شرکت شیائومی به تازگی لیست دستگاههای پایان عمر (EoL) خود را گسترش داده و اعلام کرده که پشتیبانی نرمافزاری از چندین گوشی هوشمند و تبلت از برندهای شیائومی، ردمی و پوکو متوقف شده است.
به گزارش تکناک، این تصمیم شامل برخی از پرطرفدارترین مدلهای این برندها، از جمله Xiaomi Pad 5 و سری Redmi Note 11 Pro میشود. این توقف به این معنا است که دیگر این دستگاهها بهروزرسانیهای نرمافزاری دریافت نخواهند کرد و در برابر آسیبپذیریهای امنیتی جدید محافظت نخواهند شد.
گیزموچاینا مینویسد که در لیست بهروزرسانی شده وبسایت رسمی شیائومی، دستگاههایی از هر سه برند شیائومی، ردمی و پوکو دیده میشود، به ویژه Xiaomi Pad 5 تحت چندین نسخه منطقهای از جمله تایوان (TW)، ترکیه (TR)، روسیه (RU)، اروپا (EU) و نسخه جهانی (MI) به این لیست افزوده شده است.
نکته جالب توجه این است که مدلهای Redmi Note 11 Pro و +Pro نیز در این بخش قرار گرفتهاند، که ممکن است اشتباهی از سوی شرکت باشد، اما تأثیر نهایی همچنان یکسان است و این دستگاهها دیگر بهروزرسانی نرمافزاری دریافت نخواهند کرد.
گوشی های سری Mi | تبلت ها | گوشی های سری Redmi |
Mi 1 | Mi Pad | Redmi Note 11 Pro |
Mi 2 | Mi Pad 2 | Redmi Note 11 Pro+ |
Mi 3 | Mi Pad 3 | |
Mi 4 | Mi Pad 4 | |
Mi 4C | Mi Pad 4 Plus | |
Mi 4S | Xiaomi Pad 5 | |
Mi 5 | Xiaomi Pad 5 Pro | |
Mi 5S | ||
Mi 5S Plus | ||
Mi 5X | ||
Mi 6 | ||
Mi 6X | ||
Mi 8 | ||
Mi 8 Lite | ||
Mi 8 Pro | ||
Mi 8 SE | ||
Mi 9 | ||
Mi 9 Lite | ||
Mi 9 Pro 5G | ||
Mi 9T Pro | ||
Mi 9T | ||
Mi CC 9 | ||
Mi CC 9e | ||
Mi Note | ||
Mi Note Pro | ||
Mi Note 2 | ||
Mi Note 3 | ||
Mi Note 10 (Global) | ||
Mi MIX | ||
Mi MIX 2 | ||
Mi MIX 2S | ||
Mi MIX 3 | ||
Mi MAX | ||
Mi MAX 2 | ||
Mi MAX 3 | ||
Mi 10 | ||
Mi 10 Pro | ||
Mi 10 Ultra | ||
Mi 10 Lite | ||
Mi 10T | ||
Mi 10T Pro | ||
Mi 10 Lite Zoom | ||
Mi 11 | ||
Mi 11 Lite | ||
Mi 11T | ||
Mi 11 Pro | ||
Mi 11 Ultra |
همچنین مدلهای دیگری از جمله Redmi 10 2022 (MX, TW, MX) و Redmi Note 10 JE (JP) نیز به لیست دستگاههای بدون پشتیبانی اضافه شدهاند. علاوه بر این، توسعهدهندگان شیائومی برند پوکو را نیز در نظر گرفتهاند و پشتیبانی از دستگاه Poco X3 GT نسخه اندونزی (ID) نیز قطع شده است.
فهرست مطالب
تأثیر تصمیم شیائومی بر کاربران
این تصمیم شیائومی به این معنا است که دستگاههای مذکور دیگر بهروزرسانیهای MIUI یا HyperOS، سیستمعاملهای سفارشی این شرکت را دریافت نخواهند کرد. همچنین این دستگاهها از دریافت پچهای امنیتی اندروید که برای مقابله با آسیبپذیریهای جدید منتشر میشوند، محروم خواهند بود.
عدم دریافت این بهروزرسانیها، دستگاهها را در معرض خطرات امنیتی جدی قرار میدهد. آسیبپذیریهای امنیتی بدون رفع میتوانند توسط هکرها مورد بهرهبرداری قرار گیرند و باعث دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربران، سرقت رمزهای عبور یا نصب بدافزار شوند.
گزینههای کاربران برای مقابله با پایان پشتیبانی
شیائومی اغلب پشتیبانی نرمافزاری از دستگاههای خود را برای مدت زمان معینی ارائه میدهد، که این مدت زمان بسته به مدل و تاریخ عرضه دستگاه متفاوت است. کاربران میتوانند با مراجعه به وبسایت رسمی شیائومی وضعیت پشتیبانی دستگاه خود را بررسی کنند.
برای کاربرانی که دستگاه آنها به لیست EoL افزوده شده است، گزینهها محدود هستند. ارتقاء به یک دستگاه جدیدتر از محصولات شیائومی میتواند ایمنترین راهحل باشد، هرچند این کار ممکن است از نظر مالی برای همه کاربران ممکن نباشد.
به عنوان یک گزینه جایگزین، کاربرانی که دانش فنی لازم را دارند، میتوانند رامهای سفارشی مبتنی بر آخرین نسخه اندروید را نصب کنند تا همچنان از دستگاههای خود استفاده نمایند.
نتیجهگیری
قطع پشتیبانی نرمافزاری از دستگاههای قدیمی شیائومی، از جمله Xiaomi Pad 5 و Redmi Note 11 Pro، کاربران را با چالشهایی از جمله افزایش ریسکهای امنیتی مواجه میکند. با وجود این، انتخاب راهحلهایی مانند ارتقای دستگاه یا نصب رامهای سفارشی، میتواند به کاربران کمک کند تا از این چالشها عبور کنند.