شبکه اجتماعی X به‌دنبال بازگرداندن Downvote به پست‌ها است

Downvote

شبکه‌ی اجتماعی X ممکن است دوباره قابلیت Downvote را به پست‌ها برگرداند. این قابلیت پیش‌تر در سال ۲۰۲۱ و قبل از فروش این شبکه‌ی اجتماعی به ایلان ماسک آزمایش شده بود.

به‌گزارش تک‌ناک، در به‌روزرسانی نسخه‌ی iOS اپلیکیشن شبکه‌ی اجتماعی X، آرون پریس، مهندس معکوس فعال در این شبکه با نام کاربری @aaronp613، برای اولین‌بار به ارجاعات کدی مرتبط با قابلیت رأی مخالف (Downvote) اشاره کرد. یافتن ارجاعات به ویژگی یا قابلیتی جدید در کد اپلیکیشن، الزاماً به‌معنای برنامه‌ریزی شرکت برای انتشار عمومی آن نیست.

شرکت‌ها، به‌ویژه اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی، دائماً در حال انجام آزمایش‌های داخلی روی ویژگی‌های جدید هستند تا پیش از تصمیم‌گیری درباره‌ی توسعه‌ی گسترده یا کنار‌گذاشتنش، آن را ارزیابی کنند. این فرایند به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بدون ریسک ایجاد اختلال در تجربه‌ی کاربر نهایی، ایده‌های نوآورانه را آزمایش و تکرار کنند.

جی باکستر کارمند ارشد مهندس یادگیری ماشین در شرکت X است که روی Community Notes کار می‌کند. وی می‌گوید ایده‌ی استفاده از سیگنال منفی می‌تواند مفید باشد؛ زیرا این چیزی است که برای ویژگی بررسی واقعیت جمع‌سپاری (Crowdsourced) در شبکه‌ی اجتماعی X نیز کار می‌کند.

او توضیح می‌دهد که اگر به‌سادگی همه‌ی سیگنال‌های منفی را جمع کنید، «ذهنیت جمعی شبیه ردیت» را می‌توانید به‌دست آورید. باکستر می‌افزاید که یکی از راه‌های بهبود این سیستم آن است تنها رتبه‌ی پست‌هایی پایین بیاید که امتیاز منفی از افرادی دریافت کرده‌اند که معمولاً با آن‌ها مخالف هستند. این رویکرد مشابه سیستمی است که شبکه‌ی اجتماعی X در Community Notes استفاده می‌کند؛ قابلیتی که برای راه‌اندازی بررسی‌های صحت اطلاعات، نیازمند اجماع افرادی است که معمولاً با هم موافق نیستند.

به‌نقل از تک‌کرانچ، باکستر به‌طور خاص تأیید نکرد که قابلیت Downvote در دست توسعه است‌؛ ولی اعلام کرد که Community Notes برای جلوگیری از شکل‌گیری ذهنیت جمعی، به امتیازدهی خصوصی متکی است و داده‌های این امتیازدهی خصوصی پس از ۴۸ ساعت به‌صورت ناشناس منتشر می‌شود تا امتیازدهی عمومی بدون مسموم‌کردن خود فرایند امتیازدهی انجام شود. ایلان ماسک هم با اعلام نظر تک‌کلمه‌ای «درست است» در این بحث شرکت کرد.

استفاده از الگوریتم مبتنی‌بر اجماع برای رتبه‌بندی پست‌ها می‌تواند به برجسته‌سازی پاسخ‌های بهتر در تاپیک‌های طولانی کمک کند و الهام‌بخش شرکت‌های دیگر برای استفاده از ابزارهای مشابه در پلتفرم‌های خود باشد. همان‌طور‌که می‌بینیم، ویژگی Community Notes پلتفرم X الهام‌بخش یوتیوب برای آزمایش نسخه‌ی خود به نام «یادداشت‌ها» شده است.

دراین‌بین، شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز در حال بررسی روش‌های مختلفی برای مدیریت جوامع خود هستند. برای مثال، بلواسکای (Bluesky) در حال آزمایش تعدیل واکنشی (Composable moderation) است؛ جایی که کاربران می‌توانند برای سفارشی‌سازی برنامه به‌دلخواه خود، در سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی تعدیل (Moderation Service Providers) خودشان مشترک شوند؛ حتی امکان لایه‌بندی سرویس روی سرویس دیگر هم وجود دارد.

گزینه‌ی Downvote ممکن است تنها تغییر آتی در شبکه‌ی اجتماعی X نباشد. پستی دیگر از آرون پریس که اکنون در حال دست‌به‌دست‌شدن در شبکه‌ی اجتماعی ایکس است، رابط کاربری‌ای را نشان می‌دهد که به‌طور پیش‌فرض دکمه‌های تعامل مانند «لایک» و «بازنشر» را پنهان می‌کند و به‌جای آن‌ها منویی مبتنی‌بر ژست برای دسترسی به آن‌ها و سایر اقدامات در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram