که میلیاردها دلار را به‌سرعت از بین برد.

درمقابل، مجموعه‌ای از اقدامات نظارتی علیه برخی از بزرگ‌ترین نام‌های این حوزه، ریسک نظارتی را به میان کشیده است. ناگفته نماند که همراه با کاهش تعداد کاربران و حجم معاملات در صرافی‌ها تعداد توسعه‌دهندگان فعال در Web 3 نیز کاهش یافته است.

با‌این‌حال، وب 3 فراتر از چرخه‌های رونق و رکود است. این حوزه با قابلیت‌های بزرگی که در پایگاه‌های داده غیرمتمرکز نهفته است، می‌تواند همچنان مهم باشد. Web 3 روش‌های جدیدی در ساخت نرم‌افزار معرفی کرده است که با‌توجه‌به قوانین نظارتی جدید داده‌ای که دولت‌ها تدوین می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

بر‌اساس گزارش‌های Crunchbase، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی و آسیایی، هر‌کدام قوانین متفاوتی برای مدیریت داده‌ها دارند. با قانون‌گذاری‌های اضافی و پیچیدگی‌های ناگزیر، پایگاه‌های داده وب 3 فرصت‌هایی برای رقابت ارائه می‌دهند. این سیستم‌ها به‌جای مدیریت داده‌ها به‌دست شرکت‌ها برای کاربران، امکان مدیریت داده‌ها را مستقیماً به‌ خود کاربران می‌دهند؛ به‌طوری‌که محصولات نرم‌افزاری فقط با اجازه کاربران از داده‌های آن‌ها استفاده خواهند کرد.

در رابطه بین شرکت‌های وب 2 و وب 3 تغییری معکوس را شاهد خواهیم بود. به‌جای اینکه شرکت‌های وب 2 به Web 3 تبدیل شوند، احتمالاً این شرکت‌های وب 3 خواهند بود که به‌سمت شرکت‌های Webb 2 حرکت و زیرساخت‌های نوآورانه خود را به فروشندگان نرم‌افزار سنتی عرضه می‌کنند. این گذار نشان‌دهنده تکامل و ادغام فناوری‌های Web 3 در چهارچوب‌های موجود است و پیشرفت‌های بیشتر در حوزه فناوری را نوید می‌دهد.

ریشه‌های مشترک برای پل‌زدن بر شکاف بازاریابی و فروش

در اواسط دهه ۲۰۱۰، تقریباً هر شرکتی از وب 1 به وب 2 تکامل یافت؛ اما به‌نظر نمی‌رسد که شرکت‌های Web 2 به‌سمت پلتفرم‌های غیرمتمرکز تغییر مسیر دهند. برای ماندگاری، استارت‌آپ‌های Web 3 باید از تجربیات شرکت‌های متمرکز بر زمینه بازاریابی و فروش الهام بگیرند. بازار نرم‌افزار وب 3 در‌حال‌حاضر نسبتاً کوچک است. در سال ۲۰۲۲، کمتر از ۶۰ شرکت توانستند بیش از ۵ میلیون دلار درآمد در زنجیره تولید کنند.

یادآوری این نکته مهم است که فناوری اساسی پشت Web 3 با سیستم‌های توزیع‌شده موجود تفاوت چندانی ندارد. به‌عنوان مثال، الگوریتم اجماع Raft که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه استنفورد پیش‌گام شد، امروزه در بسیاری از پایگاه‌های داده توزیع‌شده استفاده می‌شود. Raft برای هماهنگ‌سازی پایگاه‌های داده در مناطق مختلف به‌کار می‌رود و تکاملی از الگوریتم‌های اجماع دیگر استفاده‌شده در ارزهای رمزنگاری‌شده است.

محاسبات چندطرفه که در هسته بلاک‌چین قرار دارند، جزئی مهم در سیستم‌های توزیع‌شده وب 2 هستند. این تکنولوژی در اتاق‌های پاک‌سازی داده‌ها ضروری است و به دو شرکت اجازه می‌دهد تا داده‌ها را با حفظ حریم خصوصی کاربران به‌اشتراک بگذارند.

جزئیات خاص هر فناوری شاید خود‌به‌خود مهم نباشند؛ اما نکته اصلی این است که فناوری‌های زیرساختی Web 2 توزیع‌شده و Web 3 غیرمتمرکز ریشه‌های مشترکی دارند. این امر نشان می‌دهد که آن‌ها بیش از آنچه تصور می‌شود، برای پل‌زدن بر شکاف‌های بازاریابی و فروش (GTM) توانایی دارند.

برای بقا، استارت‌آپ‌های وب 3 باید مخاطبان خود را گسترش دهند و وارد بازارهای جدیدی شوند که بیشتر به خرید و سرمایه‌گذاری و نوآوری تمایل دارند. استارت‌آپ‌های Web 3 می‌توانند فرصت‌هایی را در بازار نرم‌افزار و زیرساخت ابری بیابند که ۴۰ درصد از ۱/۵ تریلیون دلار هزینه جهانی فناوری اطلاعات را تشکیل می‌دهد. این گسترش به‌سمت بازارهای جدید می‌تواند برای تحقق‌بخشیدن به ظرفیت‌های واقعی فناوری‌های وب 3 و تکامل آن‌ها در چهارچوب‌های موجود وب 2 باشد.

چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟

استفاده از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد غیرمتمرکزسازی می‌تواند به بهترین‌های هر دو دنیای وب 2 و وب 3 دست یابد. نرم‌افزارهای غیرمتمرکز می‌توانند عملکرد را بهبود بخشند و امنیت و رعایت مقررات را تقویت کنند و تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند؛ در‌حالی‌که همگی احترام عمیقی به قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌ها می‌گذارند.

به‌عنوان مثال، بیش از ۱۵ ایالت و ۷۱ درصد از کشورها قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌ها را وضع یا پیش‌نویس کرده‌اند. با افزایش پیچیدگی قوانین، هزینه‌های رعایت مقررات نیز افزایش می‌یابد. در همین حال، گوگل در حال منسوخ‌کردن کوکی‌های طرف سوم است و اپل نیز شناسه‌های خود برای تبلیغ‌کنندگان (IDFA) را حذف کرده است که این امور شخصی‌سازی را دشوارتر می‌کند.

فناوری‌های بلاک‌چین می‌توانند مزایای شخصی‌سازی را با حریم خصوصی کریپتو ترکیب کنند. آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا داده‌هایشان را کنترل کنند و به ناشران امکان می‌دهند تا وب‌سایت‌های خود را برای کاربران به‌صورت سفارشی طراحی کنند؛ در‌حالی‌که حریم خصوصی آن‌ها را حفظ کنند. این وعده می‌تواند برای هر ناظری اثبات‌پذیر باشد.

رمزگذاری ترجیحات روی بلاک‌چین عمومی و امکان باز‌کردن انتخابی آن‌ها ازطریق ناشران با رضایت کاربر، عملکرد کوکی‌ها را به‌گونه‌ای تکرار می‌کند که مقررات بین‌المللی را راضی کند. چندین کاربرد دیگر نیز وجود دارند که از قدرت ترکیب وب 2 و Web 3 برای برآوردن تقاضاهای امروزی برای حفظ حریم خصوصی و شخصی‌سازی استفاده می‌کنند.

برای اینکه وب 3 بتواند این شکاف را پر کند، باید تمرکز بیشتری روی این حوزه‌ها گذاشته شود. این شامل توسعه راهکارهایی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از داده‌ها به شیوه‌ای ایمن و کاربرمحور استفاده کنند؛ در‌حالی‌که هم‌زمان با قوانینِ در حال تغییر مطابقت داشته باشند. این امر می‌تواند درهای جدیدی را برای استارت‌آپ‌های وب 3 باز کند؛ به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک و سلامت دیجیتال که به تعادل بین شخصی‌سازی و حریم خصوصی نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.