ایلان ماسک در حال توسعهی روشهایی برای ادغام عمیقتر هوش مصنوعی Grok به نام xAI در شبکهی اجتماعی X است.
بهگزارش تکناک، یافتههای اخیر نشان میدهد که شبکهی اجتماعی X در حال توسعهی روشهای جدیدی برای ادغام هوش مصنوعی Grok شرکت xAI با پلتفرم خود است. قابلیتهای جدیدی در حال توسعه هستند که امکاناتی نظیر سؤالکردن از Grok دربارهی حسابهای کاربری X و استفاده از Grok با هایلایتکردن متن درون برنامه و دسترسی به چتبات Grok ازطریق پنجرهی کوچک درکنار صفحه همزمان با استفاده از دیگر بخشهای X را فراهم میکنند.
بهتازگی نیما اوجی، محقق مستقل برنامههای کاربردی، این یافتهها را بهاشتراک گذاشته است. او اغلب ایدههای خود دربارهی ویژگیهایی که علاقه دارد در X ببیند، توییت میکند. بااینحال، اوجی دراینباره میگوید که این قابلیتهای جدید را ۵ جولای (۱۵ تیر) در وبسایت X کشف کرده است؛ اما تا جایی که اطلاع دارد، هنوز برای عموم کاربران منتشر نشدهاند.
اوجی در یکی از نمونهها متوجه شد که Grok را میتوان ازطریق پنجرهای کوچک در سمت راست صفحه هنگام مرور شبکهی اجتماعی X استفاده کرد؛ درست مشابه روشی که میتوانید پیامهای مستقیم (DM) را ازطریق پنجرهای کوچک روی صفحه اصلی برنامه بررسی کنید. این فرمت مانند روشی است که شرکتهای دیگر مانند گوگل و مایکروسافت از چتباتها در برنامههای کاربردی بهرهوری خود استفاده میکنند.
در این روش، دسترسی به چتباتهای هوش مصنوعی اغلب ازطریق نوار کناری سمت راست صفحه امکانپذیر است که باعث میشود چتبات هوش مصنوعی بهراحتی دردسترس باشد. این جایگاه میتواند به کاربران X اجازه دهد تا بیشتر با Grok گفتوگو کنند؛ ازجمله هنگام ارسال پست در برنامه یا مرور تایملاین و برخورد با اطلاعات جدیدی که میخواهند دربارهشان بیشتر بدانند.
بهنقل از تککرانچ، تحقیقات اخیر نشان میدهد که هوش مصنوعی Grok قرار است عمیقتر در شبکهی اجتماعی X ادغام شود. در نمونهای، نیما اوجی کشف کرده است که از Grok برای بررسی پروفایلهای کاربران X استفاده میشود. همچنین، Grok برای جستوجوی عباراتی بهکار میرود که در پستهای X یافت میشوند.
بهعنوان مثال، یکی از قابلیتهای جدید به کاربران امکان میدهد تا با کلیک روی یک دکمه، اطلاعات بیشتری دربارهی یکی از حسابهای کاربری X بهدست آورند. هنوز مشخص نیست که چه اطلاعاتی در خلاصهی حساب کاربری گنجانده یا از آن حذف خواهد شد.
شاید جالبترین قابلیت، امکان جستوجوی درونبرنامهای با Grok فقط با هایلایتکردن یک کلمه در پستهای X باشد. در این روش، میتوانید با کشیدن نشانگر ماوس روی یک یا چند کلمه و سپس کلیک روی دکمهی «Ask Grok» که زیر کلمه ظاهر میشود، جستوجو با این چتبات را آغاز کنید. این کار سؤالکردن از Grok دربارهی اخبار و اطلاعاتی که در X دیدهاید یا هر موضوع دیگری که میخواهید بیشتر دربارهاش بدانید، آسانتر میکند.
سال گذشته، شبکهی اجتماعی X هوش مصنوعی Grok را به پلتفرمش اضافه کرد. هدف اولیهی این کار، افزایش اشتراکهای پولی در سرویس پریمیوم پلاس بود. با افزایش رقابت از جانب ChatGPT شرکت OpenAI و جمنای گوگل و سایرین، X در ماه مارس دسترسی به Grok را برای مشترکان ردهی میانی پریمیوم نیز دردسترس قرار داد.
با وجود افزایش دسترسی، شرکت تحلیلِ درونبرنامهای Appfigures گزارش میدهد که درآمد حاصل از خریدهای درونبرنامهای X همچنان تا می ۲۰۲۴ روندی کاهشی داشته است. براساس این دادهها، X در می ۲۰۲۴ فقط ۷/۶ میلیون دلار درآمد خالص داشته که درمقایسهبا آوریل (۸ میلیون دلار) و مارس (۸/۲ میلیون دلار) کاهش یافته است.
طبق نظر شرکت Appfigures، کاهش درآمد درونبرنامهای X میتواند ناشی از شیوهی ایجاد انگیزه در کاربران برای تولید محتوا باشد. این سیستم تشویقی باعث شده است تا بسیاری از کاربران برای افزایش بازدید محتوا را بهصورت مکرر، اما با عمق کم منتشر کنند. همچنین، این شرکت به افزایش قیمت اشتراک پریمیوم بهعنوان عاملی برای کاهش تمایل کاربران به ارتقا اشاره کرده است.
علاوهبراین، X درمقایسهبا گذشته با رقبای بیشتری دستوپنجه نرم میکند. برنامههایی مانند تردز و ماستودون و استارتآپهای نوظهوری مانند بلواسکای و noplace در حال توسعهی اپلیکیشنهای شبکهی اجتماعی مبتنیبر متن خود هستند.
بااینحال، دلیل این کاهش درآمد ممکن است همچنان به تغییر نام این شبکهی اجتماعی از توییتر به X مرتبط باشد؛ چراکه کاربران همچنان بهدنبال اپلیکیشنی با نام «توییتر» میگردند. Appfigures اشاره میکند که شبکهی اجتماعی X در ماه می فقط ۳ میلیون بار از اپ استور دانلود شده است؛ درحالیکه این رقم در سال گذشته ۴/۴ میلیون بار بوده است و این یعنی کاهشی ۳۲ درصدی.