گیمرها گزارش میدهند که پساز نصب آپدیت اکتبر ۲۰۲۵ ویندوز ۱۱، عملکرد GPU به نصف رسیده و نرخ فریم بازیها بهطور ناگهانی سقوط کرده است.
به گزارش سرویس سیستمعامل کامپیوتر تکناک، آپدیت اکتبر ۲۰۲۵ ویندوز ۱۱ به کابوسی کامل برای همه تبدیل شده است؛ از کاربران عادی گرفته تا گیمرها و حتی کسبوکارها. این آپدیت بخشهایی مانند WinRE و تسک منیجر و Localhost را خراب کرد و حتی باعث فعالشدن ناخواسته BitLocker شد. بااینحال، اگر فکر میکردید مشکل همینجا تمام میشود، اشتباه کردهاید. همانطورکه Windows Latest پیشتر گزارش داده بود، مشکل دیگری نیز وجود دارد که نرخ فریم برخی بازیها را بهطور جدی کاهش میدهد.
گیمرها گزارش دادهاند که آپدیت اکتبر ۲۰۲۵ (KB5066835) نرخ فریم را در بازیهایی مانند Assassin’s Creed Shadows بهشدت کاهش میدهد. اگر این آپدیت را حذف کنید، عملکرد سیستم به حالت عادی برمیگردد؛ اما همیشه امکان حذف آن وجود ندارد؛ زیرا پساز گذشت حدود ۷ تا ۱۴ روز، ویندوز اجازه حذف بسیاری از آپدیتهای امنیتی قدیمی را نمیدهد؛ مگر اینکه سیستم را با یک ISO قدیمی بهطور کامل دوباره نصب کنید.
اگر تحتتأثیر قرار گرفته باشید، تنها امیدتان انتشار اصلاحیه مایکروسافت است. متأسفانه این اتفاق هنوز رخ نداده و مایکروسافت حتی این گزارشها را تأیید نکرده است. بااینحال، انویدیا اصلاحیهای منتشر کرده است و گیمرها تأیید کردهاند که پساز نصب درایور جدید، نرخ فریم به حالت معمول بازگشته است.
درایور GeForce نسخه ۵۸۱/۹۴ که در ۱۹ نوامبر منتشر شد، مشخصاً برای رفع افت عملکرد در برخی بازیها طراحی شده بود. انویدیا در سند پشتیبانی نوشت: «این هاتفیکس مشکل عملکرد ضعیف در برخی از بازیها پساز نصب بهروزرسانی KB5066835 ویندوز ۱۱ (اکتبر ۲۰۲۵) را برطرف میکند.»

پس از آپدیت ویندوز در اواخر سپتامبر، بسیاری از بازیکنان Assassin’s Creed Shadows ناگهان شاهد نصفشدن نرخ فریم خود بودند. برای نمونه، کاربرانی که بازی را روی ۱۲۰ تا ۱۴۰ فریم اجرا میکردند، به محدوده ۴۰ تا ۷۰ فریم رسیده بودند؛ آن هم روی سختافزار کاملاً قدرتمند انویدیا. مشکل فقط کاهش نرخ فریم نبود؛ چراکه برخی کاربران از لگهای شدید نیز خبر دادهاند. در چنین شرایطی، برخی حدس زدند که شاید ویندوز بهاشتباه از گرافیک مجتمع استفاده میکند؛ اما اینطور نبود.
GPUهای انویدیا ۹۹ درصد استفاده را نشان میدادند؛ اما توان مصرفی بسیار کمتر از حد معمول بود. در یکی از بحثهای استیم، یکی از کاربران گزارش داده است که پساز نصب آپدیتهای ۲۹ سپتامبر و ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵، مصرف توان GPU حدود ۱۰۰ وات کمتر شده است. آپدیت ۲۹ سپتامبر (KB5065789) اختیاری بود؛ اما آپدیت ۱۴ اکتبر (KB5066835) اجباری است و معمولاً بهطور خودکار نصب میشود.
بیشتر گزارشها از سیستمهای ویندوز ۱۱ نسخه 24H2 و 25H2 منتشر شدهاند. کاربران ویندوز ۱۰ چنین مشکلی نداشتند و افرادی که بازی را روی لینوکس یا استیم دک اجرا میکردند، نیز تحتتأثیر قرار نگرفتند. طبق گزارشهای دریافتی، مشکل ویندوز ۱۱ بهطور خاص روی سیستمهای مجهز به کارت انویدیا اثر گذاشته است:
- کارتهای گرافیک سری RTX 5000 ازجمله 5070، 5080، 5090 و 5060 Ti
- کارتهای گرافیک سری RTX 4080 و RTX 4090

درمقابل، یکی از کاربران کارت گرافیک RX 7900 XTX اعلام کرده است که عملکرد سیستمش حتی با نصب همین آپدیتها کاملاً طبیعی بوده و نشان میدهد کارتهای AMD به همان شکل تحتتأثیر قرار نگرفتهاند. اگرچه سیستمهای AMD یا اینتل با افت نرخ فریم مواجه نبودند، Windows Latest گزارش کرده ممکن است روی این سیستمها عملکرد فایل اکسپلورر و تسک بار یا منو استارت کُند شود. همه اینها نشان میدهد مشکلی در آپدیت اکتبر ۲۰۲۵ وجود دارد؛ اما افت نرخ فریم عمدتاً در سختافزارهای انویدیا رخ داده است.
به نقل از ویندوز لیتست، هیچکس دقیقاً دلیل این مسئله را نمیداند؛ اما الگویی نشان میدهد که مشکل از تعامل بین آپدیت جدید ویندوز و درایورهای تازه انویدیا و نحوه استفاده موتور بازی از GPU ناشی میشود. احتمال دارد ویندوز GPU را مجبور کرده باشد با نصف توان معمول کار کند؛ درحالیکه همچنان ۹۹ درصد استفاده گزارش میشد.
در ۱۹ نوامبر، انویدیا درایور هاتفیکس منتشر کرد که روی نسخه فعلی توسعه یافته است و مشخصاً برای رفع مشکل افت عملکرد بازیها پساز آپدیتهای اخیر ویندوز ۱۱ طراحی شده بود. گیمرها گزارش دادهاند که پساز نصب این درایور، عملکرد سیستم کاملاً به حالت عادی بازگشته و در برخی مواقع، تا ۵ درصد نیز بهتر شده است.

















